رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ دی ۱۳۹۸

پل تاریخی مارنان

لینک این مطلب کپی شد!

پل تاریخی مارنان واسطه اتصال دو ساحل شمالی و جنوبی رودخانه در غربی ترین قسمت شهر اصفهان بوده شکل امروزی این پل با نمای ساختمانی عصر صفوی تغییر اساسی نکرده است ولی تعمیرات مکرری را سر گذارنده است.این پل در اصل ماربین نام داشته که اسم تصحیف «مهربین» از فرهنگ اوستایی است و در طی ۱۵ قرن تاریخ اسلامی ایران پیوسته به همین نام شناخته شده و در غربی‏ترین قسمت شهر اصفهان بوده است.چهارفرسنگ به شهر اصفهان مانده رودخانه زاینده رود به شکل مارپیچی راست خم گشته وارد شهر می ‏گردد و و گفته‏ اند که به همین جهت قریه مارنان را مارنان یا ماریانان گفته ‏اند و در همین محل پل مارنان را ساخته و جلفا را بقریه مارنان اتصال می ‏دهد پل مزبور اکنون دارای هفده دهانه است ولی در پیش بیش از هفده دهانه داشته است که حالا بسته شده است. این پل را پل سرفراز هم نامیده ‏اند و وجه تسمیه ‏اش را چنین بیان کرده ‏اند که در زمان شاه سلیمان صفوی یکی از ثروتمندان ارامنه آن را ساخت و به لقب سرفراز نائل گردید و مدتی هم به همان نام سرفراز مشهور بود.

-مارنان پل تاریخی مارنان

در هر حال متمول مزبور تعمیری کرده است چه این پل قبل از آن وجود داشته است منتهی هر چه عبور و مرور به نسبت جمعیت زیادتر می ‏شده پل فرسوده می ‏گردیده است و احتیاج به تعمیر و تجدید بناء حاصل می ‏گردیده است ثبت تاریخی این پل در گردش اداری است.پل تاریخی و قدیمی مارنان اصفهان در گذشته بیش از هفده دهانه داشته است.

-مارنان1 پل تاریخی مارنان

نظرات متعددی در رابطه با وجه تسمیه های پل مارنان اصفهان بیان شده که به شرح ذیل می باشند:

عده ای نام پل تاریخی مارنان اصفهان را برگرفته از مهربین اوستایی می دانند. مهربین نام کوهی بود که در زمان زردتشت به عنوان معبدگاه مورد استفاده قرار می گرفت.
عده ای دیگر با توجه به پیچ و خم رودخانه زاینده رود که از سمت غرب به صورت مارپیچی و بسان مار وارد شهر اصفهان گشته، این پل را که در قسمت مارپیچی رودخانه ساخته شده مارنان می دانند. هم چنین اشاره به وجود قریه مارنان در نزدیکی این محل نیز هست. این پل، قریه مارنان را به محله جلفا متصل می کند.
بنا به نظر عده ای دیگر نام پل مارنان اصفهان را به سرفراز می شناسند که بدین جهت است که یکی از ثروتمندان ارامنه به نام سرفراز در دوران حکومت شاه سلیمان صفوی این پل را ساخته است. اگرچه پل مارنان در دوران ما قبل از صفویان ایجاد گشته امّا به خاطر عبور و مرور زیادی که بر رویش صورت گرفته فرسوده شده بود و چون احتیاج به مرمت داشته هزینه اش توسط سرفراز ارمنی پرداخت گشته است.

-مارنان2 پل تاریخی مارنان

پل های شهر اصفهان بنا به اینکه درکدام قسمت از نقطه شهر ضروری تر بوده اند، زودتر شکل گرفته اند. پل مارنان اصفهان، شهرستان، الله وردیخان و خواجو از جمله پل هایی بودند که احتیاج به ساخت آن ها در مرحله اول احساس شد. در اثر ترافیک بالا و عبور و مرور زیاد این پل ها فرسوده گشته اند و مرمت و تعمیر در آن ها صورت گرفته شده است.

نحوه دسترسی

آدرس : اصفهان – خیابان مطهری بین پل فلزی و پل وحید

-مارنان3 پل تاریخی مارنان

-مارنان4 پل تاریخی مارنان

 

 

           
 

نظر کاربران :

  • محمدمختاری ماربینی

    قبل ازاینکه زرتشت دین مردم ایران شود دینی مردم ایران مهرپرستی بود که صومعه ای به نام مهربین در کوه داشتند که باگذشت زمان به ماربین تغیر نام پیدا کرد

    ۲۶ آذر, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • کامران فاضلي

    اين پل، پل ارتباطي بين شهر اصفهان با جلفا و فرح آباد بوده و غربي ترين پلي است كه اصفهان شمالي و جنوبي را به هم متصل مي نمايد

    ۱۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    با نام اصلي مهربين كه بعد تبديل به ماربين و مارنان شد بسيار زيبا و ديدنيست

    ۱۳ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • علی طاهرخانچی

    این پل بسیار زیبا و جالب و شگفت انگیزی بود.

    ۵ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *