جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ورودی‌ شهرها باید حس تعلق ایجاد کنند

تاریخ بروزرسانی :
۴ خرداد ۱۳۹۴

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۳/۰۴-ورودی هر شهر می‌تواند نقش مهم و اثرگذاری بالایی در معرفی صحیح آن شهر، جاذبه‌های گردشگری و شناسایی مفاخر و مشاهیر آن و هم چنین عرض خیرمقدم به مسافرین و رهگذران داشته باشد.

ورودی هر شهرستان به عنوان پیشانی آن شهر مورد توجه و دقت مسافران و رهگذران است که باید نسبت به زیباسازی و بهسازی آن اقدامات اساسی صورت گیرد بنابراین ورودی هرشهر باید طبق ضوابط شهری به گونه‌ای طراحی شود که با جذابیت تمام نشان دهنده ویژگی‌های آن شهر باشد.

اهمیت ورودی های شهر آن قدر مهم است که هر ورودی با نماد و ویژگی‌های خاص خود می تواند ایجاد حس تعلق و هویت در میان ساکنان و تازه واردان به شهر را ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان کهگیلویه از جمله شهرستان‌هایی است که نقاط گردشگری زیادی را در خود جا داده است اما متاسفانه تاکنون برای ورودی‌های این شهرستان هیچ گونه اقدام اساسی که به جدیت پیگیری شود صورت نگرفته است.

این در حالی است که در بدو یکی از ورودی‌های شهرستان کهگیلویه ناگهان با تصاویری نظیر تعمیرگاه‌های خودروی، انبارها، گاراژه‌ها، مواجه می شوید که نه تنها نشانی از هویت شهری ندارد بلکه تاثیر ناخوشایندی در ذهن بیننده ایجاد می‌کند.

از مهم ترین مشکلات ورودی‌های شهرستان کهگیلویه عدم تعریض جاده‌ها و نبود نصب علائم ایمنی در کنترل وسایل نقلیه است که متاسفانه سالیانه قربانیان بی شماری در اثر سهل‌انگاری اداره راه و شهرسازی و شهرداری به وسیله تصادف جان خود را از دست می‌دهند.

با توجه به بازدید‌های مکرر فرماندار کهگیلویه از ورودی‌های این شهرستان و قول‌های رئیس اداره راه مبنی بر اینکه تا هفته آینده ورودی‌ها تسطیع و مناسب‌سازی خواهد شد اما متاسفانه با گذری از هر کدام از ورودی‌های شهرستان متوجه خواهی شد آن چنان که باید پیشرفتی حاصل نشده و یا اگر کاری شده بصورت نیمه‌کاره رهاسازی شده است.

از نبود نصب علائم ایمنی و تصادف‌های پی‌درپی در ورودی‌های این شهرستان گرفته تا انبار کردن زباله‌های غیر بهداشتی در این محورها که نماد فرهنگ شهرنشینی را به کلی از دید مسافران زدوده است، این شهر حمایت و توجه شهرداری و اداره راه شهرسازی نسبت به زیباسازی و بهسازی آن جهت پایان دادن به بخشی از این مشکلات را خواستار است.

نامناسب و نازیبا بودن تابلوهای ورودی شهر، نبود نصب چراغ راهنمایی و رانندگی، نبود روشنایی در بعضی مسیرها، کارشناسی نبودن برخی علمک‌های پایه های برق در وسط خیابان ها، نصب صندوق های کمیته امداد بدون کار کارشناسی از دیگر مشکلات ورودی به این شهرستان است که متاسفانه باعث وقوع حوادث ناگواری می‌شود.

کرامت کریمی، فرماندار شهرستان کهگیلویه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن ابراز نارضایتی از وضع موجود، ضعف و نداشتن استقلال مدیران افزود: اگر روال به این منوال طی شود وضعیت پروژه‌های ورودی دهدشت تعطیل خواهند شد.

وی بحث تجهیز نبودن کارگاه‌ها و نبود نصب علائم ایمنی را از مشکلات این پروژه عنوان کرد و از رئیس اداره راه و شهرسازی کهگیلویه خواست تا هفته آینده در جهت رفع این مشکل تلاش کند.

فرماندار کهگیلویه نگاه نظارتی فنی بر این پروژه را ضعیف خواند و توجه دقیق‌تر در این راستا را خواستار شد.

کریمی میزان پیشرفت فیزیکی پروژه را ۳۵ درصد عنوان کرد و با بیان اینکه ۱۷ میلیارد تومان برای ورودی‌های دهدشت پیش‌بینی شده است، گفت: تاکنون ۶ میلیارد به این پروژه اختصاص داده شده که از این میزان سه میلیارد آن تخصیص پیدا کرده است.

همچنین علی‌شیر راستا، معاون راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به خبرنگار ایسنا گفت: پروژه‌های ورودی شهر دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه در حال انجام است.

وی افزود: قرارداد اولیه ورودی دهدشت از سمت سوق هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، دهدشت – قلعه‌رئیسی شش میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و دهدشت از سمت چرام چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

راستان بیان کرد: در صورت تأمین اعتبار این سه پروژه تا پایان سال ۹۴ افتتاح و به بهره برداری خواهند رسید.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از اعتبارات تخصیص یافته در این پروژه‌ها هزینه شده است، عنوان کرد: ورودی دهدشت از سمت بهبهان هنوز عملیات آن آغاز نشده و وقتی سه پروژه دیگر به اتمام رسیدند این پروژه نیز آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا، همکاری مسئولان جهت ساماندهی مشکلات شهرستان می‌تواند هویت، فرهنگ و تاریخ شهرستان را با کمترین هزینه به کسانی که از هر جهت جغرافیایی وارد دهدشت می‌شوند معرفی کند. ورودی هر شهر به عنوان اولین و آخرین سکانس پیش روی مخاطب با هر شهر است که به نوعی فرهنگ و هویت ملی مردم را به نمایش می‌گذارد. هم‌چنین بخش عمده تصویر شهر در لحظه ورود به یک شهر شکل می‌گیرد که این امر نقش عمده‌ای از شخصیت بخشی آن شهر را ایفا می کند بنابراین توجه مسئولان ذیربط نسبت به ورودی‌ها و تدوین راهکارهایی برای زنده کردن مفهوم ورود به شهر ضروری است.

1508 ورودی‌ شهرها باید حس تعلق ایجاد کنند

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد