جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

همگرایی برای آماده سازی فیروزه اسلام در تبریز ۲۰۱۸

تاریخ بروزرسانی :
۹ آبان ۱۳۹۶

به گزارش ایرنا، مجید خدابخش که در دولت دوم تدبیر و امید، سکانداری آذربایجان شرقی را به دست گرفته است، همراه با شهردار تبریز و مدیرکل میراث فرهنگی استان در بازدیدی نیمروزه به سراغ آثار تاریخی تبریز رفت تا از وضعیت آنها برای پذیرایی از میهمانان تبریز ۲۰۱۸ آگاه شود.
از جمله مکان هایی که استاندار آذربایجان شرقی در این بازدید با دقت و وسواس تمام به آن پرداخت، ‘مسجد کبود’ با حدود ۶۰۰ سال قدمت است که خدابخش و همراهانش، ساعتی را به بررسی مشکلات و نواقص احتمالی آن در تبریز ۲۰۱۸صرف کردند.
بنای تاریخی-مذهبی ‘مسجد کبود’ از آثار ارزشمند سلسله قراقویونلوهاست که به دستور جهانشاه بن قره یوسف، از فرمانروایان این سلسه، بنا شد.
ساختمان این بنای تاریخی مذهبی، به استناد کتیبه برجسته سردر آن، به سال ۸۷۰ هجری قمری به اتمام رسیده و نام جهانشاه در کتیبه بالای ورودی مسجد نقش بسته است.
از خصوصیت بارز و شهرت وافر مسجد کبود می توان به معماری ویژه و تلفیقی و اعجاب انگیز آن اشاره کرد که بیشتر به خاطر کاشی کاری معرق، تلفیق آجر و کاشی و اجرای نقوش پرکار است که زینت بخش سطوح داخلی و خارجی بنا بوده است.
مسجد کبود با توجه به عظمت و زیبایی که دارد، لقب ‘فیروزه اسلام’ به خود گرفته است؛ این مسجد دو مناره باریک و بلند در منتهی الیه شرق و غرب ضلع شمالی خود دارد.
شبستان بزرگ این بنای تاریخی را از سه طرف رواق ها در برگرفته و در سمت جنوبی این بنا، شبستانی کوچک به چشم می خورد که مکانی خصوصی برای مقبره سلطنتی در نظر گرفته شده بود که ورودی مقبره از دو دهلیز سمت راست شرقی بوده و در واقع جدا از مسجد بود.

**انجام هر گونه مرمت در مسجد کبود باید زیر نظر یونسکو باشد
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی در این دیدار گفت: ۷۰ درصد این بنای تاریخی و مذهبی بر اثر زلزله مهیب در سال ۱۱۹۳ هجری قمری تخریب شده بود و به جز سردر ، جرز و پایه چیزی برجای نمانده بود.
مرتضی آبدار افزود: این مسجد پس از زلزله مدت های طولانی متروکه و مخروبه باقی ماند تا این که در سال ۱۳۰۷ شمسی، مرحوم محمد علی تربیت که فردی هنردوست بود، اقدام به آغاز بازسازی و مرمت این مسجد کرد که این کار تا سال ۱۳۴۳ ادامه یافت.
وی ادامه داد: مرحوم ‘رضا معماران’ که از معماران شهیر و فقید آذربایجان بود بازسازی گنبدهای بالای شبستان ها را از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۵ انجام داد.
آبدار گفت: مسجد کبود در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۹ نیز ثبت جهانی شد.
وی با بیان اینکه سبک مرمتی مسجد کبود بسیار حساس است، تاکید کرد: تمامی اقدامات مربوط به بازسازی و مرمت این بنای تاریخی و مذهبی باید زیر نظر سازمان یونسکو انجام شود .

** آمادگی شهرداری برای بازسازی بناهای تاریخی تبریز
شهردار منتخب تبریز نیز در این دیدار اظهار کرد: دانشجویان دکترای دوره های معماری علاقه مند به همکاری در زمینه مرمت و بازسازی بافت های تاریخی استان هستند.
ایرج شهین باهر ادامه داد: شهرداری تبریز آماده همکاری با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری برای بازسازی و مرمت بناهای تاریخی و مذهبی است.
وی با بیان اینکه مسجد کبود از جمله نمادهای هویتی مذهبی کهن شهر تبریز است، گفت: بدیهی است که مدیریت شهری تبریز تمام تلاش خود را برای صیانت از آثار تاریخی و هویتی این شهر به کار می برد.

**استاندار آذربایجان شرقی: مسجد کبود گل سر سبد بناهای تاریخی تبریز است
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار به ایرنا گفت: با توجه به اینکه تبریز در سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده است، برای بازدید و بررسی مسائل و مشکلات بناهای تاریخی که در این رویداد مهم توسط گردشگران خارجی مورد بازدید قرار خواهند گرفت، به این مکان آمده ایم.
مجید خدابخش افزود: مسجد کبود، گل سرسبد بناهای تاریخی و مذهبی تبریز و یکی از جاذبه های گردشگری این شهر است.
وی اظهار کرد: باید تلاش کنیم مشکلات جزئی که در زمینه بازسازی و آماده سازی وجود دارد، به زودی برطرف شود تا گردشگرانی که در این مکان حاضر می شوند با خاطره ای خوش شهر ما ترک کنند.
استاندار آذربایجان شرقی پس از دیدار از مسجد کبود از مسجد جامع تبریز نیز که یکی دیگر از بناهای تاریخی مربوط به دوره سلجوقیان است، بازدید کرد.
بازار تبریز، گرداگرد مسجد جامع شکل گرفته و این اثر در سال ۱۳۱۰ شمسی با شمارهٔ ثبت ۱۷۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
استاندار آذربایجان شرقی در این بازدید نیز به رفع مشکلات موجود تاکید کرد و گفت: باید مشکلات همه بناهای تاریخی و مذهبی تبریز تا پایان سال میلادی جاری احصا شود تا در سال ۲۰۱۸ میلادی گردشگران خارجی بتوانند از آنها بازدید کنند و از پیشینه تاریخی و مذهبی این شهر مطلع شوند.

فیروزه اسلام همگرایی برای آماده سازی فیروزه اسلام در تبریز 2018

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *