رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ اسفند ۱۳۹۳

ورامین می‌تواند قطب گردشگری تهران باشد

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۲/۱۳- فرماندار ورامین گفت:‌ این شهرستان قابلیت تبدیل به یک مرکز گردشگری قابل استفاده در سطح استان تهران را دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی ایسنا، محسن خوانساری ورامین را یکی از تاریخی‌ترین شهرهای استان تهران با سابقه بیش از هزار سال دانست و با اشاره به وجود فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های متفاوت در این شهرستان گفت: با توجه به قدمت تاریخی این شهرستان در مقوله‌های مختلف میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قدمت زیادی دارد و شهره است.

او ورامین را قدیمی‌ترین شهرستان تهران در حوزه بافت قالی دانست و اظهار کرد:‌ در این شهرستان بیش از ۱۸۷۰ اثر تاریخی وجود دارد که تاکنون ۸۷ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

او طبیعت این شهرستان را در قالب یک طبیعت کویری و با ظرفیت اکوتوریسم دانست و افزود: ورامین زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد که با هماهنگی که با میراث فرهنگی شهرستان انجام شده است امیدواریم بتوانیم از امکانات خوبی برای کمک به سرمایه‌گذاران استفاده کنیم.

خوانساری همچنین با تأکید بر قدمت صنایع‌دستی این شهرستان اظهار کرد:‌ مصمم هستیم تا با استفاده از پتانسیل بزرگ شهرستان در حوزه قالی‌بافی، سفال و شیشه جایگاه خاصی به این نوع از صنایع در سطح کشور بدهیم.

فرماندار شهرستان ورامین همچنین درباره قلعه ایرج این شهرستان به عنوان یکی از مهمترین بناهای باقیمانده از دوره ساسانی که در حال حاضر در زمین‌های میانی قلعه، کشاورزان کشت می‌کنند گفت: این قلعه در اختیار مالک خصوصی است، با این وجود تلاش می‌کنیم با استفاده از موارد مختلف بتوانیم بخش‌هایی از آن را نجات دهیم.

او همچنین درباره وضعیت کاروانسرای دیرگچین به عنوان مادر کاروانسراهای ایران که در حوزه استحفاظی استان قم قرار دارد و پیش از این متعلق به شهرستان ورامین بود، گفت: در برنامه‌ریزی در دست انجام قصد داریم با صندوق حفظ و احیا هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم تا در صورت امکان تملک آن به استان تهران و شهرستان ورامین تعلق بگیرد. در حال حاضر نیز در حال مکاتبه با استانداری و وزارت کشور هستیم.

به گزارش ایسنا، مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان ورامین نیز که ظهر امروز پس از تور ورامین‌گردی خبرنگاران صحبت می‌کرد با تأکید بر اینکه پس از ۱۰ سال نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان ورامین به اداره میراث فرهنگی شهرستان ارتقاء پیدا کرده است، گفت: در طول سال‌های گذشته بناهای تاریخی شهرستان مانند برج علاءالدین و مسجد جامع شهرستان بی‌توجهی شده است در حالی که می‌توانستند این آثار را به عنوان نفایس و ذخایر فرهنگی شهرستان بین مردم منطقه معرفی کنند. اما در حال حاضر سعی می‌کنیم با وارد کردن بخش خصوصی باری را از روی دوش دولت برداریم و با جذب سرمایه‌گذار این بناها را از وضعیت کنونی خارج کنیم.

شهاب پازوکی در ادامه با تأکید بر لزوم فعال شدن بخش خصوصی در شهرستان ورامین با هدف احیا و بهره‌برداری آثار تاریخی در معرض خطر اظهار کرد: روستاهای این شهرستان نیز زیرساخت‌های فرهنگی ضعیفی دارند که باید با مرمت و تبدیل آن‌ها به مکان‌های فرهنگی به حفظ آن‌ها توجه کنیم. حتی امکان تبدیل بناهای تاریخی در معرض خطر در روستاهای شهرستان ورامین به اماکن اقامتگاهی و حتی موزه‌های روستایی می‌تواند به حفاظت از آن‌ها کمک کند.

به گزارش ایسنا، فرماندار ورامین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره وضعیت بناهای تاریخی این شهرستان که بخش زیادی از آن‌ها کاربری‌های نامناسبی دارند، مانند کاروانسراهایی که به دامداری تبدیل شده‌اند، گفت: بخش حقوقی گرفتاری‌های زیادی در این زمینه دارد. حتی متأسفانه درصد زیادی از آثار تاریخی این شهرستان هنوز تعیین حریم نشده‌اند، اما نیازمند انجام این اقدام برای آن‌ها هستیم.

761 ورامین می‌تواند قطب گردشگری تهران باشد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *