رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ دی ۱۳۹۳

پژوهش معبر و بستر توسعه صنعت گردشگری استان اصفهان

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۰/۲۸-به گزارش ایرنا، اصفهان به لحاظ ظرفیتهای فرهنگی و شاخصه های گردشگری یکی از ۱۰ شهر پر جاذبه دنیا است و استفاده از این ظرفیت بی بدیل به بررسیها علمی و پژوهشهای کاربردی نیاز دارد.

بهره­مندی استان و کلان شهر اصفهان از جاذبه های بی نظیر و متنوع، آن را به یکی از مهمترین قطب های گردشگری ایران و جهان تبدیل کرده است.

از سویی سفرهایی که با انگیزه های فرهنگی انجام می شوند در دنیا طرفداران زیادی به خود جذب کرده و با رشد چشمگیر این نوع سفرها و همچنین بهبود روابط بین المللی ایران با سایر کشورها در دو سال اخیر، ورود گردشگران خارجی به کشورمان افزایش یافته است.

این روند با توجه به عزم ، اراده و تاکیدات مدیریت استان چشم اندازی روشن از آینده را ترسیم می کند ، آینده ای که با تجزیه و تحلیل عمیق ،مطالعات دقیق و رویکرد به پژوهش رقم می خورد .

به گفته کارشناسان برای پژوهش در باب گردشگری باید به ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و علمی و همچنین نیازسنجی، افکارسنجی و زیرساخت های مورد نیاز پرداخت.

از طرفی با توجه به اهمیت صنعت گردشگری و نقش آن در توسعه اقتصادی استان اصفهان، استاندار این استان نیز خواهان ایجاد پژوهشکده گردشگری به عنوان یکی از نیازهای مهم استان شده است.

رسول زرگرپور با بیان اینکه گردشگری یکی از اصلی ترین محورهای توسعه استان اصفهان است، گفت: پژوهشکده ای که بتواند مسائل گردشگری را از بعد علمی حمایت کند، برای این استان یک نیاز اصلی و حیاتی است.

استاندار اصفهان به مدیران جهاد دانشگاهی پیشنهاد داده است که از ظرفیت موجود برای ایجاد پژوهشکده گردشگری استفاده و برای آن برنامه ریزی کنند.

از طرفی مسئولان جهاد دانشگاهی کشور و استان اصفهان نیز بر آمادگی این مجموعه علمی و تحقیقاتی برای ایجاد گروه و پژوهشکده گردشگری تاکید دارند.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان از اقدامات این مرکز برای اخذ مجوز جهت راه اندازی گروه پژوهشی و پژوهشکده گردشگری خبر داد.

مهدی ژیانپور در گفتگو با ایرنا بیان کرد: درخواست اخذ مجوز گروه پژوهشی گردشگری منطقه ای به جهاد دانشگاهی کشور اعلام شده و امید است تا پایان امسال این مجوز صادر شود.

وی محورهای فعالیت این گروه پژوهشی را گردشگری خلاق، گردشگری سلامت و گردشگری فرهنگی و اجتماعی عنوان و اظهار کرد: این گروه با هدف کمک به توسعه صنعت گردشگری، ارائه مدل و رصد اوضاع کنونی ایجاد می شود.

وی با اشاره به فعالیت گروه پژوهشی مطالعات شهری در جهاد دانشگاهی واحد اصفهان گفت: گروه پژوهشی گردشگری بدنبال فعالیت این گروه و برای تکمیل آن راه اندازی می شود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان افزود: برای ایجاد پژوهشکده گردشگری نیاز به سه گروه پژوهشی داریم و بزودی برای درخواست اخذ موافقت اصولی با گروه سوم که به احتمال زیاد با موضوع محیط زیست است نیز اقدام خواهیم کرد.

ژیانپور با بیان اینکه تا کنون هیچ پژوهش منسجمی درباره گردشگری اصفهان صورت نگرفته است تصریح کرد: این روزها عزمی جدی در میان مسئولان استان و شهر اصفهان در این زمینه دیده می شود.

وی با اشاره به طرح آمایش سرزمین اصفهان گفت: در خروجی این طرح بر نیاز استان به دو موضوع کریدور علم و فناوری و منطقه گردشگری تاکید شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اصفهان بجای ارائه خدمات صنعتی باید به سمت توسعه گردشگری حرکت کند افزود: از این پس صنعت گردشگری باید محل درآمد این استان باشد.

وی با بیان اینکه همزمان با درخواست صدور موافقت اصولی با راه اندازی گروه پژوهشی گردشگری در جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، پروژه هایی نیز در این زمینه آغاز شده است گفت: در تعامل با نهادهایی مانند شهرداری اصفهان به طراحی و اجرای چند پروژه گردشگری از جمله در محلات قدیمی و میدان امام علی (ع) پرداخته ایم.

وی اظهار امیدواری کرد این پژوهش ها، پاسخی برای نیازهای گردشگری اصفهان و راهی برای توسعه آن باشد.

در حالیکه اصفهان تجربه های خوبی در ایجاد پژوهشکده های مختلف مانند پژوهشکده زیست فناوری « رویان » را دارد باید دید آیا این موفقیت ها در راه اندازی گروه و پژوهشکده گردشگری نیز تکرار خواهد شد.

373 پژوهش معبر و بستر توسعه صنعت گردشگری استان اصفهان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *