رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ مرداد ۱۴۰۰

پل بابا محمود فلاورجان

لینک این مطلب کپی شد!

پل بابا محمود فلاورجان مربوط به قرن هفتم، دوران مغول سلطان محمد خدابنده (الجایتو) است و در شهرستان فلاورجان، بخش پیربکران شهر تاریخی سهرفیروزان بر روی زاینده رود واقع شده است. این پل در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۴۵ با شمارهٔ ثبت ۶۳۴ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران در سهرفیروزان به ثبت رسیده ‌است.پل بابا محمود سهرفیروزان که در بین پل های قدیمی استان اصفهان از قدمت بیشتری برخوردار است و دومین پل تاریخی استان به شمار می رود، ساخته شده در دوره ایلخانان مغول (عهد سلطان محمد خدابنده الجایتو) توسط یکی از اهالی، مشاهیر، بزرگان شهر و حاکم لنجانات و از مشاوران الجایتو یعنی بابامحمود سهرفیروزانی در سال ۷۰۴ هجری قمری است و این بنای تاریخی قدمتی بالغ بر ۷۵۰ سال دارد.

-بابا-محمود-فلاورجان-800x450 پل بابا محمود فلاورجان

مقبره بابا محمود سهرفیروزانی بانی احداث این پل در سهرفیروزان و در آرامستان مرکزی روستای سهروفیروزان که به نام آرامستان بابا محمود شهرت دارد قرار گرفته و مسجدی زیبا با طاق ضربی و بنای سه ایوانی در مجاورت مقبره قرار داشته که متعلق به قرن هفت هجری و ساخته شده به دست بابا محمود سهرفیروزانی است که محل بار و دیدار امرا و بزرگان شهر با مردم بوده و از شواهد پیداست که محل تجمعات مهم و مراسمات خاص نیز بوده است. پل بابا محمود در گذشته راه ارتباطی بین شهرتاریخی سهرفیروزان به مسیر خوزستان و فارس بوده که این موضوع اهمیت این بنای تاریخی را افزون میکند. در دهه های اخیر با توجه به تردد زیاد از روی این پل و برای تردد و رفع ترافیک و از سوی دیگر ضرورت حفظ این اثر ملی درمجاورت آن پلی بتنی احداث شده که کمک بزرگی به حفظ این اثر تاریخی کرده است.

-بابا-محمود-فلاورجان1 پل بابا محمود فلاورجان

معماری بنا

یکی از ویژگی های این بنا داشتن گرده ای ملایم در حرکت معماری پل است که تقسیم فشار آب را در دو سوی پل تنظیم می کند. این پل با ۱۵۲ متر طول، عرض متغیر ۵ تا ۸ و بیش از ۷ متر ارتفاع از سطح بستر رودخانه در ۲۸ کیلومتری جنوب غرب اصفهان و حدود ۲ کیلومتری پیربکران بر روی زاینده رود و در باغ محمود که در روستای سهر و فیروزان شهرستان فلاورجان ساخته شده و به پل باغ محمود نیز شناخته می شود قرار گرفته و تاکنون بارها تعمیر و بازسازی شده است. پلان ۱۵ چشمه ای پل بابا محمود با تاق جناغی و دهلیزهای بلند و باریک بر روی پایه ها، آب بر های نیم دایره که در پایین سنگی است و بر روی آنها آجر و ساروج به کار رفته، فاقد تزئینات است. در معماری این پل میتوان آثاری از دوران صفوی و قاجار را نیز مشاهده کرد که بعدها بر روی این پل انجام گرفته است.

 

-بابا-محمود-فلاورجان2-600x800 پل بابا محمود فلاورجان -بابا-محمود-فلاورجان3-800x450 پل بابا محمود فلاورجان -بابا-محمود-فلاورجان4 پل بابا محمود فلاورجان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *