رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ فروردین ۱۳۹۷

پتانسیل های گردشگری ایران هنوز دیده نشده اند

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۲۴ – خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه مجلس: یکی از نمایندگان آذربایجان غربی می گوید «پتانسیل های کشور در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی دیده نشده اند . پتانسیل های گردشگری ایران در حال حاضر بالقوه هستند و بالفعل نشده است. ما هنوز نتوانسته ایم روی بخش گردشگری سرمایه گذاری اساسی کنیم».

عبدالکریم حسین زاده، نماینده نقده و اشنویه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی CHN می گوید که «ما شعار برنامه ریزی و تغییر ساختار کشور در راستای رهایی از صنعت تک محصولی نفت را می دهیم. اما هنوز نتوانسته ایم این موضوع را بطور کامل عملی بکنیم».

حسین زاده معتقد است «ظرفیت های اساسی کشور دیده نمی شوند» و چنین ادامه می دهد: امروزه صنعت گردشگری به عنوان صنعت بدون دود در تمام دنیا به عنوان یک اصل اساسی مطرح است و دولت ها روی آن سرمایه گذاری می کنند. بسیاری از کشورها با توجه به ویزگی ها و پتانسیل های کشور ساختار کابینه را تعیین می کنند. بطور مثال در کشور ترکیه وزارت توریسم را داریم. در استرالیا وزارت گردشگری و توریسم داریم. در برخی کشورها ما وزارت چای داریم».

او با تاکید بر این که گردشگری باید در برنامه ریزی ساختاری و مدیریتی ایران مورد توجه قرار بگیرد، می افزاید: یکی از ظرفیت های بکر کشور ما گردشگری است. بکر از این جهت که ظرفیت های آن هنوز بالقوه هستند و هنوز به بالفعل تبدیل نشده اند. ما هنوز نتوانسته ایم کشف واقعی انجام دهیم و روی بخش گردشگری سرمایه گذاری اساسی کنیم.

نماینده آذربایجان غربی پیشنهاد می کند که «باید هرچه سریعتر یک برنامه ریزی استراتژیک مدون برای حوزه گردشگری انجام شود» و می گوید: این برنامه ریزی استراتژیک باید دارای راهبرد ها و سیاست ها و اکشن پلن هایی باشد. این برنامه ریزی حتی می تواند درآمد های سالیانه ما را تضمین کند. همچنین ما را ملزم خواهد کرد در راستای توسعه گردشگری تمام قوانین را رعایت کنیم و پتانسیل گردشگری ایران را به بهترین، بکرترین و بالاترین ظرفیت درآمد زایی کشور تبدیل کنیم. برای اجرای این برنامه ریزی به اجرای طرح های آمایش سرزمینی نیاز است. باید زنجیره های توسعه در سراسر کشور به هم وصل بشوند. نیاز است شبکه ریلی درون کشوری و برون کشوری بیش از پیش تجهیز شود و به شبکه ریلی بین المللی از جمله اروپا وصل شود.

حسین زاده در ادامه به گردشگری در استان آذربایجان غربی اشاره می کند و می گوید: استان آذربایجان غربی پتانسیل اولیه اش اقتصاد کشاورزی است و بعد از آن ظرفیت بالقوه ای در اقتصاد گردشگری دارد که متاسفانه هنوز بالفعل نشده است. مسئولان باید این ظرفیت را رها کنند. با رها سازی ظرفیت های گردشگری استان بسیاری از منابع درآمدی به منطقه می آیند. گردشگری در شاخه های مختلف آن از جمله گردشگری طبیعی و تاریخی قابلیت و ظرفیت های اساسی دارد.

نماینده نقده و اشنویه همچنین درباره وضعیت مراکز اقامتی و راه های حوزه انتخابیه اش می گوید: ما نمی توانیم فضا را ایده آل ترسیم کنیم. اما من اعلام می کنم که استان ظرفیت پذیریش مهمان های نوروزی را دارد. طبیعت استان هم آماده به آغوش گرفتن مسافران نوروزی هست. ما تنها نباید به ظرفیت های هتل ها و مسافرخانه ها تکیه کنیم. بحث ایمنی راه هم موضوعی است که باید مد نظر قرار بگیرد. برنامه ریزی های اساسی شده است که مهمان ها در ایام تعطیلات در راحتی باشند. البته به این معنی نیست که مسیرهای دستری در حالت ایده آل قرار دارد. نه این طور نیست. اگرچه امیدواریم در سال های آینده این مشکلات بر طرف شود. به هر حال پیشنهاد من این است که هموطنانمان امسال آذربایجان غربی را از یاد نبرند.

IMAGE635300701201403634 پتانسیل های گردشگری ایران هنوز دیده نشده اند

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *