رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ دی ۱۳۹۷

پایان تبریز ۲۰۱۸؛ آغاز فصل تازه گردشگری

لینک این مطلب کپی شد!

به گزارش ایرنا، ساخت ۱۴ باب هتل جدید، برگزاری ۱۳ رویداد بین المللی ورزشی، افزایش ۳۰ درصدی ورودی گردشگر به آذربایجان شرقی و برنامه ریزی برای افزایش بیش از ۲ برابری تعداد تخت های مراکز اقامتی استان از هفت هزار به ۱۳ هزار تخت، برخی دستاوردهای تبریز ۲۰۱۸ برای آذربایجان شرقی و صنعت گردشگری کشور است.
البته انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ میلادی، دستاوردهای مهم دیگری در حوزه های عمرانی تبریز نیز داشت که بهره برداری از مرکز همایش های بین المللی شهرداری با ۶۰ میلیارد تومان هزینه در مدت ۲ سال، تنها مشتی نمونه خروار است.
از سوی دیگر انتخاب کهن شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال میلادی سپری شده، نوید روزهای خوب و خوش گردشگری و تغییر و تحولات عمیق در این حوزه را می داد که هرچند اقدامات و برنامه های مفید و موثر برای رسیدن به این هدف برنامه ریزی شده بود، اما در عمل آنچنان که باید اجرایی نشدند و تنها تعداد قلیلی از برنامه های اعلامی عملیاتی شد.
اما هر چه بود گذشت و می توان امیدوار بود که رویداد تبریز ۲۰۱۸ نقطه عطفی برای صنعت گردشگری خطه آذربایجان و ایران باشد تا از این طریق بتوان روزنه های جدید و امیدوارکننده برای رونق این صنعت پرمنعفت پدید آورد.
تصویب رویداد بین المللی «تبریز ۲۰۱۸» در هیات دولت و تخصیص اعتبارات مناسب برای آن در کنار راه اندازی ستاد ملی و استانی این رویداد، از جمله اقدامات بسیار مناسب دولت تدبیر و امید برای رونق بخشی به صنعت گردشگری و ایجاد تغییر و تحول در این بخش بود که در بخش اعتبارات با مشکلات عدیده ای همراه شد و آن گونه که انتظار می رفت، این اعتبارات در موعد مقرر و به مقدار کافی تخصیص نیافت و جذب نشد.
در واقع از مهم ترین نقاط ضعف «تبریز ۲۰۱۸» که بازتاب گسترده ای نیز در میان افکار عمومی داشت، کاهش رقم اولیه اعلامی ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار ملی این رویداد بین المللی به ۳۰۰ میلیارد تومان در وهله اول و ۱۰ میلیارد تومان در پایان بود.
همچنین گفته می شود ستاد ملی «تبریز ۲۰۱۸» که با تصویب هیات دولت و توجه ویژه رییس دولت تدبیر و امید تشکیل شد، تحرک چندانی برای تبلیغ این رویداد گردشگری بین المللی نداشت و اگر اتفاقی هم در این حوزه روی داد، با اعتبارات محدود استانی و تلاش شبانه روزی مسوولان محلی بود.

** تبریز ۲۰۱۸ نقطه آغاز توسعه گردشگری است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به سیاست های دولت و مدیریت استان برای برگزاری هرچه بهتر برنامه های مربوط به تبریز ۲۰۱۸، از این رویداد بزرگ و بین المللی نه به عنوان یک اتفاق معمولی و یک ساله، بلکه به عنوان نقطه آغازی برای رونق و توسعه صنعت گردشگری یاد کرد.
مرتضی آبدار، حمایت و تشویق برای فعالان حوزه گردشگری به منظور تسهیل مسیر حرکتی عرصه گردشگری استان را از رویکردهای مهم تبریز ۲۰۱۸ خواند و گفت: رویداد تبریز ۲۰۱۸ نقطه شروع در مسیر توسعه گردشگری آذربایجان شرقی است و باید سهم استان را در ورود گردشگران داخلی و خارجی افزایش دهیم که در این راستا پیگیر جذب اعتبارات و مشوق های مندرج در قانون به منظور حمایت از بخش خصوصی فعال در عرصه گردشگری هستیم.
وی اظهار کرد: آنچه مهم است نقش پررنگ و اساسی حضور عموم مردم در این رویداد فراملی و در عرصه گردشگری است و با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته، نگاه بخش دولتی معطوف به حمایت از بخش خصوصی در حوزه گردشگری است که تلاش برای کسب عناوین ملی و بین المللی در جهت معطوف شدن نگاه ها به تبریز صورت می پذیرد.
آبدار با اشاره به اینکه تبریز ۲۰۱۸ یک فرصت تاریخی برای تبریز، آذربایجان شرقی و کشور بود، یادآور شد: نباید فراموش کرد که مسیر برای حرکت رو به‌ جلو در صنعت گردشگری باز شده و باید از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت های بسیار وسیع و بی بدیل تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی و تبریز با تمام توان برای تقویت زیرساخت های گردشگری و جذب گردشگران داخلی و خارجی به استان اقدام خواهیم کرد.
آبدار، تعریف و تدوین پنج مسیر گردشگری در منطقه تاریخی شهر تبریز و پنج مسیر گردشگری در سایر نقاط استان را از جمله فواید و مزیت های رویداد تبریز ۲۰۱۸ بیان کرد و افزود: بدون تردید در سال آینده و سال های بعد حوزه گردشگری استان شاهد تحولات بسیار مهم و عمیق خواهد بود.

* مزیت های گردشگری تبریز مورد غفلت قرار گرفت
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه مسئولان در استفاده از ظرفیت‌های گردشگری تبریز ۲۰۱۸ آن چنان قوی عمل نکردند، گفت: رویداد تبریز ۲۰۱۸ به دلیل غفلت و بی توجهی مسئولان نتوانست تغییری در رونق صنعت گردشگری ایجاد کند.
محمداسماعیل سعیدی اظهار داشت: هرچند جذابیت ‌های گردشگری کشور و آذربایجان شرقی و تبریز برای جذب گردشگران داخلی و خارجی فراوان است، اما این ظرفیت‌ها به درستی به جهانیان معرفی نشده است که یکی از دلایل مهم آن عملکرد ضعیف رایزن ‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است.
وی افزود: تبریز ۲۰۱۸ رویداد مهمی بود که می‌توانست رتبه ایران را در جذب گردشگر بهبود بخشد، اما به دلیل غفلت و بی توجهی مسئولان نتوانست تغییری در رونق صنعت گردشگری ایجاد کند.
سعیدی با تاکید بر اینکه برای رونق گردشگری به دپیلماسی فعال در حوزه فرهنگی نیاز است، یادآوری کرد: بر این مبنا می توان از طریق رایزنی با تورگردان‌های خارجی و وزارتخانه‌های گردشگری سایر کشورها زمینه را برای افزایش ورود گردشگر اروپایی به ایران و تبریز فراهم کرد.
وی ادامه داد: گردشگران تمایل دارند در سفر به سایر کشورها از امکانات رفاهی و تفریحی بهتری استفاده کنند و در زمینه رزرو هتل، مرکز اقامتی، بلیت‌های هواپیما و قطار به راحت ترین وجه اقدام کنند که متاسفانه این امکانات در ایران و برای رویداد تبریز ۲۰۱۸ محقق نشد.
وی با بیان اینکه رویداد تبریز ۲۰۱۸ در بخش اعتبارات تخصیصی از سوی دولت با مشکلات عدیده و کلانی مواجه است، کاهش چندین برابری این اعتبارات، اجرای برنامه های تعریف شده را غیرممکن دانست و گفت: با تمام این اوصاف رویداد مزبور می تواند برای سال های آینده تجربه ای گران بها به شمار آید تا مسیر توسعه صنعت گردشگری استان هموارتر شود.

* تبریز ۲۰۱۸ سرآغاز تحولات حوزه گردشگری است
شهردار تبریز نیز با بیان اینکه رویداد تبریز ۲۰۱۸ یک آرمان نهایی نیست، گفت: این رویداد سرآغازی برای ایجاد تحولات در حوزه‌‌های مختلف به ویژه گردشگری است.
ایرج شهین ‌باهر اظهار کرد: برای تحقق اهداف مورد نظر این رویداد مهم، ایجاد فضای مشارکت لازم است و این امر به شدت نیازمند جلب رضایت و اعتماد شهروندان می باشد.
وی با تاکید بر اینکه رویداد تبریز ۲۰۱۸ باید فضایی ایجاد کند تا شعار «هر شهروند، یک میزبان» به صورت واقعی در شهر و استان نمود یابد، افزود: این شعار تنها برای یک سال و دوره زمانی محدود نیست و باید همواره مورد توجه مردم قرار بگیرد تا تبریز ۲۰۱۸ را سرآغازی برای ایجاد تحول در اقتصاد پایدار شهری تبدیل کرد.
شهین باهر از تبریز به عنوان منطقه ای با توانایی‌های بالقوه گردشگری یاد کرد و گفت: این کهن شهر شاخص‌های لازم برای تبدیل شدن به پایتخت فرهنگی و علمی کشورهای منطقه را در خود دارد و باید از رویداد فوق برای تداوم رونق گردشگری بهره جست.
وی با اشاره به اینکه تبریز از نظر توسعه یافتگی جزو یکی از شهرهای مهم منطقه است، ابراز امیدواری کرد برنامه ها و آیین های تبریز ۲۰۱۸ تنها به این سال میلادی خلاصه نشود و برای سال های آینده نیز تداوم یابد و تقویت شود تا توسعه همه جانبه گردشگری را شاهد باشیم.
شهین باهر اضافه کرد: تبریز از آثار و ابنیه های تاریخی بسیار گران قدری همچون مسجد کبود، ارک علی شاه، خانه های تاریخی متعدد و دهها موزه تاریخی برخوردار است که هر یک به تنهایی می تواند موجب جذب و جلب خیل عظیم گردشگران باشد.

** افزایش ۳۰ درصدی گردشگران در تبریز ۲۰۱۸
معاون گردشگری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز از افزایش حدود ۳۰درصدی آمار گردشگران داخلی و خارجی ورودی به این استان طی فصل تابستان خبر داد و گفت: تابستان امسال به دلیل رویداد بین المللی تبریز ۲۰۱۸ و بازتاب های تبلیغاتی آن، چهار میلیون و ۴۰۲ هزار نفر گردشگر داخلی از اقصی نقاط ایران اسلامی به آذربایجان شرقی وارد شده و از آثار و ابنیه های تاریخی آن بازدید کردند که این آمار نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۴۲ درصدی دارد.
فرشاد رستمی، آمار ورودی گردشگران خارجی به آذربایجان شرقی طی همین مدت را ۴۹۲ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد که به گفته وی این آمار نیز نسبت به تابستان سال گذشته حدود ۱۷ درصد افزایش نشان می دهد.
رستمی، اتباع کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، کشورهای عربی و برخی از اتباع اروپایی را عمده ترین گردشگران خارجی ورودی به آذربایجان شرقی و تبریز اعلام کرد.
رستمی، افزایش نرح ارز را از جمله دلایل مهم در افزایش تعداد ورودی گردشگران خارجی به کشور و استان ارزیابی کرد که موجب رونق این صنعت می شود.
وی، میانگین ضریب اشغال مراکز اقامتی آذربایجان شرقی در فصل تابستان را بیش از ۷۶ درصد اعلام و اضافه کرد: ضریب اشغال هتل ها ۶۸ درصد و هتل آپارتمان ها نیز معادل ۸۵ درصد بوده است.
رستمی گفت: در حال حاضر مجموع مراکز اقامتی آذربایجان شرقی اعم از هتل ها، مهمان پذیرها، هتل آپارتمان ها و سایر مرکز ۱۷۵ مورد است که علاوه بر این تعداد، ۱۱۲ اقامتگاه بوم گردی نیز فعال می باشد.
وی از آذربایجان شرقی به عنوان یکی از مناطق و مقاصد مهم گردشگرپذیر ایران طی تابستان اخیر نام برد و اظهار داشت: رویداد تبریز ۲۰۱۸ و نیز بازتاب های رسانه ای آن تاثیر بسزایی در رشد و رونق صنعت گردشگری استان داشت.
به گزارش ایرنا، رویداد تبریز ۲۰۱۸ با آغاز سال جدید میلادی به ظاهر پایان یافت، اما طرح ها، برنامه ها، تعاریف و سیاست گذاری های کلان گردشگری برای توسعه این صنعت پردرآمد همچنان تداوم دارد و باید نهادهای مسوول و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور سیاست های مورد نظر برای تبریز ۲۰۱۸ را ادامه دهند و البته تقویت کند.
تبلیغات رسانه ای و شناساندن تبریز در عرصه های ملی، منطقه ای و بین المللی، مزیت بارز و مهم رویداد تبریز ۲۰۱۸ است که باید از این موقعیت به دست آمده برای بهره مندی از ظرفیت های گردشگری به بهترین شکل ممکن بهره برداری کرد.

-تبریز-2018؛-آغاز-فصل-تازه-گردشگری پایان تبریز 2018؛ آغاز فصل تازه گردشگری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *