رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ اسفند ۱۳۹۳

تعیین ۱۲محور گردشگری برای نوروز ۹۴ در یزد

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۲/۱۴-سید مصطفی فاطمی روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این ۱۲محور گردشگری شامل چهار محور گردشگری نیم روزه و هشت محور یکروزه است.

وی اظهار کرد: این محورها از مبدا شهر یزد برای معرفی جاذبه های تاریخی و طبیعی شهرستان های مختلف استان تعریف شده و به عنوان مثال می توان به محور یزد – میبد – چک چک و مهریز- سریزد – فهرج – یزد اشاره کرد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان یزد ادامه داد: برخی از این محورها در گذشته نیز فعال بوده با این حال امیدواریم با مدنظر قرار گرفتن محورهای جدید در ایام نوروز امسال شاهد بازدید بیشتر گردشگران داخلی و خارجی از ظرفیت های همه شهرستان های یزد باشیم.

فاطمی از صدور مجوز سه کمپ بیابانگردی در استان یزد خبر داد و اظهار کرد: مابقی ظرفیت های استان در این حوزه در حال رصد کردن است تا مجوزهای لازم برای توسعه این کمپ ها دنبال شود.

این مسوول درباره دیگر فعالیت ها نوروز ۹۴ اعلام کرد: در ایام نوروز امسال برگزاری تورهای داخل شهر با همکاری شهرداری هر شهرستان دنبال می شود و در همین خصوص در تمام شهرستان ها یک یا چند مرکز اطلاع رسانی با هدف معرفی جاذبه های تاریخی و طبیعی ، مسافران را راهنمایی می کند.

به گفته وی در این ایام ستادهای اسکان مسافران نوروزی نیز به صورت متمرکز با همکاری دستگاههای مسوول در ورودی های شهر استقرار می یابد و با همکاری شهرداری های استان فعالیتی هماهنگ در این خصوص انجام می شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان یزد اضافه کرد: در نوروز امسال راهنمایان گردشگری نیز در محل بناهای شاخص تاریخی مستقر خواهند شد و توضیحات لازم را به گردشگران ارائه می کنند.

فاطمی همچنین از توزیع نقشه و بروشور راهنمای بناهای تاریخی در ایستگاههای راهنمایان مسافران نوروزی خبر داد و افزود: این اقدام با همکاری شهرداری ها و بخش خصوصی به بهترین و موثرترین شیوه دنبال می شود.

وی درباره ظرفیت های صنعت گردشگری استان خاطرنشان کرد: این استان ۶۵۰۰ اثر تاریخی دارد که ظرفیت مناسبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی محسوب می شود.

معاون میراث فرهنگی استان یادآور شد: در کنار این آثار ،جاذبه های طبیعی استان نیز بسیار قابل توجه است از جمله روستاهای هدف گردشگری ، کویرهای زیبا، چشمه ها ، کوهها و درختان کهنسال که وجود آنها در دل کویر بر جاذبه های استان افزوده است.

فاطمی تاکید کرد: معرفی این جاذبه های تاریخی و طبیعی نقش موثری در توسعه گردشگری و رونق این صنعت در استان دارد البته در کنار آن باید به صنایع دستی به عنوان رکنی موثر در توسعه گردشگری توجه کرد.

استان یزد یکهزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده غیرمنقول و ۶۰۰ بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

یزد، نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار بوده که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.

از دیگر اماکن دیدنی یزد می توان به زندان اسکندر، بقعه شیخ احمد فهادان، مجموعه تاریخی هشت، مسجد چهل محراب، آتشکده زرتشتیان، گنبد مصلای عتیق، بقعه دوازده امام، مسجد یعقوبی و بقعه سید شمس الدین اشاره کرد .

نارین قلعه میبد به عنوان قدیمی ترین بنای ساخته شده از خشت در دنیا، قنات زارچ به عنوان طولانی ترین قنات دنیا با ۱۰۰کیلومتر طول، قدیمی ترین مسجد ایران در فهرج، نخل چوبی میدان امیر چخماق با

۴۵۰ سال عمر، بادگیر باغ دولت آباد یزد در شمار زیباترین بادگیرهای دوره زندیه و قاجاریه با قدمتی ۲۷۰ ساله و سرو ۴۵۰۰ ساله ابرکوه به عنوان مسن ترین موجود زنده جهان از جمله این آثار تاریخی و طبیعی در استان یزد است.

در مجموع ۷۷ محله از مجموعه محلات شهر یزد به دلیل قرار گرفتن در محدوده بافت تاریخی و یا در حریم آن، در سال ۱۳۸۴ و با شماره ۱۵۰۰۰، با عنوان بافت تاریخی یزد به ثبت آثار ملی رسیده اند.

762 تعیین 12محور گردشگری برای نوروز 94 در یزد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *