جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

هرمزگان پایتخت سفرهای دریایی

تاریخ بروزرسانی :
۹ آبان ۱۳۹۷

ایران به لحاظ داشتن استان های متنوع و چهار فصل با جاذبه های گردشگری فراوان از معدود کشورهای جهان به شمار می رود که در همه فصول امکان گردش و تفریح در خود را دارد.
هموطنانی که برای تجربه سفری ایمن و خاطره انگیز مدتی را بر دامن آب های نیلگون رنگ خلیج فارس سپری می کنند دراین روزها کم نیستند.
هرمزگان بواسطه داشتن ظرفیت های گردشگری در دریا و خشکی همواره مقصد گردشگرانی است که بخشی از اوقات فراغت خود را به ویژه در فصل زمستان و نوروز برای گردش وتفریح در سواحل، جزیره ها، مزارع و باغ های سرسبز این دیار می گذرانند و از هوای مطبوع و بهاری آن لذت می برند.
بندرعباس مرکز استان در سال های اخیر به یکی از مقصدهای اصلی گردشگری کشور در فصل پاییزو زمستان تبدیل شده و هر ساله شمار زیادی از هموطنان تعطیلی های خود را در این استان ساحلی سپری می کنند.
هم اکنون با احتساب مناطق آزاد کیش و قشم ۳۰ هزار تخت هتلی و حدود ۱۸۰ مکان اقامتی در هرمزگان وجود دارد که تا قبل از نوروز شرایط مناسبی برای پذیرش گردشگران دارند.
استانی که فصل زمستان آن چندان دوامی نداشته و به بهار می مانَد، هوای آن آنقدر معتدل و مناسب است که گردشگران بدون پوشش گرم در سواحل و جزیره های آن سفر می کنند.
شدت تابش نور آفتاب در این فصل نسبت به تابستان بسیار اندک است و برخی برای آفتاب گیری در ساحل بندرعباس و شهرهای ساحلی رو به آفتاب می خوابند و از هوای لطیف لذت می برند و شماری هم از استخر طبیعی دریا برای شنا استفاده می کنند.
این روز ها که بارندگی در جزیره های استان باریده، هوا معتدل شده از یک سو صدای امواج آبهای خلیج فارس و دریای عمان و از سویی دیگر آواز مرغان دریایی و از بالا هم آفتاب بهاری فضای دل انگیزی ایجاد می کند بطوریکه برخی صبحانه و نهار خود را در این محل میل می کنند.

** ساماندهی ۴۰ مرکز گردشگری دریایی در هرمزگان
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: ۴۰ مرکز گردشگری دریایی در این استان شناسایی و ساماندهی شده و مطالعات اولیه نیز به منظور جانمایی بهینه بندرهای جدید دارای قابلیت پذیرش گردشگر انجام شده است.
الله مراد عفیفی پور در همین زمینه افزود: ۱۷ مرکز گردشگری در جزیره قشم، ۱۲ مرکز در غرب، ۶ مرکز در بندرعباس و شرق و پنج مرکز نیز مربوط به جزیره کیش است.
وی بیان داشت: با توجه به ظرفیت های موجود، هرمزگان به عنوان استان معین گردشگری دریایی در کشور تعیین شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهارداشت: برنامه ها و دستاوردهای حوزه توسعه گردشگری دریایی این استان در قالب سه بسته عمرانی، فنی و دریایی طراحی شده و تاکنون در این راستا اقدام های مختلفی به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است.
عفیفی پور تصریح کرد: در این رابطه در پنج بخش تامین ایمنی آبراه ها، بنادر و شناورها، پاسخگویی به شرایط اضطرار و برنامه های توسعه ای اقدامات مختلفی صورت گرفته است.
وی یادآور شد: از سال گذشته تاکنون، اسکله های شناور فلزی توسط متخصصان داخلی در این استان هرمزگان طراحی و ساخته شده است و در بندرهای گوران، لافت قدیم، هنگام، کندآلو، شیب دراز، سهیلی و گورزین نصب شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: همچنین مطالعه و مکان یابی ساخت و نصب ۲ فروند اسکله برای بندر تیاب میناب و خورآذینی بندر سیریک نیز صورت گرفته است.
عفیفی پور اضافه کرد: ۱۳ بندر در هرمزگان به عنوان پایتخت مسافرت های دریایی کشور وجود دارد که ۹۵ درصد از حجم کل حمل و نقل مسافران دریایی کشور و حدود ۱۰۰ درصد عملیات حمل خودرو در مسیر سرزمین اصلی به جزیره های خلیج فارس را بر عهده دارد.
وی با اشاره به این که در نیمه نخست امسال ۹ میلیون نفر سفر دریایی در هرمزگان ثبت شده است، گفت: روند مسافرت های دریایی در ۱۵ سال اخیر رشد صعودی داشته و در سال گذشته شاهد خدمات رسانی به بیش از ۲۰ میلیون نفر سفر در استان بودیم.
این مسوول یاد آورشد: در تعطیلات نوروزی امسال نیز ۸۴۱ هزار نفر گردشگر دریایی نیز خدمات ارایه شد که این رقم نسبت به سال گذشته ۶ درصد افزایش داشته است.
وی گفت: علاوه بر سفرهای داخلی، انجام مسافرت های دریایی بین المللی به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس نیز با استفاده از شناورهای مدرن در حال انجام است و از تابستان سال جاری تاکنون، از ظرفیت کشتی اقیانوس پیمای سانی نیز در این رابطه استفاده می شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اعلام این که طرح پیشنهادی ساماندهی کلوپ های تفریحی به استانداری ارایه شده است، اظهار داشت: جایگزینی و استاندارد کردن شناورهای تفریحی به ویژه قایق های فعال در اسکله های تفریحی استان نیز در دست پیگیری است.
عفیفی پور، تامین تجهیزات رادیویی، ارتباطی و مخابراتی برای بنادر گردشگری، انجام عملیات لایروبی و هیدروگرافی آن ها، نصب علائم کمک ناوبری در مسیرهای دریایی و همچنین خروج و پاکسازی لاشه شناورهای مغروق به منظور افزایش ضریب ایمنی دریانوردی را از دیگر اقدام ها صورت گرفته برشمرد.

** ۴۱ فروند شناور مسافری برای تردد مسافران دریایی
هم اکنون حدود ۴۱ فروند شناور مسافری با بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ صندلی در مسیرهای بندرعباس ، قشم و هرمز به صورت رفت و برگشت نسبت به جابه جایی مسافران اقدام می کنند.
استان هرمزگان با توجه به جاذبه های گردشگری دریایی و بندر شهید حقانی به عنوان بزرگ ترین بندر مسافری کشور شناخته می شود که در حال حاضر با بهره مندی از ۱۰ پست اسکله، قابلیت پهلوگیری همزمان بیش از ۲۰ شناور مسافری را داراست و علاوه بر این، یک پست اسکله دیگر نیز امکان پهلوگیری ۲ شناور برای سوخت گیری را فراهم کرده است.
این بندر در مرکز شهر بندرعباس واقع شده و برنامه های ساماندهی وتوسعه آن در سال ۸۷ توسط اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان کلید خورد و هم اکنون این بندر بزرگ ترین و پیشرفته ترین ناوگان مسافری دریایی کشور را در اختیار دارد و هر ساله پذیرای میلیون ها مسافر دریایی است که با بهره گیری از امکانات آن به جزیره های قشم و هرمز سفر می کنند.
براساس آمارهای اعلام شده از سوی شرکت های تعاونی شناورداران تندور مسافری بندرعباس، روزانه به طور میانگین بین شش تا ۷ هزار نفر در مسیرهای مذکور جابه جا می شوند.
بخشی از این جابه جایی به گردشگران اختصاص دارد و بخشی نیز مربوط به دانشجویان، بومیان قشم و هرمز برای دسترسی به امکانات و خدمات در مرکز استان است.
همچنین ظرفیت هایی برای جابه جایی مسافر از اسکله های چارک و بندرآفتاب و بندرلنگه به مقصد کیش ، ابوموسی ولاوان هم فراهم شده است.

** هرمزگان استعداد تبدیل شدن به مرکز گردشگری ایران را دارد
استاندار هرمزگان دراین زمینه گفت: این استان با توجه به ظرفیت های موجود خود، استعداد تبدیل شدن به مرکز گردشگری ایران به ویژه در نیمه دوم سال را دارد.
فریدون همتی افزود: برای تحقق این اتفاق باید برنامه ای اساسی برای تحول گردشگری در هرمزگان طراحی شود به گونه ای که مردم تمام مناطق کشور به این استان سفر کنند.
وی تاکید کرد: فرمانداران و شهرداران سراسر هرمزگان در نیمه دوم سال باید به طور ویژه در بخش گردشگری فعال شوند و برنامه های مناسبی برای تبلیغ جاذبه های گردشگری، آماده سازی اماکن تفریحی و گردشگری و پذیرایی از گردشگران داشته باشند و اجرا کنند.
استاندار هرمزگان ابراز داشت: توانمندهای شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه اینترنت و فضای مجازی برای تبلیغ ظرفیت های گردشگری استان استفاده شود.
همتی با اشاره به زیبایی های هرمزگان به ویژه جزیره های لارک و هرمز، تصریح کرد: باید در اسرع وقت برنامه زیباسازی ساحل این جزایر داده و اجرایی شود تا وضعیت آن در سال جاری برای حضور گردشگران بهتر از گذشته باشد.
وی ضمن تاکید بر تسریع در راه اندازی سه شناور تفریحی در استان یاد آور شد: مجوزهای لازم برای قایق های شخصی و جت اسکی صادر شود تا این ظرفیت نیز برای توسعه گردشگری دریایی بکارگرفته شود.

** جاذبه های گردشگری جنگل های لافت و خور آذینی
درختان حرا که به عنوان یک پدیده منحصر به فرد تنها در آب شور می رویند در منطقه هرمزگان شامل حد فاصل پل خمیر و بندر لافت قشم و همچنین خور آذینی در دل دریای عمان در شهرستان سیریک سر سبز و با حسی سرشار از زیبایی رویده اند.
درختان جنگل های حرا که با جزر و مد آب دریا بالا و پایین می روند جلوه هایی از طبیعت خدا دادی را بر روی گردشگران گشوده اند و می توان ساعت ها در لابه لای آنها و در وسط آب به تفریح پرداخت.
درکنار ریشه این جنگل ها نیز محل تخم ریزی انوان آبزیان بویژه ماهیان است که جنگل های حرا شرایط را برای رشد و نمو لاورشان فراهم کرده است.

**هرمز جزیره گردشگری
جزیره هرمز به عنوان یک ظرفیت بکر و مهم گردشگری استان نیازمند ساماندهی و توسعه پایدار است که اقدام های اولیه برای جذب گردشگردراین جزیره با فضا سازی آغاز شده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: جزیره هرمز با قدمت طولانی و تاریخچه طولانی توانمندی و ظرفیت تبدیل شدن به زیباترین جزیره خلیج فارس را دارد.
بهروز اکرمی افزود: مهم ترین ظرفیت جزیره هرمز گردشگری آن است که باید با همکاری تمامی هرمزگانی ها زمینه رونق و گردشگری آن را برای استفاده گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرد.
وی ادامه داد: این استان تنوع فراوانی بالایی از صنایع دستی را دارد که انتظار می رود با جذب گردشگر برای رفع مشکل محصول صنعتگران این حوزه تلاش شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان اظهار داشت: در زمان ورود گردشگران بهترین زمان برای فروش ساخته های صنعتگران صنایع دستی هرمزگان محسوب می شود.

** زیبایی ماندگار صنایع دستی هرمزگان در خدمت گردشگری
هرچند فناوری زرق و برق را به لباس و پارچه ها افزوده ولی نتوانسته جای نقش و هنر دست هنرمندان لباس های سنتی بانوان هرمزگان را اشغال کند و به رقابت با زیبایی های آن بپردازد.
گلابتون دوزی، خوس دوزی وزری بافی لباس های زنان هرمزگانی به گونه ای است که گویی هر روز در مهمانی اند، لباس هایی شاد و بسیار زیبا تزییناتی زر مانند که در نور آفتاب می درخشند.
صنایع حصیری هرمزگان هرچند بواسطه رقابت با فناوری روز و محصولات صنعتی اندکی تضعیف شده اند ولی به نظر می رسد مجدد به واسطه زیبایی و طبیعی بودنشان در حال بازیابی جایگاه خاص خود در بین مردم هستند.
باد بزن، سرجهله، دم کش، جاروک، قفس پرندگان، هارت گیز، آرد گیز تعداد محدودی از صنایع دستی حصیری است که هر کدام دارای کاربرد خاصی هستند.
صنایع دستی هرمزگان دارای افزون بر ۶۰ هزار صنعتگر است که در ۴۲ رشته مشغول بکار هستند و محصولاتشان را به شیوه های مختلف به بازار عرضه می کنند.

** گردشگری هرمزگان فعال تر شود
یکی از نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: سهم گردشگری از درآمدهای کشور بسیار پایین است در حالی که ظرفیت های گردشگری فراوانی وجود دارد.
احمد مرادی ادامه داد: باید باور داشت می توان در این زمینه درآمد بیشتری کسب کرده و این صنعت را به یکی از منابع مهم درآمدی کشور تبدیل کرد.
وی ادامه داد: هرمزگان به عنوان مقصد سفر و گردشگری می تواند با فعالیت بیشتر، بهره مناسب تر و بهتری از یک شب اقامت گردشگران داخلی و خارجی ببرد.
نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، ابوموسی و بندرخمیر در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: از مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان که پله های مختلفی را پشت سر گذاشته تا به این مسوولیت رسیده، انتظار بیشتری برای جبران عقب ماندگی های این بخش وجود دارد.

**چشمه های آب گرم گنو، خورگو وخمیر
درکنار زیبایی دریایی و ساحلی، وجود چشم های بی نظیر آب درمانی از جمله گنو، خوروگو و بندر خمیر نمی توان از این نعمت خدا دادی چشم پوشید و در سفر پاییز و زمستان از آن گذشت.
این چشمه های جوشان که بیشتر برای درمان دردهای مفصلی معروف هستند شرایط مناسبی برای شنا در استخرهای آنها فراهم شده که مسافران و گردشگران بطور حتم از فضای آن بهره می برند.
چشمه های آب درمانی که منشا آب آن به صورت خود جوش از کوه و زمین جوشیده می شود پس از هدایت به داخل استخرها می آید و قابل استفاده برای عموم دراین فصل است.
جاذبه های دیگر هرمزگان شامل شهر حریره کیش، غار خربس و قندیل های نمکی قشم، حمام فین، آبشار تزرج ، پنجشنبه بازار و قلعه میناب، قلعه پرتغالی ها و دهها اثر باید به جاذبه هرمزگان اضافه کرد.

** ظرفیت های هرمزگان در شرایط کنونی می تواند منجی اقتصاد کشور باشد
معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: هرمزگان با صنعت لنج سازی یکی از برندهای معتبر دنیا را در زمینه صنایع دستی دارد و جزء میراث ملی محسوب می شود که این یکی از ظرفیت های خوب برای جذب گردشگر در حوزه صنایع دستی است.
محمد خیاطیان افزود: سه و نیم میلیون دلار صادرات صنایع دستی هرمزگان بوده که باید این میزان را با تلاش و همت افزایش داد.
وی ادامه داد: سایر محصول های صنایع دستی هرمزگان شهرت منطقه ای و جهانی دارد و وجود آبراهه های منتهی به آب های آزاد، ظرفیت این استان برای گردشگری دریایی است.
خیاطیان بیان داشت: در زمینه میراث ناملموس ظرفیت های بسیار خوبی وجود دارد که می توان به نحو مطلوب مورد استفاده قرار داد و این نیازمند آشکار سازی ظرفیت های هرمزگان است.
معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: هر کدام از ظرفیت های هرمزگان در شرایط کنونی می تواند منجی اقتصاد کشور باشد و بر اساس استانداردها هزینه سفر به ایران حدود یک هزار و ۳۴۰ دلار است.
خیاطیان یاد آور شد: در ۶ ماهه اول سال نزدیک به پنج میلیون نفر گردشگر وارد کشور شده اند که با استناد به نرخ برابری دلار و ریال در حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان عاید کشور شده است.
معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گفت: ضعف امروز در صنعت گردشگری نشات گرفته از حوزه تبلیغات است که نتوانسته ایم ظرفیت های گردشگری کشور را برای جهانیان معرفی کنیم.
خیاطیان بیان داشت: کشورهای همسایه با بکارگیری ظرفیت شبکه های اجتماعی برای معرفی جاذبه های گردشگری خود خوب عمل کرده اند.

** ساخت کلیپ از جاذبه های گردشگری
معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری ادامه داد: این کشورها با کمترین هزینه و بکارگیری شبکه های اجتماعی کلیپ (نماهنگ) هایی تهیه کرده و به اشتراک می گذارند که در مدت ۲ تا سه ساعت، ۲۰ میلیون نفر آنها را تماشا می کنند.
خیاطیان ابراز داشت: به فعالیت هایی که در حوزه تبلیغات و ترویج حوزه گردشگری انجام شود کمک می کنیم و منابع تبلیغات مورد نیاز در داخل و خارج کشور را در اختیار قرار می دهیم.
وی افزود: امکان تامین و در اختیار گذاردن آنچه بخش خصوصی در قالب تسهیلات انتطار دارد فراهم است و بدون بهره گیری از قابلیت های این بخش نمی توان حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به جایگاه واقعی رساند.
خیاطیان تصریح کرد: باید تلاش و فهم مشترک ایجاد کرد تا به اهداف ترسیم شده کشور رسید و زیرساخت های گردشگری را بهبود بخشید، تا زمانی که این زیرساخت ها ایجاد نشود نمی توان در حوزه گردشگری فعالیتی انجام داد.
وی افزود: اداره ها و سازمان ها باید مکمل همدیگر باشند و یک کار را هدفمند، جهت دار و با هم انجام دهند و اگر امروز شعار سازمان توسعه بوم گردی است بدون کمک سازمان جهاد کشاورزی، دهیاری ها و بخشداری ها تحقق نمی یابد.
معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری یادآور شد: باید به سمت شفافیت در همه امور گام برداشت و از ابتدای تا انتهای کار برای مردم استان مشخص بوده و بتوانند از ظرفیت شفاف سازی بهره مند شوند و باید فرآیندهای نامناسب اصلاح شود و مشارکت سایر بخش ها برای پیشبرد کارها بکارگرفته شود.

** زمانی برای فرصت سوزی وجود ندارد
مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان هم گفت: احساس می کنم این حوزه از بسیاری از حوزه ها مهم تر و حساس تر است.
رضا برومند بیان داشت: در زمینه اقتصاد مقاومتی کم کار شده و معتقدم اقتصاد مقاومتی هنجاری است و همچنین صنایع دستی می تواند بهترین جایگاه را در بحث اقتصاد مقاومتی داشته باشد.
وی اظهار داشت: زمانی برای فرصت سوزی وجود ندارد و در زمینه گردشگری، تکلیف خود می دانم به بحث هایی که استاندار هرمزگان مطرح کرد، بپردازم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود: یک بحث ملی بودن استان است و باید سرمایه ملی وارد شود، پروژه های نیمه تمام فراوانی وجود دارد که باید تکمیل شود و نمی توان دست روی دست گذاشت ولذا دستگاه های فرهنگی وضعیت ضعیفی دارند که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
وی بیان داشت: به ماموریت سازمان، چشم انداز سازمان و ارزش های سازمان توجه دارم و اگر این سه شاخص مورد توجه قرار گیرد و مجموعه همگام شود در کار خود موفق می شویم.
هرمزگان و به خصوص بندرعباس در سال های اخیر به یکی از مقصدهای گردشگری کشور در تعطیلی های سال تبدیل شده و هر ساله شمار زیادی از هموطنان اوقات فراغت خود را در این نقطه از کشور سپری می کنند.

هرمزگان هرمزگان پایتخت سفرهای دریایی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *