رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ آبان ۱۳۹۴

جان دوباره در کالبد بی جان صنایع دستی کهن

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۸/۱۸-دراین زمان ها که کالاهای خارجی و صنایع دستی کپی شده از هنر و ذوق هنرمندان در هر گوشه از بازار کشورمان جاخوش کرده اند و دیگر کمتر می توان خبری از صنایع دستی و کهن ایرانی به قول همیشگی کار دست هنرمندان را دید، ایجاد مراکز آموزش و عرضه صنایع دستی ساخته دست هنرمندان نقطه قوتی برای این روند به شمار می رود .
خانه کهن و قدیمی که دیرزمانی با کاربرد مسکونی سالها محل زندگی افراد بودند، امروز با تلاش مسئولان به مکانی برای به منصه ظهور رساندن هنر تبدیل شده اند .
خانه های قدیمی در محلات مختلف همیشه چهره دیگر از شهرمان در دوران گذشته برایمان به تصویر می کشند و می رفت روزگاری به فراموشی سپرده شوند ولی در میان گذر زمانه احیای این خانه سنتی و تبدیل آنها به خانه صنایع دستی بارقه هایی از احیای دوباره فرهنگ و تمدن سنتی را ایجاد کرده است.
تصمیم به احیای خانه های قدیمی و کهن مازندران در قالب راه اندازی خانه های صنایع دستی نوید بخش احیا و زنده نگه داشتن هنر و صنایع دستی است.
صنایع دستی با ویژگی های هنری واقتصادی خود به نوعی با هویت هر ملتی ارتباط دارد و برای حفظ این هویت می بایست از فضاهای موجود بهره برد.
در راستای برنامه ها و سیاست حمایتی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی به منظور ایجاد بسترهای مناسب جهت توسعه و ترویج صنایع دستی و حفظ و احیاء هنرهای سنتی، ایجاد و راه اندازی خانه های صنایع دستی در منازل قدیمی مناطق مختلف در دستور کار قرار گرفت.
این سیاست در خانه رمدانی شهر ساری در مازندران امسال انجام شد و با حفظ ساختار کاملا سنتی این خانه ها، با آموزش و عرضه ۱۰ رشته صنایع دستی که از آن جمله می توان به سفال، پارچه بافی ، معرق ریال منبت ، قلم زنی ، سرامیک مازندران اشاره کرد این هنرها از زیر سایه غفلت بیرون آورده شدند.
در خانه صنایع دستی و هنرهای سنتی مجموعه ای متشکل از اساتید هنرهای صنایع دستی فعال هستند که صنایع دستی استان را به علاقه مندان آموزش می دهند.
امید است با تلاش و برنامه ریزی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران برای راه اندازی پنج خانه صنایع دستی و هنرهای سنتی در استان، سایه فراموش و نابودی دیگر رشته های صنایع دستی در استان برچیده شود .

73 جان دوباره در کالبد بی جان صنایع دستی کهن

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *