جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

هلدینگ گردشگری؛ از حرف تا عمل

تاریخ بروزرسانی :
۵ مرداد ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۵/۰۵ – گروه گردشگری، پرستو فخاریان: در هفته‌ای که گذشت رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران، از تشکیل هلدینگ گردشگردی خبر داد که به گفته او به موجب آن میان بخش‌های مختلف صنعت و اصناف مختلف، هماهنگی برقرار خواهد شد. به اعتقاد محمد کاوه تاکنون به‌طور مشخص چارچوبی در این خصوص وجود نداشته است.
سخن از شکل‌گیری این تشکل در حالی مطرح می‌شود که سال‌ها است میان اصناف و تشکل‌های مختلف مرتبط به گردشگری، اتحاد وجود ندارد. اما مشکل تنها این نیست که به اصطلاح یک کاسه کردن منافع و خواسته‌های فعالان این صنعت به سختی صورت می‌گیرد. قضیه این است که سازوکارهای تشکیل هلدینگ هنوز مشخص نشده؛ گرچه این را هم باید خاطرنشان کرد که این طرح همچنان در مرحله ارزیابی قرار دارد. حالا برخی از فعالان صنعت واکنش‌های مختلفی داشته‌اند؛ برخی برایشان ابعاد قضیه روشن نبوده و برخی اتاق بازرگانی را مرجع صحیحی برای انجام این‌کار نمی‌دانند.
رئیس جامعه هتلداران ایران، یکی از اصناف مرتبط با گردشگری، در واکنش به خبر تشکیل هلدینگ گردشگری در اتاق ایران به «دنیای‌اقتصاد» گفت: از آنجا که اتاق ایران سابقه عمده‌ای در بخش گردشگری ندارد و مسوولان کنونی آن نیز تا به حال به‌صورت حرفه‌ای کار گردشگری نکرده‌اند، باید بگویم که ما اتاق را در این زمینه قبول نداریم.
جمشید حمزه‌زاده با ابراز تاسف از اینکه ساختار کنونی موجود در بخش گردشگری اتاق بازرگانی، ساختاری غیرگردشگری است، اظهار کرد: باید در این امر تخصص را وارد کرد. رئیس جامعه هتلداران، با تاکید بر این موضوع که برای چنین کاری باید دست‌اندرکاران گردشگری که سال‌ها است در این زمینه کار کرده‌اند، فعال شوند، افزود: نمی‌شود کسانی که در این عرصه تجربه‌ای ندارند، در خصوص توسعه گردشگری نظر دهند.
به اعتقاد این فعال گردشگری کشور، باید راهکارهایی برای تشکیل هلدینگ ارائه شود و اتاق بازرگانی ایران بستر همکاری همه افراد باتجربه و باسابقه را در این زمینه فراهم کند. با این همه حمزه‌زاده برای مذاکره و گفت‌وگو پیرامون این مساله و دیگر مباحث گردشگری با کمیسیون گردشگری اتاق ایران ابراز تمایل کرد و خواهان آن شد که از نظر فعالان صنعت توریسم، در جلسات گردشگری اتاق ایران بهره گرفته شود و این همکاری‌ها صرفا به برگزاری چند جلسه محدود نشود.

به کمک فعالان گردشگری نیاز داریم
دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران، در پاسخ به این اظهارات که کمیسیون گردشگری اتاق صلاحیت تشکیل چنین هلدینگی را ندارد، به خبرنگار ما گفت: اتاق با مشارکت و همکاری فعالان بخش خصوصی درصدد شکل‌دهی به این موضوع است و در واقع همین فعالان هستند که منتفعان اصلی این هلدینگ خواهند بود.
مسعود شیرین‌کلام افزود: طرح‌های این‌چنینی که از سوی اتاق بازرگانی ارائه می‌شود، بیش از هر چیز در نظر دارد که بخش خصوصی به انتفاع برسد. از این رو ما بر آنیم تا با تشکل‌گرایی بتوانیم براساس اصل ۴۴ پیش برویم و در راه توسعه قدم برداریم.
وی در راستای روشن‌تر کردن ابعاد هلدینگ مذکور توضیح داد: اتاق ایران نیازی را در زیرمجموعه خود حس کرد و تصمیم گرفت با بهره‌گیری از مشاوره فکری و مالی اعضای خود، یک هلدینگ گردشگری را تشکیل دهد.
در حقیقت لزوم تشکیل چنین هلدینگی روز به روز بیشتر در میان اعضای اتاق بازرگانی احساس می‌شد. دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: در جلسه ۱۲مرداد این موضوع با اعضا به بحث و تبادل نظر گذاشته خواهد شد و براساس آن استراتژی‌ها و مسیرهای پیش‌رو در این خصوص تدوین خواهد شد و پس از آن از نظرات صاحب‌نظران بهره خواهیم برد.
شیرین‌کلام افزود: ما هم‌اکنون در مرحله ارزیابی هستیم و شاید بهتر بود در چنین مرحله‌ای، موضوع خبری نمی‌شد. با این حال ما در حال بررسی نقش بخش خصوصی و بخش دولتی در این هلدینگ هستیم تا به این موضوع دست پیدا کنیم که هر کدام از این بخش‌ها چه سهمی می‌توانند در هلدینگ مذکور داشته باشند.
وی دامنه پیش‌بینی‌شده برای فعالیت‌های این هلدینگ گردشگری را در دو حوزه داخلی و خارجی دانست و تصریح کرد: همه اینها بستگی به استقبال فعالان این صنعت دارد تا بتوانیم خدمت‌رسانی مناسبی در این عرصه داشته باشیم.
واضح است که بخش گردشگری در اتاق‌های بازرگانی، جوان است و زمان می‌برد تا با کسب تجربه در این عرصه بتواند موثر واقع شود. با این حال نباید ظرفیت‌های اتاق ایران برای پشتیبانی، حمایت و ساماندهی تشکل‌های گردشگری نادیده گرفته شود. شاید در این میان بیش از هرچیزی لازم باشد پارلمان بخش خصوصی، برای آنکه کمیسیون‌های گردشگری خود را تقویت کند، از نظرات و تجارب و همکاری‌های فعالان این بخش بیشتر کمک بگیرد تا از این دریچه بتواند راهی برای هماهنگی‌های بیشتر اصناف و تشکل‌ها بگشاید.

ba53fb61e2ea676431b78dfd8519ad4a هلدینگ گردشگری؛ از حرف تا عمل

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد