جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

چگونه کودکان خود را علاقمند به سفر کنیم؟

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ آذر ۱۳۹۹

گاهی کودکان علاقه ای به جدا شدن از خانه و رفتن به سفر ندارندو هر چقدر پدر و مادر اصرار به سفر می کنند بیشتر لجبازی می کنند .در این مقاله نکاتی را مبنی بر اینکه چگونه کودکان خود را علاقمند به سفر کنیم؟ آورده ایم .تمام اینها بستگی به نوع سفر شما دارد اگر دوست دارید طبیعت گردی کنید راهکارهایی برای سرگرم کردن کودکان در کمپ ها و سفرها آورده ایم تا با انجام برخی از بازی ها و فعالیت ها آنها را سرگرم کرده و به طبیعت علاقه مند کنید.برای بچه های کوچک بسیار سخت است که با زیبایی ها و مزایای شگفت انگیز خارج از منزل کنار بیایند و آن را درک کرده و از آنها لذت ببرند. در این سفرها هیچ اینترنت و وایفایی وجود ندارد، تلویزیونی نیست که برنامه های مورد علاقه اش را ببینید و این بهانه گیری های او ممکن است سفر شما را بهم بریزد و زودتر از موعد مقرر به خانه باز گردید.

طبیعت گردی با کودکان 8 چگونه کودکان خود را علاقمند به سفر کنیم؟

برپایی کمپ در کنار آب

بچه‌ها عاشق آب هستند، به‌خصوص اگر بتوانند با خیال راحت در آن شنا کنند یا شلپ‌شلپ در آن راه بروند. پس سعی کنید که بودن در کنار آب را در برنامه خود قرار دهید. به‌جای هایکنیگ و کوهنوردی به‌سمت بالای تپه برای داشتن یک منظره چشمگیر که ممکن است کودکانتان را به‌اندازه شما شگفت‌زده نکند، به‌سمت یک دریاچه، رودخانه یا حتی یک چشمه کوچک بروید.مهم نیست آب دریاچه چقدر سرد باشد. مطمئن باشید که کودکان با پریدن در آب، خستگی مسیر را فراموش خواهند کرد و دوباره مملو از انرژی خواهند شد. حتی یک سفر به یک نهر کم‌عمق که بچه‌ها می‌توانند در اطراف آن به گشت‌و‌گذار بپردازند، آن‌ها را هیجان‌زده و بسیار خوشحال خواهد کرد.

نواختن موسیقی

اگر اهل ساز و موسیقی هستید سعی کنید آلات موسیقی خود را به همراه داشته باشید. دور آتش بنشینید و دسته جمعی آهنگ های مورد علاقه کودکان را بخوانید.

طبیعت گردی با کودکان 5 چگونه کودکان خود را علاقمند به سفر کنیم؟

داستان های مهیج

همه کودکان داستان های ترسناک و یا مهیج را دوست ندارند اما زمانی که اندکی بزرگ تر می شوند به این داستان ها علاقه پیدا می کنند. برای بهترگذراندن ساعات شب، بهتر است در چادر برای آنها داستان های مهیج تعریف کنید.

تماشای ستارگان

اگر در شهر های بزرگی زندگی می کنید ممکن است کودک شما هرگز ستاره ای را ندیده باشند. اگر به کویر سفر کرده و یا به مکان های رفته اید که در آنجا هوا صاف است می توانید ساعتی از شب را به تماشا ستارگان بپردازید و در مورد آن با کودکتان حرف بزنید.

تهیه غذاهای مورد علاقه کودک

با تهیه و آماده سازی غذاهای خوشمزه و مورد علاقه شان می توانید جو بهتری را ایجاد کرده و آنها را به مسافرت علاقه مند کنید. البته نبود امکانات ممکن است اندکی سخت باشد اما با به کارگیری مواد غذایی خوشمزه و رنگارنگ می توانید آنها را ترغیب کنید. بهتر است کودکان را نیز در فرایند آشپزی مشارکت دهید. در این صورت آنها به پخت غذا و همکاری گروهی علاقه مند می شوند و می توانند در کارها به شما کمک کنند. وقتی غذا دسته جمعی پخته می شود خوشمزه تر است اما مراقب باشید بی نمک یا شور نشود.

یاد دادن ماهی گیری به کودکان

اگر به منطقه ای سفر کرده اید که رودخانه دارد و ماهی گیری در آن مجاز است، به راحتی می توانید ماهی گیری را به فرزندانتان آموزش دهید و از این طریق آنها را علاقه مند کنید. ماهی گیری از جمله فعالیت هایی است که تمرکز کودک را افزایش دهد و صبر و بردباری در زندگی را به او می آموزد.

طبیعت گردی با کودکان چگونه کودکان خود را علاقمند به سفر کنیم؟

تهیه آتش

با همکاری هم هیزم ها را جمع آوری کنید. برای این کار به درختان آسیب نزنید و تنها از خاشاک و چوب های خشک استفاده کنید. آتش را در محل های تعیین شده درست کنید و مراقب فرزندان باشید تا بیش از اندازه به آتش نزدیک نشوند.

پیاده روی

کل ساعات روز را در چادر و یا محل کمپ خود نگذرانید. کودکانتان را به پیاده روی ببرید و قسمت های مختلف جنگل را به انها نشان دهید. این کار باعث می شود از نظر بدنی سالم تر باشند و فرهنگ سالم زیستی را بیاموزند، محیط بیرون را کشف کنند و با طبیعت بیشتر آشنا شوند. پیاده روی در کوه ها می تواند باعث تقویت و تمدد اعصاب کودکان شود. موضوع پیاده روی خود را هیجان انگیز کنید به دنبال حیوانات باشید و آنها را با دوربین های شکاری خود تماشا کنید. در مسیر خود می توانید از میوه ها طبیعی استفاده کرده و تمشک بچینید.

کوهنوردی

کوهنوردی نیز از جمله فعالیت هایی است که کودکان را به طبیعت علاقه مند می کند. بهتر است از مسیر های بسیار سخت نروید بلکه مسیر هایی انتخاب کنید که اندکی چالش برانگیز باشد اما در اندازه و توان کودکان، تا با فتح آن اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند و برای سفرهای بعدی مشتاق تر شوند.

جست و جو بحث های علمی

شما می توانید کودکان را برای بحث های علمی و تفحص به طبیعت ببرید و گیاهان و گونه های مختلف جانوران را با ذره بین مورد بررسی قرار دهید. بچه ها دوست دارند نام و خواص گیاهان و حیوانات را در اطراف شما یاد بگیرند.

طبیعت گردی با کودکان 1 چگونه کودکان خود را علاقمند به سفر کنیم؟

تماشای پرندگان

استفاده از یک دوربین شکاری مجهز برای تماشای آسمان و پرندگان نیز برای کودکان بسیار جالب است. یک زیر انداز پهن کرده و بر روی آن دراز بکشید و پرندگان و آسمان و ابرها را تماشا کنید، از کودکتان بخوهید ابرها را به حیوانات مختلف شبیه سازی کند.

بازی های مهیج

بازی کردن در سفر ها و کمپ های در دل طبیعت، می تواند علاوه بر کودکان بزرگسالان را نیز سرگرم کند.

احساس آزادی

در فضای باز با بچه‌ها قایم‌باشک بازی کنید.احتمالا هیجان‌انگیزترین چیز درباره برپایی کمپ در فضای باز، آزادی برای گشت‌و‌گذار و کاوش است؛ این یکی از ویژگی‌های دوران کودکی است که بچه‌ها هنوز هم در کتاب‌ها می‌خوانند و در فیلم‌ها می‌بینند، اما به‌ندرت در نزدیکی خانه‌هایشان اجازه دارند آن را تجربه کنند.کاوش در محوطه نزدیک محل کمپ و به‌خصوص بازی‌هایی چون قایم‌باشک برای کودکان بسیار هیجان‌انگیز است. به آن‌ها نشان دهید که تا چه فاصله‌ای می‌توانند دور شوند و تمام توصیه‌های لازم را به آن‌ها بگویید تا تجربه‌ای منحصربه‌فرد و در عین حال ایمن برای آن‌ها رقم بزنید.

آموزش استقلال

یکی از نتایج احساس آزادی، استقلال در انتخاب است. به بچه‌ها اجازه دهید که وسایل سفر کمپینگ را آن‌ها جمع کنند. لیستی از وسایل لازم تهیه کنید و به آن‌ها بدهید و کار را به بچه‌ها بسپارید. فراموش نکنید که قبل از حرکت، وسایل را بررسی کنید تا چیز مهمی جا نمانده باشد.از آن‌ها بپرسید که دوست دارند چه غذاهایی در این سفر کمپینگ بخورند و وقتی به محل کمپ رسیدید، به بچه‌ها اجازه دهید که در برپایی چادر و تزئین آن سهم داشته باشند. نظر آن‌ها را در مورد محل برپایی چادر بپرسید و سپس با کمک آن‌ها چادر را آماده کنید. سپس از آن‌ها بخواهید تا چادر را با آویزان‌کردن یک فانوس در داخل و شاید حتی یک رشته لامپ تزئین کنند.

طبیعت گردی با کودکان 3 چگونه کودکان خود را علاقمند به سفر کنیم؟

خلاقیت

به نظرتان چرا همیشه کمدها و کشوهای خانه پر از مدادرنگی و مداد شمعی است و ما هیچ‌وقت نمی‌دانیم با آثار هنری و نقاشی‌هایی که بچه‌ها از مدرسه به خانه می‌آورند، چه‌کار کنیم؟بچه‌ها عاشق این هستند که با استفاده از دست‌هایشان، به خیالات خود واقعیت ببخشند. پس اگر لازم است با خودتان یک اسباب‌بازی ببرید، اما مطمئن باشید که فضای باز، منبع بی‌انتهایی از سرگرمی و تفریح را برای کودکان با هر سنی فراهم خواهد کرد.وسایل الکترونیکی مانند تبلت و موبایل را کنار بگذارید و یک آخر هفته فوق‌العاده و متفاوت برای آن‌ها بسازید. به کودکان کمک کنید تا با شاخه‌های خشکیده درختان قلعه بسازند، با گِل، شیرینی‌های پای درست کنند و با استفاده از خاک، سنگ و مصالح طبیعی که در اطرافشان پیدا می‌کنند، آثار هنری خلق کنند. اگر نزدیک رودخانه یا دریاچه هستید، بیشتر مراقب بچه‌ها باشید تا هیچ خطری آن‌ها را تهدید نکند.

فراموش کردن زمان

زندگی کودکان غالبا با زمان و ساعت اداره می‌شود. هر روز با ساعت گذاشتن برای بیدار شدن و رفتن به مدرسه، رسیدن به کلاس‌ها، انتظار برای زنگ آخر و سپس رفتن به‌سمت کلاس‌ها و فعالیت‌های مختلف پس از مدرسه، گویی در رقابت مداوم با زمان می‌گذرد. حتی کلاس‌های ورزشی آخر هفته نیز بدان معنی است که زمان همیشه در زندگی آن‌ها حضور دارد.پس لطفی در حق آن‌ها کنید؛ علاوه بر حذف وسایل الکترونیکی و تلفن‌های هوشمند در تعطیلات آخر هفته، ساعت‌های آن‌ها را نیز بگیرید. در حالی که شما باید حواستان به ساعت و زمان باشد، کودکان می‌توانند یک یا دو روز را تنها با کمک نور خورشید و زمان صرف وعده‌های غذایی وقت را تشخیص دهند و از اوقات خود لذت ببرند.

Geocache

گنجواره، یک بازی ماجراجویی برای کاربران با استفاده از GPS است. افراد از سراسر جهان گنج ها (یا مخفیگاه ها) را ایجاد می کنند و سپس مختصات آن را در اینترنت قرار می دهند. سایر کاربران به وسیله GPS از آنها بازدید می کنند و در صورتی که به محل کمپ شان نزدیک باشد به دنبال آن می گردند و بعد از پیدا کردن آن گنج را برداشته و یک شی دیگر جایگزین می کنند تا نفرات بعدی آن را پیدا کنند. شئ بهتر است فاقد ارزش مالی بشد و خوراکی و فاسد شدنی نباشد. مثلا یک سکه؛ آینه، عکس و …. این پروژه ممکن است در ابتدا بی حاصل و بی معنی به نظر برسد اما هم اکنون به سرگرمی بسیار پرطرفداری تبدیل شده است بطوریکه در کشورهای پیشرفته در نزدیکی هر شهر ممکن است صدها گنجواره وجود داشته باشد که یافتن یک یا چند تا از آنها در یک مسافرت ویا یک روز تعطیل به عنوان یک تفریح سالم شناخته شده است.
بازی Geocache بسیار مهیج است. اگر کمپ شما به هیچ یک از این گنجواره ها نزدیک نیست بهتر است خودتان آن را درست کنید. برای این کار کافی است یک شی را مخفی کرده و از کودکتان بخواهید از طریق GPS آن را پیدا کند. شما می تونید به جای GPS از یادداشت هایی مانند نقشه نیز استفاده کنید.

طبیعت گردی با کودکان 4 چگونه کودکان خود را علاقمند به سفر کنیم؟

بازی سایه ها

استفاده از نور چراغ قوه و بازی سایه ها نیز می تواند کودکان را سرگرم کند. در زمان های قدیم که وسایل ارتباطی به این شدت وجود نداشت، استفاده از نور چراغ قوه و بازی با سایه ها یکی از تفریحات سرگرم کننده کودکان بود.

بازی های فکری

شما می توانید بازی های فکری را نیز با خود به مسافرت ببرید تا کودکان با آنها مشغول شوند بهتر است گوشی و تبلت را از آنها جدا کنید و بازی هایی مانند منچ، مارپله،شطرنج، ورق و بازی های دیگری را به آنها آموزش داده وسرگرم شان کنید.

مسابقات المپیکی در کمپ ها

اگر در ساحل کمپ کرده اید می توانید ورزش هایی مانند فوتبال ساحلی، پرش طول بر روی ماسه و مسابقات شنا انجام دهید. البته باید در محل مناسب و تعیین شده بروید. این ورزش ها می توانند سلامت جسمانی شما و کودکانتان ر ارتقا ببخشد و سفر را برای آنها شیرین تر کنند.

 

طبیعت گردی با کودکان 2 چگونه کودکان خود را علاقمند به سفر کنیم؟

 

 

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد