جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

هفت آبشار سوادکوه

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ دی ۱۳۹۹

هفت آبشار سوادکوه یکی از جاهای دیدنی و بینظیر در استان مازندران شهرستان سوادکوه می باشد که در جنگل لفور در نزدیکی روستای تیرکن واقع شده است . آبشارها یکی از زیباترین جاذبه ها بخصوص در فصل تابستان می باشند وقتی که از گرمای تابستان فرار می کنید و به آبشارها پناه می برید خنکی مطبوع قطرات آبی که در فضا پخش شده و آبتنی کردن در پایین آبشار بسیار لذت بخش است .

هفت آبشار سوادکوه،در نزدیکی شهر سوادکوه قرار دارند و قدمت آن‌ها به چهل میلیون سال می‌رسد. همان طور که از نام این آبشار پیدا است، مجموعه هفت آبشار پلکانی بزرگ و کوچک، این جاذبه زیبا را به وجود آورده‌اند. این منطقه در نزدیکی روستای تیرکن از توابع دهستان درازکلا قرار دارد و به همین دلیل با عنوان هفت آبشار تیرکن نیز از آن یاد می‌شود. جنگل زیبای اطراف آبشار با رودخانه‌های پرآب، بر زیبایی این منطقه افزوده‌اند. تماشای آبشارها در این طبیعت بکر، آرامشی وصف ناپذیر برایتان ایجاد می‌کند.ارتفاع بلندترین آبشار به ۹ متر می‌رسد و حوضچه زیر آن برای آبتنی و شنا بسیار مناسب است. مراتع اطراف روستای تیرکن در حوالی آبشارها و جنگل لفور «کالبکوشت» نام دارند و از سرسبزترین مراتع شمال با طبیعت چشم‌نواز هستند.

جنگل‌های اطراف هفت آبشار تیرکن وسعتی در حدود ۲۲ هزار کیلومتر دارند. سراسر این منطقه را درختان ممرز، کهلو، افرا، توسکا و ازگل پوشانده‌اند. اما متاسفانه بعضی گونه‌های گیاهی در این جنگل به‌دلیل نوعی آفت از بین رفته‌اند.

هفت آبشار سوادکوه6 هفت آبشار سوادکوه

 

هفت آبشار سوادکوه با تهران ۲۷۰ کیلومتر فاصله دارد. برای رفتن به هفت آبشار باید به‌سمت خروجی شمال شرقی تهران بروید. بزرگراه تهران-پردیس بهترین مسیر برای رسیدن به جاده فیروزکوه است. جاده فیروزکوه را ادامه دهید و از پل سفید بگذرید. در ادامه مسیر به روستای شیرگاه می‌رسید، بلافاصله پس از شیرگاه به دو راهی قائم‌شهر و بابل خواهید رسید. مسیر سمت چپ را به‌سمت بابل ادامه دهید. در حدود ۱۷ کیلومتر جلوتر به مسیر فرعی روستای درازکلا خواهید رسید. این خروجی در سمت چپ جاده قرار دارد و روستای تیرکن در کیلومتر ۲۰ این جاده واقع شده است. از این روستا تابلوهای راهنمای مسیر به‌سمت هفت آبشار تیرکن، شما را راهنمایی می‌کنند.

برای رسیدن به اولین آبشار از هفت آبشار تیرکن، باید در حدود سه کیلومتر در جنگل پیاده‌روی کنید. پس از آن باقی آبشارها قرار گرفته‌اند. توجه داشته باشید مسیر جنگلی شیب‌دار است و پس از آبشار اول مسیر کمی سخت‌تر می‌شود.

 

روستای تیرکن نزدیک‌ترین منطقه مسکونی به هفت آبشار سواد کوه است و از این روستا تا اولین آبشار باید در حدود سه کیلومتر پیاده‌روی کنید. این مسیر کم عرض و شیب‌دار است. هفت آبشار تیرکن در فواصلی کوتاه از یکدیگر قرار دارند. برای بازدید از همه آبشارها درباید حدود دو ساعت پیاده‌روی کنید.

هفت آبشار سوادکوه هفت آبشار سوادکوه

نحوه دسترسی به هفت آبشار سوادکوه

 

هفت آبشار سوادکوه در منطقه‌ای بسیار بکر در دل جنگل‌های لفور قرار دارند. این منطقه بخشی از شهرستان بابل است و از شهرهای بابل، قائم‌شهر و سوادکوه، دسترسی مناسبی دارد. هفت آبشار تیرکن در ۴۲ کیلومتری جنوب بابل، ۵۱ کیلومتری جنوب غرب قائم‌شهر و ۳۵‌ کیلومتری غرب سوادکوه قرار گرفته است.

آدرس: استان مازندران، شهرستان بابل، شهر بابلکنار، دهستان درازکلا، روستای تیرکن، جنگل لفور

اگر ساکن شهرهای شرق و شمال شرقی و مشهد هستید، برای رفتن به هفت آبشار سوادکوه باید ابتدا به ساری بروید و سپس به‌سمت قائم‌شهر حرکت کنید. از جاده خطیر کلا در جنوب غربی قائم‌شهر می‌توانید به جاده درازکلا و روستای تیرکن برسید. اگر محل اقامتتان شهرهای شمال غربی کشور است، ابتدا به رشت بروید و در مسیر جاده ساحلی تا محمودآباد ادامه دهید و سپس به‌سمت بابل حرکت کنید. جاده گنج افروز در جنوب بابل به دوراهی درازکلا می‌رسد. خروجی راست مسیر روستای تیرکن است.

مسیر تردد شهرهای غربی و جنوبی کشور به هفت آبشار سوادکوه، از تهران می‌گذرد. جاده‌های هراز و چالوس نیز به هفت آبشار تیرکن دسترسی دارند، اما مسافت تهران تا هفت آبشار از این جاده‌ها طولانی‌تر می‌شود.

هفت آبشار سوادکوه1 هفت آبشار سوادکوه

بهترین زمان سفر به هفت آبشار سوادکوه

در هر زمانی از سال بازدید از این آبشارهای زیبا می‌تواند جذاب باشد، اما به‌دلیل آب و هوای گرم و شرجی بالای تابستان، سفر به این منطقه در روزهای گرم تابستان انتخاب مناسبی نیست. گرچه آبتنی در این ایام لذت بسیار دارد، اما تحمل شرایط خاص آب و هوایی برای افراد غیر بومی سخت است.در فصل پاییز طبیعت جنگل لفور و مسیر دسترسی به آبشار بسیار تماشایی است. تنوع رنگی برگ‌ها و درختان در این فصل بی‌نظیر است. اما در پاییز امکان آبتنی در آب‌های منطقه وجود ندارد و بارش ها مسیر پیاده‌روی به‌سمت آبشار را گلی و لغزنده می‌کنند.

بهترین زمان سفر به هفت آبشار سوادکوه، فصل بهار و به‌خصوص اردیبهشت ماه است. در این زمان از سال هوا بسیار لطیف می‌شود و امکان آبتنی در رودخانه و حوضچه‌های زیر آبشار را خواهید داشت

در زمستان این منطقه سرد و برفی می‌شود و شدت بارش‌ها بیشتر است. اگر به بازدید از این جنگل زیبا و هفت آبشار در این فصل علاقه دارید، آمادگی لازم را داشته باشید. برای تردد به این منطقه در زمستان از کفش مناسب یا چکمه استفاده کنید و پوشش کافی داشته باشید. سرمای این منطقه در این فصل از سال برای همه مطلوب نیست. به یاد داشته باشید به‌دلیل شیب مسیر رفت به‌سمت هفت آبشار، در زمان بارندگی شدید، این مسیر مناسب نیست و می‌تواند خطر ساز شود، پس از رفتن به منطقه هفت آبشار تیرکن در روزهای بارانی خودداری کنید.

بهترین زمان سفر به هفت آبشار سوادکوه، فصل بهار و به‌خصوص اردیبهشت ماه است. در این زمان از سال هوا بسیار لطیف می‌شود و امکان آبتنی در رودخانه و حوضچه‌های زیر آبشار را خواهید داشت. طبیعت جنگل نیز در این فصل بسیار سرسبز و دیدنی و رنگارنگ است و آبشارها پر آب‌ترین حالت خود را دارند.

هفت آبشار سوادکوه4 هفت آبشار سوادکوه

در سفر به هفت آبشار سوادکوه کجا اقامت کنیم؟

اگر به اقامت در طبیعت و تماشای طلوع رویایی جنگل‌های مازندران علاقه دارید، می‌توانید شبی را نزدیکی آبشار و در جنگل سپری کنید. به خاطر داشته باشید قبل از کمپ کردن حتما وضعیت آب و هوایی منطقه و احتمال بارش‌ها را بررسی کنید. این منطقه بسیار بکر است، پس برای کمپ کردن نقاط نزدیک‌تر به روستا را انتخاب کنید و اگر تعدادتان کم است، در روستای تیرکن اقامت کنید. خانه‌های روستایی برای اقامت در نزدیکی آبشارها بهترین گزینه‌ها هستند.

شهر سوادکوه در فاصله یک ساعتی از هفت آبشار تیرکن قرار دارد و فاصله شهر بابل و قائم‌شهر نیز تا هفت آبشار کمتر از یک ساعت است. اگر تمایل به اقامت در هتل یا مهمان‌پذیر دارید، بسته به برنامه سفر و با توجه به علاقه‌مندی‌تان شهر مورد نظر را برای اقامت انتخاب کنید. در مناطق اطراف این شهرها اقامتگاه‌های بومگردی، خانه‌های روستایی و کلبه‌های جنگلی نیز برای اقامت وجود دارند که مورد توجه بسیاری از گردشگران هستند. تعدد اقامتگاه‌های بومی در اطراف سوادکوه زیاد است و امکانات مناسبی در این اقامتگاه‌ها به مسافران عرضه می‌شود.

تجهیزاتی که در سفر به هفت آبشار سوادکوه با خود باید ببریم؟

برای سفر به هفت آبشار سوادکوه همراه داشتن کفش مناسب برای پیاده‌روی در جنگل از واجب‌ترین وسایل است. اگر قصد آبتنی در رودخانه و حوضچه‌های آبشار را دارید، حتما حوله و لباس اضافی همراه ببرید. در فصل‌های پاییز و بهار لباس گرم اضافه همراه داشته باشید.در مسیر جنگل به‌سمت هفت آبشار، آنتن دهی تلفن همراه بسیار ضعیف است. پس اگر راهنمای مسیر ندارید، پیش از حرکت حتما نقشه آ‌فلاین را دانلود و فعال کنید تا بتوانید مسیر حرکت به‌سمت آبشارها را پیدا کنید.اگر قصد کمپ کردن در جنگل را دارید، داخل جنگل هیچ امکاناتی وجود ندارد و بسیار بکر است. در ابتدای ورود به مسیر جنگلی امکاناتی محدود وجود دارد. در نزدیکی آبشارها با روستای تیرکن در حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت فاصله دارید، ‌ پس وسایل شخصی، مواد غذایی و آب کافی با خود ببرید. کیسه خواب نیز در شب شما را مصون نگاه می‌دارد. توجه داشته باشید که اگر قصد طبخ غذا در طبیعت را دارید، از درست کردن آتش‌های بزرگ اجتناب کنید و پس از پایان طبخ غذا، آتش را کاملا خاموش کنید. فراموش نکنید که هیچ یادگاری از خود در طبیعت به جا نگذارید.

هفت آبشار سوادکوه3 هفت آبشار سوادکوه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *