رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ خرداد ۱۴۰۰

واژه همنورد در کوهنوردی

لینک این مطلب کپی شد!

در فرهنگنامه معنی واژه همنورد در کوهنوردی به آدمهایی که با همدیگر کوهنوردی می کنند گفته می شود .همنورد، یعنی تمام پستی ها و بلندی ها و فراز و نشیب ها را در کنار هم درنوردیدن ، پشت و پناه هم بودن ، کنار هم و پا به پای هم راه رفتن ، در رابطه با دیگران جنسیت نداشتن و جنسیت قائل نشدن ، در سخت ترین مسیرها و دشوارترین گردنه ها هوای هم را داشتن و تمام دار و ندار خود را با دیگران قسمت کردن .همنوردها رفتارهای ویژه ای دارند که رویای تمام کسانی است که می خواهند با همدیگر و در کنار هم زندگی کند ،آنها همیشه حواس شان هست که:یکی تندتر از دیگران حرکت نکند ،یکی از دیگران جا نماند ، حواس شان هست که در مسیرهای سخت یکی سقوط نکند ،در سنگلاخ ها یکی لیز نخورد، حواس شان هست که یکی کم نیاورد.

-همنورد-در-کوهنوردی-4 واژه همنورد در کوهنوردی

واژه های کوهیار، همنورد، هم طناب و… خیلی بالاتر و ارزشمندتر از عمو، خاله و عمه و… حتی برادر و خواهر است و در کاربرد آن جنسیت و ملیت ملاک نیست.این نام ها برای آنهایی که کوهنورد به معنی اخص هستند اطلاق می شود و همچنین با یک شیوه و جدیت، حمایت و هدایت می شوند و نشست و برخاست دارند و هوای یکدیگر را دارند و فرق نمی گذارند.دست و پایشان را در رابطه با جنسیت ومقام و منصب و دارا و ندار گم نمی کنند وظیفه یار بودن، همراه بودن، همپا بودن (کوهیار) و همنورد بودن (نوردیدن مسیرهای سخت) و هدایت و حمایت فنی را به خوبی انجام می دهند.نام های کوهیار و همنورد خیلی از آقا و خانم قابل احترام تر و با ارزش تر و حقیقی تر و برازنده یک کوهنورد است. ملاک های مادی، عنوان ها و حتی همشهری و هم ولایتی بودن نباید مطرح باشد و تاثیری در کوهیاری و همنوردی بگذارد.

-همنورد-در-کوهنوردی-6-800x423 واژه همنورد در کوهنوردی

تفکر بازار و بده بستان، ضرر و زیان و برنده و بازنده بودن در دوستی ها و رفاقت ها، فامیل بودن و فخر فروشی نقشی در تلاش در یک برنامه گروهی و جمعی ندارد.دیده شده که همنورد برای دوست کوهنورد و همنوردش جانش را در مواجهه با خطر از دست داده و خودش را فدای مرام و مسلک دوستی، کوه و کوهنوردی، سلامت و ایمنی کوهیار و همنورد و هم طناب خودش کرده است.پس یاد بگیریم و یاد بدهیم و این فرهنگ را اشاعه و ترویج دهیم. به زبان و گویش کوهنوردی حرف بزنیم. در مکاتبات و مقالات در رابطه با کوه و کوهنوردی از کوهیار و همنورد به جای آقا و خانم استفاده کنیم.سعی کنیم که از به کار بردن واژه های کوه مرد و شیر زن که درجه بندی می کند و فاصله می اندازد و تفرقه افکن است خودداری کنیم.

باید در قالب فرهنگ و خردی جمعی، عباراتی مثل: این نسل و آن نسل، این سن و آن سن، جوان و پیر، خانم و آقا، زن و مرد، کوهنورد دولتی و غیردولتی،فدراسیونی و هیئتی و شهرستانی و تهرانی و دیگر قالب های اداری و بازاری که خشک و بی روح هستند را فراموش کنیم و به کار نبریم.چون این عبارات مظاهر و پدیده های نامأنوس شهری را در خود جای داده اند و بهتر است در کوه کمتر استفاده کنیم. این عبارات ناخودآگاه ما را از هم جدا می کند و مقابل هم قرار می دهد. انرژی مثبت مان را می گیرد و مجموعه خوبمان را متفرق و پراکنده می کند و ضعیف می شویم.

-همنورد-در-کوهنوردی-1 واژه همنورد در کوهنوردی

اگر تا به حال عضو گروه های کوهنوردی نبودید باید چند مورد را بدانید. سفر های کوهنوردی به گونه دیگری برگزار می شوند. در طول ماجراجویی اسم هایی نظیر کوهیار و همنورد و … جایگزین برخی کلمات شده و آوای زیبایی در گوش همسفران طنین می اندازد. در طول کوهنوردی هیچ چیز جز مسیر، هدف و همسفران مهم نیست. افراد به هیچ عنوان به مسائل حاشیه ای نظیر نژاد، جنسیت و … توجه نمی کنند. گویی لغت همنورد تقدس خاصی به گروه می بخشد. به طور کلی به افرادی که با یکدیگر کوهنوردی می کنند، همنورد می گویند.

ویژگی های همنورد خوب

می توانید با یکدیگر در مورد انبوهی از مسائل بدون اینکه ترس از قضاوت شدن داشته باشید، حرف بزنید.
می توان کنار یک همنورد خوب احساس مثبتی داشت و از کوهنوردی لذت برد.
برای یک همنورد خوب جنسیت معنایی ندارد. همه بی هیچ چشم داشتی و از سر رفاقت پشت و پناه یکدیگر هستند.
همنورد خوب کسی است که واقعیت تلخ را به تو نشان دهد تا پوست بیندازی و از نو آدم بهتر و جدیدی شوی.
الویت اصلی همنوردان، مسئولیت پذیری و همیاری بدون انتظار است.
همنوردان خوب از خود گذشتگی می کنند و خودشان را با تو و شرایطی که در آن هستی وفق می دهند.
اطلاعاتش را با تو تقسیم می کند و تو را نیز به یادگیری دعوت می کند.

-همنورد-در-کوهنوردی-2-800x371 واژه همنورد در کوهنوردی

ویژگی های اخلاقی کوهنوردان خوب

طبیعت را دوست دارند و به آن عشق می ورزند. از آسیب زدن به آن پرهیز و جلوگیری می کنند.
فتح قله را هدفی والا می بینند اما اگر نشد آن را در لیست برنامه های آینده قرار می دهند.
در عین مسئولیت پذیر بودن، شجاع و ریسک پذیر هستند و با همنوردان خود ارتباط خوبی دارند.
مثبت اندیش بوده و استقامت بالایی دارند و برای افراد گروه، یار مهربانی هستند.
صبور و محترم هستند. با همنورد یا همنوردان خود به تعامل می پردازند.

-همنورد-در-کوهنوردی-3 واژه همنورد در کوهنوردی

           
 

نظر کاربران :

  • احسان کلهر

    عالی بود، یادمان باشه همنورد واقعی پیدا کنیم، یعنی تا آخر هستیم باهم…

    ۱۰ تیر, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *