جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

باغ پرندگان اصفهان

تاریخ بروزرسانی :
۳۱ مرداد ۱۴۰۱

باغ پرندگان اصفهان با مساحتی بالغ بر ۵۵ هزار متر مربع در سال ۱۳۷۵ به همت شهرداری اصفهان در بیشه ناژوان و در حدود ۴ کیلو متری غرب پل وحید احداث گردیده و از نظر طراحی در سطح کشور در نوع خود بی نظیر است .محوطه داخلی باغ پرندگان اصفهان با وسعت ۱۷ هزار متر مربع چنان زیبا فضا سازی شده است که علاوه بر تامین نیازهای زیست محیطی پرندگان منظره ای زیبا و دلپذیر را جهت علاقمندان فراهم کرده است . پوشش توری سقف باغ با مساحت ۴۰ هزار متر مربع بر روی ۱۶ ستون فلزی به ارتفاع ۳۲-۲۵ متر نصب شده است .باغ پرندگان اصفهان مجموعه ای تفریحی،علمی و تحقیقاتی است که علاقه مندان به هر یک از این بخشها می توانند از آن بهره برده و استفاده نمایند.

 1 e1661148017295 باغ پرندگان اصفهان
درباغ پرندگان اصفهان در حدود ۴۰۰۰ قطعه در۱۳۰ گونه وجود دارد که زیستگاههای متفاوتی بسته به شرایط زندگی طبیعی پرندگان برای آنها در نظر گرفته شده است . برای مثال برکه های باغ جهت پرندگان آبچر نظیر اردکها ، فلامینکو ها و … قفسهای شیشه ای برای پرندگانی که در آب و هوای اصفهان امکان زیست ندارند نظیر انواع طوطیها ، توکانها و .. صخره ها برای پرندگان مناطق سنگلاخی و بیابانی نظیر کبک ، و تیهو و .. ، فضاهای سبز و پر درخت جهت پرندگان مناطق جنگلی مانند قرقاولها و قفسهای فلزی برای پرندگانی که به دلایل مختلف امکان رهائی آنها در باغ وجود ندارد در نظر گرفته شده است .

 2 e1661148036444 باغ پرندگان اصفهان

واحدهای تخصصی فعال در باغ پرندگان اصفهان عبارتند از:

واحد تکثیر :در این بخش شرایط و امکانات مناسب جهت تخمگذاری و جوجه درآوری پرندگان فراهم می گردد.نگهداری از جوجه های تکثیر یافته تا مرحله رسیدن به سن خاص جهت رها سازی در باغ پرندگان به عهده این بخش می باشد.

واحد تغذیه :گونه های مختلف پرندگان نیاز های غذائی متفاوتی دارندبه علاوه منبع تامین این نیازها نیز در هر گونه متفاوت می باشد. برخی از پرندگان میوه خوار، برخی دانه خوار ، برخی گوشتخوار و برخی همه چیز خوار می باشند . در این بخش نیازهای پرندگان بر اساس جداول احتیاجات غذائی((NRC که بر اساس آخرین یافته های علمی در دنیا تدوین شده است برآورد می گردد و جیره غذائی آنها بر این اساس تنظیم میشود.

جیره های غذائی پرندگان در فصول مختلف سال بر اساس دمای هوا و

همچنین شرایط فیزیولوژیک بدن پرنده تغییر می نماید.برای مثال

در فصل تولیدمثل جیره مخصوص این فصل به پرندگان داده می شود.

باغ 5 باغ پرندگان اصفهان

و احد کلینیک و بهداشت :پرندگان بیمار پس از تشخیص بیماری وارد این بخش می شوند و پس از معاینه کامل بر اساس نظر دامپزشک باغ پرندگان و تجارب کارشناس مربوطه درمان می شوند. ضد عفونی و بهداشت کلیه قسمتهای باغ به عهده این بخش میباشد. واکسیناسیون ماهانه پرندگان علیه بیماری نیوکاسل نیز از وظایف این بخش است.

جهت انجام واکسیناسیون برکه های آب تخلیه و تمام ورودیهای آب

بسته می شوند. واکسن نیو کاسل در ۲ روز متوالی توسط آب آشامیدنی به پرندگان تشنه خورانده می شود.

 4 e1661148050413 باغ پرندگان اصفهان

واحدقرنطینه :باغ پرندگان پذیرای پرندگانی است که توسط افراد دوستدار پرنده به باغ اهدا می شود. علاوه بر این در دوره های زمانی مختلف بسته به نیاز، پرندگان جدیدی خریداری می گردد.جهت کنترل بیماریها و جلوگیری از گسترش آنها در این مجموعه، پرندگان تازه وارد ابتدا به مدت ۱۴-۱۰ روز وارد قرنطینه می شوندو پس از انجام آزمایشات لازم در صورت سلامتی وارد باغ پرندگان می گردند.

واحد تاکسیدرمی :تاکسیدرمی به معنای فن نگهداری دراز مدت پیکر جانوران است. در این بخش پس از پوست کنی لاشه و چربی زدائی از پوست و همچنین پرآرائی، قالبی به اندازه بدن پرنده تهیه و پس از اسکلت بندی پوست پرنده روی این قالب کشیده می شود.

در هر یک از این بخشها تحقیقات علمی و عملی مفیدی بر روی گونه های پرندگان انجام می شود به طوریکه باعث گردیده باغ پرندگان علاوه بر جاذبه های گردشگری و تفریحی جنبه های علمی آموزشی و تحقیقاتی نیز پیدا کند . و علاقه مندان به تحقیق در مورد پرندگان می توانند از این جنبه ها بهره مند گردند.

 6 e1661148067625 باغ پرندگان اصفهان

نحوه دسترسی به باغ پرندگان اصفهان

آدرس : شهر اصفهان، میدان سهروردی، خیابان الفت
باغ پرندگان اصفهان در مجموعه ناژوان، در ساحل زاینده‌رود قرار دارد. این موقعیت یکی از بهترین مکان‌ها در حاشیه زاینده‌رود و از نظر آب‌و‌هوا، مناسب‌ترین محل برای نگهداری این پرندگان است. بهترین گزینه‌ها برای دسترسی به این مجموعه استفاده از خودروی شخصی یا تاکسی‌های آنلاین است. برای دسترسی شخصی از پل وحید به‌سمت سه‌راه سیمین در امتداد پارک ناژوان پیش بروید. نرسیده به خیابان سیمین (سهروردی)، بعد از میدان به‌سمت راست بپیچید و وارد پارک ناژوان شوید. در پارک کافی است در خیابان الفت پیش بروید تا به باغ پرندگان برسید. شلوغی و ترافیک را در ایام پرگردشگر و تعطیلات در نظر بگیرید.
در سال‌های اخیر بخش خصوصی به کمک شهرداری شهر اصفهان نمونه‌هایی از پروانه‌ها و نمونه‌هایی از خزندگان را گرد‌آوری کرده و در مجموعه‌هایی به نام‌های باغ پروانه‌ها و باغ خزندگان در ناژوان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است. آکواریوم اصفهان نیز در فاصله کمی از باغ پرندگان قرار دارد و می‌توانید هم‌زمان از تمام مجموعه‌ها در یک روز بازدید کنید.

ساعات بازدید و بلیط

باغ پرندگان در تمام روزهای هفته میزبان گردشگران است. ساعات کار مجموعه در نیمه اول سال از ۹ تا ۱۹ و در نیمه دوم سال از ۸:۳۰ تا ۱۶:۳۰ است. بهای بلیط مجموعه در ایام مختلف سال متغیر است و معمولا در زمستان‌ها ارزان‌تر به فروش می‌رسد.

باغ 7 باغ پرندگان اصفهان

 9 e1661148093593 باغ پرندگان اصفهان

 10 e1661148131261 باغ پرندگان اصفهان

 e1661148148327 باغ پرندگان اصفهان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    آقا باغ پرندگان عالیه.حتما برید. مجموعه جالبی درست کردن.داخلش از طاووس گرفته تا طوطیو مرغو خروس میبینید.ما ک لذت بردیم

    ۹ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    پرنده های زیبا و متنوعی داره. متاسفانه بعضی قسمتها به خوبی نگهداری نشده یا کثیفه مثل حوضچه فلامینگوها.

    ۹ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    پرندگان زيبا و ديدني داره باغ بسيار مناسبي براي تمام سن ها است و مناسب و عالي براي كساني كه دوست داران پرنده ها هستن

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    باغ پرندگان اصفهان خیلی زیباست واقعاً کار زیبایی کردند و پروژه جالبی را راه اندازی کردند تقریباً همه نوع پرنده ای در این باغ پیدا میشه چیزی که چشم من گرفت طاووس ها و انواع طوطی سانان بود

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نسترن حبیب الهی

    باغ ناژوان بیشه فوق العاده دیدنی و جذاب است و باغ پرندگان یک قسمت از این باغ زیبا و بزرگ است . تنوع و فراوانی و زیبایی پرندگان این مجموعه خیلی زیاده و برای کسانی که به طبیعت و حیات وحش علاقه دارند یک پیشنهاد فوق العاده است دیدن این پارک رو به همه پیشنهاد میکنم

    ۱۶ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    بسيار زيبا و ديدني و نكته جالب اينكه در بخشي از آن پرندگان آزادند و با گردشگران به صورت طبيعي در تعامل

    ۱۲ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    باغ پرندگان عالی بود، من خودم چن ساعتی اوجا بودم، هم تمیز هم باصفا، فقط کاش عقابها رو تو اون قفس کوچک نگهداری نمیکردن و ب پرندهای زینتی بسنده میکردن

    ۲۸ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد