جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

انواع رنگ‌های میناسازی

تاریخ بروزرسانی :
۲ دی ۱۳۹۹

تمامی‌ رنگ‌های به کار رفته شده در تهیه ظروف میناکاری از رنگ‌های آلمانی هستند که جزء بهترین و مرغوب‌ترین رنگ‌های باکیفیت در بازار جهان قابل دسترس است. از رنگ‌های میناکاری که از اصلی‌ترین رنگ‌های مینا محسوب می‌شوند که می‌توان از آن‌ها برای طراحی و آماده نمودن ظروف میناکاری استفاده نمود.شاید نمی‌توانید رنگ‌های مخصوص و باکیفیت میناکاری را در مناطق دیگر بیابید از این سو می‌توانید از مراکز معتبر که رنگ‌های پودری میناکاری را به فروش می‌رسانند خریداری و تهیه کنید.باید این نکته را مد نظر قرار داشته باشید که هنگام استفاده از پودر رنگ میناکاری حتماً حلال آن را نیز در دسترس داشته باشید تا هر زمانی که هر کجا از ظرف مینای خود را به صورت اشتباهی رنگ آمیزی کردید بتوانید آن را برطرف نمایید و مجدداً رنگ آمیزی را انجام دهید.

البته بهتر است هر کدام از افرادی که می‌خواهند به این هنر بپردازند آموزش‌های لازم و کافی در این زمینه را مشاهده نمایند و سپس اقدام به رنگ آمیزی ظروف مینا کنند.زیرا این رنگ‌ها بسیار گران قیمت هستند و مقرون به صرفه نخواهد بود که مرتب اشتباه کنید و مجدداً به رنگ آمیزی آن بپردازید.باید توجه داشته باشید که هنگام رنگ آمیزی بر روی ظروف مس، شیشه و سفال بسیار متفاوت است باید بدانید که از کدام رنگ‌ها با چه جنس‌هایی استفاده نمایید.

رنگ 1 انواع رنگ‌های میناسازی

دیگر مشخصات رنگ‌های میناکاری

پودر‌های رنگ‌های میناکاری که در هنر مینا کاری استفاده می‌شود معمولا این نوع از پودر‌های رنگ‌های میناکاری که در واقع دارای یک پک کامل ده تایی می‌باشد.از دیگر ویژگی‌هایی که می‌توان برای رنگ آمیزی ظروف میناکاری استفاده کنید می‌توانید با توجه به وزن ظروف که ظرف بیست گرم است.

با توجه به کیفیت و استاندارد بودن رنگ‌ها و استفاده نمودن از آن بر روی انواع فلزات و ظروف و سایر عوامل دیگر قیمت میناکاری اصفهان مشخص می‌شود.باید توجه نمودن به این موضوع می‌توان گفت که پیش از قرار دادن ظروف بر داخل کوره که می‌توان در ابتدا بخشی از آن را بر روی فلز امتحان نمود تا بتوانید میزان کیفیت و مرغوبیت رنگ را بر روی آن مورد بررسی قرار داد.

تفاوت رنگ‌های به کار رفته بر روی ظروف مسی با سفال

از تفاوت‌هایی که می‌توان در مورد رنگ‌هایی که بر روی فلزات بر روی سفال انجام می‌شود با یکدیگر متفاوت است.
استادکاران میناکاری زمانی که با مواد و لوازم طراحی میناکاری کار می‌کنند با توجه به تجربه‌های فراوانی که در این حوزه دارند و این هنر را بر روی ظروف مختلف اعم از شیشه، سفال، چوب و ظروف مسی انجام می‌شود متفاوت است.

یکی دیگر از شاخص‌های منحصر به فردی که رنگ‌های میناکاری در مقایسه با سایر رنگ‌های دیگر دارد به دلیل نسوز بودن آن است، به همین علت است که به راحتی و بدون نگرانی ظروف را بعد از رنگ آمیزی داخل کوره قرار می‌دهیم تا حرارت لازم را ببیند و آماده بازار شود.

رنگ‌های میناکاری یا همان رنگ‌های نسوز از پودر اکسید فلزات ساخته شده است.
در ابتدای امر مقداری از پودر رنگ را بسته به نوع و میزان رنگی که مد نظر دارید را داخل یک مقداری بسیار کمی‌ از آب همراه با گلیسیرین به نسبت یک به دو با هم مخلوط کنید و بعد از قرار دادن پودر رنگ را بر روی یک تکه شیشه قرار دهید و با استفاده از قطره چکان یا قلم مو‌‌‌های کوچک آن را رنگ آمیزی نمایید.

یکی از ویژگی‌های مهمی‌ که در زمان خرید محصولات میناکاری باید ویژه به آن بپردازید نوع رنگ و شیوه رنگ آمیزی و نقاشی بر روی ظروف میناکاری است که این می‌تواند بسته به نوع ظرفی که رنگ آمیزی می‌کنید فرقی نمی‌کند که بر روی شیشه، چوب، سفال یا فلزات انجام می‌دهیم. برای مخلوط کردن این رنگ‌های می‌توانید از ابزاری مانند کاردک استفاده کنید.

ویژگی‌های رنگ‌های میناکاری

رنگ‌های میناکاری بسیار متنوع هستند برای زیباسازی و همچنین میزان درجه حرارتی که این نوع ظروف در انواع کوره‌‌‌های میناکاری می‌بینند، می‌توانید رنگ‌ها را با هم ترکیب کنید و برای طراحی و رنگ آمیزی ظروف از آن‌ها استفاده نمایید.vنگ‌هایی که می‌توانید با هم ترکیب کنید شامل رنگ‌های سرخ که در اصطلاح به آن‌ها رنگ‌های سرخ گفته می‌شود که می‌توانید با رنگ زرد با هم مخلوط نمایید.
همچنین می‌توانید رنگ آبی لاجوردی را نیز با رنگ آبی روشن با هم ترکیب کنید.
البته قبل از این که این رنگ‌های ترکیب ساخته شده را برای رنگ آمیزی استفاده نمودید باید حتماً مقداری از آن را در یک گوشه‌ای امتحان کنید و در صورت مرغوب بودن و مورد پسند قرار گرفتن آن را به کار ببرید.

در رشته هنر میناسازی انواع رنگ‌های مختلفی وجود دارد که بهتر است برای زیباسازی و همچنین درجه حرارت‌های مختلف بعضی از آنها با هم ترکیب شود؛ مثلا برای رنگ سرخ یا به اصطلاح سرنج، رنگ سرخ را با رنگ زرد مخلوط می‌کنند. البته باید درصدهای آن را آزمایش کرد یا رنگ آبی (لاجوردی) و یا آبی روشن و امثالهم، که در ذیل به تعدادی از آنها اشاره می‌شود، مورد استفاده قرار بگیرد.

رنگ آبی «لاجورد»

برای تهیه رنگ آبی اکسید کبالت یا فسفات کبالت یا آرسنات کبالت را به یکی از اکسیدهای آلومینیم ( آلومین)، آهک (اکسید کلیسیم)، اکسید مگنز یا کوارتر اضافه می‌کنند. اکسید کبالت با کائولین ترکیب می‌شود و رنگ آبی روشن به وجود می‌آید. اگر آرسنات یا فسفات جانشین اکسید کبالت شود، رنگ آبی تیره به دست می‌آید و با اضافه کردن اکسید روی رنگ آبی آسمانی به وجود می‌آید؛ هم‌چنین با اضافه کردن اکسید نیکل Nio)) رنگ آبی متمایل به خاکستری به دست می‌آید و بالاخره با اضافه کردن اکسید کروم می‌توان به رنگ سبز مایل به آبی رسید.

رنگ قرمز مایل به بنفش «صورتی»
با مخلوط کردن موادی مانند (B2O3) , (CaO) , (Sio2) , (SnO) و مقدار بسیار کمی (Cr2O3) رنگ قرمز مایل به بنفش به وجود می‌آید و با افزایش مقدار آهک، رنگ آتشی‌تر می‌شود و اگر مقدار SiO2)) بالا رود رنگ قرمز متمایل به آبی حاصل می‌شود. اسید بوریک این رنگ را به طرف رنگ بنفش تمایل می‌دهد و اکسید پتاسیم و سدیم رنگ صورتی فوق را به رنگ بنفش ارغوانی تغییر می‌دهد.

خرده شیشه + نشادور+ محلول طلا

رنگ انواع رنگ‌های میناسازی

رنگ سبز

مواد اصلی رنگ سبز اکسید کروم است که سخت حل می‌شود و کاربرد آن در دمای بالا است و چون این اکسید خود استحکام کافی در مقابل حرارت دارد، بنابراین اضافه کردن اکسید آلومینیوم (آلومین) به آن لزومی ندارد. برای مواد رنگ سبز از اکسید کروم (o3cr2) خالص استفاده می‌شود و برای تیره کردن آن از اضافه کردن مقداری اکسید نیکلNio) ) استفاده می‌شود و برای سبز تیره دارایVnio) , (O,(Cr2O3) و سبز روشن، توسط حرارت دادن (Cr2O3) با آهک یا (Caf2) (فلورید کلسیم) به دست می‌آید و رنگ سبز روشن مایل به زرد، مخلوطی از کرومات باریم، آهک و اسید بوریک تهیه می‌شود و کرومات باریم از ترکیبات کلرور باریم به دست می‌آید و با اضافه کردن مقدار کمی اکسید آهن رنگ سبز متمایل به قهوه‌ای تولید می‌شود.

(O8Fe8O3)٫ (Cr2O3.O) همچنین ترکیبات مس برای تولید رنگ سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا این مواد در لعاب به راحتی حل می‌شود.

(pb.Cro4)+(SiO2)+(Flint.Silex)+(Cupreous lath)

براده مس + سنگ چخماق + + کرومات سرب

رنگ زرد

با انتيمونات سرب می‌توان رنگ زرد به دست آورد که کاربرد آن تا دمای (SKo2a) امکان‌پذیر است. با تغییر دادن مقدار اکسید بر (۳(B2O، قلیایی‌ها وSrO2) ) و همچنین FeO)) محتوی در این رنگ می‌توان انواع رنگ‌های زرد دیگری را به دست آورد. زرد لیمویی در دماهای ۱۰۲۰ الی ۱۰۵۰ درجه سانتیگراد کاربرد دارد و می‌توان با اضافه کردن اکسید سرتا ۱۲ درصد در مقابل افزایش دما تا حدی غیر حساس کرد. زرد طلایی دمای گداز مواد رنگ (۴-۳-(SK-3a – ۴a) است. مواد رنگ زرد را می‌توان توسط وانادیم اکسید زیر کن و همچنین با قلع و انادیوم تولید رنگ زرد و انادیوم، اکسید زیر کن حساسیت کمتری نسبت به دما نشان می‌دهد. این رنگ در لعاب‌های قلعی‌ای استفاده می‌شود که مقدار اکسید کلسیم آنها تا حد امکان کم باشد. اضافه کردن کربنات منیزیم رنگ را مناسب‌تر می‌کند. به طور کلی ترکیب رنگ زرد از براده آهن، اکسید کرمیم (کرمیک) اکسید قلع و سرب است.

(SnO,pbO)+(CrO3)+(Fe2O3)

رنگ قرمز ارغوانی

از مخلوط اکسید قلع و رسوب طلا حاصل می‌شود. این دو ماده می‌توانند به نسبت‌های مختلف با یکدیگر مخلوط شوند. برای کار کردن با این رنگ بهتر است که خوب وامال شود تا بتواند بهتر و برای کارهای ظریف‌تر مورد استفاده قرار گیرد. ترکیبات آن عبارتند از: بلور، تنه کار، بوره شوره و طلای حل شده.

رنگ فیروزه‌ای

از ترکیب قلع، سرب، پودر شیشه، سنگ چخماق، بلور توفال، مس، رنگ قمی یا نائینی به دست می‌آید.

(Cupreous lath)+(Crystal) + (flint.Silex)+(pb.Sn)

اکسید قلع و اکسید سرب + سنگ چخماق + خرده شیشه + براده مس

رنگ قهوه‌ای

رنگ قهوه‌ای را می‌توان با مخلوط کردن اکسیدهای Fe2O3 وCr2O3 و Al2O3 و ZnO به دست آورد. همچنین رنگ قهوه‌ای دیگری را می‌توان با (اکسید منگر) به دست آورد. اما به طور کلی رنگ قهوه‌ای از ترکیبات اکسید آهن، اکسید کرم سبز و اکسید روی حاصل می‌شود.

(ZnO)+ (Cr2O3)+( Fe2O3)

رنگ مشکی «سیاه»

مواد رنگ مشکی با مخلوط کردن اکسید آهن (Fe2O3، کروم و اکسید کبالت (Coo) به دست می‌آید و اگر مقدار آهک بیشتر شود رنگ مشکی متمایل به قهوه‌ای تغییر می‌کند و با اضافه کردنCoo) ) اکسید کبالت رنگ مشکی حاصل می‌شود. برای اینکه مواد رنگی برای نقاشی‌های زیر لعاب مناسب‌تر شود به آن مقداری کائولن و فلدسپات اضافه کرده، مخلوط می‌کنند. البته با یک اکسید به تنهایی هرگز امکان تهیه رنگ سیاه نیست. بنابراین با مخلوط کردن چند اکسید رنگ سیاه کامل به وجود می‌آید و با استفاده از اکسید کبالت و اکسید آهن و حتی بعضی مواقع اکسیدهای دیگر مانند کروم و مس رنگ سیاه به وجود می‌آید. این مخلوط اکسیدها را پس از حرارت دادن آسیاب کرده، مورد استفاده قرار می‌دهند و می‌توان گفت که رنگ مشکی ترکیبی است از اکسید آهن، اکسید سرب، اکسید کبالت و دی اکسید منگنز.

(MnO2)+(Coo)+(pbO)+( Fe2O3)

رنگ طلا (Au)

طلا یکی از موادی است که از قدیم برای رنگ کردن شیشه مینا مورد استفاده قرار می‌گرفته است. طلا در لعاب رنگ زیبایی دارد و درخشندگی مخصوصی به بدنه‌ی اجسام لعاب می‌دهد. این رنگ را می‌توان با ضخامتی در حدود ۱۴۰۰۰/۰ میلیمتر بر روی بدنه لعاب کاری ترسیم کرد. برای رنگ طلای معمولی از کلرید طلاAucl3) ) با مخلوطی از روغن‌های آلی گوگرددار استفاده می‌کنند. مواد روان کننده‌ای که در اینجا به کار گرفته می‌شود از ترکیبات بیسموت یا اغلب نمک‌های رودیوم و یا توریوم است.

کاربرد طلا در صنعت لعاب بدین صورت است که ابتدا مایع به دست آمده از طلا را که غالبا رنگ مشکی یا قهوه‌ای سوخته دارد و به شکل قیر است توسط قلم مو بر روی بدنه‌ی لعاب نقاشی می‌کنند. سپس آن را در دمای ۶۰۰ تا ۷۰۰ درجه سانتیگراد در مجاورت ترکیبات فلاکس حرارت می‌دهند. برای رقیق کردن طلا می‌توان از روغن ترپنتین (ترابانتین)- نيتروبنزول – تولول (تولوئن) یا سایر مواد دیگر مانند نفت، بنزین و تینر استفاده کرد.

۱. ترکیبات گوگرددار طلا پایدار نیست و در اسیدها حل می‌شود اکلیل نیز رنگ طلایی دارد. سولفور مضاعف آهن است ولی سیاه می‌شود.

۲. فلاکس: ترکیباتی که باعث می‌شود درجه حرارت پخت ما را متعادل و بهم نزدیک کند فلاکس گویند.

٣. تولوئن: این حلال‌ها ترکیبات آلی هستند و نرسیده به حرارت ۱۰۰ درجه سوخته و نابود می‌شوند. در این کار باید مواظب بود به وسیله سوسپانسیون کننده‌هایی پراکندگی محلول طلا را به صورت یکنواخت کرد ولی در محلی غليظ و تلالو طلا تغییر می‌کند، نامتناسب می‌شود (ترکیبات آلی، ترکیباتی هستند که حرارت پایین ۱۰۰ درجه را تحمل کرده، اگر بیشتر شد می‌سوزند).

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مجید

    سلام ممنون بابت مطالب بسیار مفیدتان
    ایا پودر مینای خاصی هست بتوان در دمای حدود ۳۰۰ درجه روی فلز کار کرد و از کجا میشه تهیه کرد

    ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *