رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴

نبود حریم ثبت اثر یکی از عوامل تعدی به بناهای تاریخی ‌

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۴/۰۲/۲۳-مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان گفت: سهم ما از گردشگری کشور ۳۰۴ نفر اقامت در سال جاری بوده‌ که این رقم نگران کننده‌ای است، چراکه می‌توان گفت تقریبا اقامت مسافر در استان نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد ابراهیم کریمی ‌پیگیری پروژه آشوراده، سواحل بندگز، ترکمن و گمیشان، پارک ملی گلستان، موزه روستایی و موزه باستان شناسی را از برنامه‌های میراث فرهنگی در سال ۹۴ دانست و اظهار کرد: بهره برداری از این پروژه‌ها تاثیر زیادی در ماندگاری مسافر خواهد داشت.

وی با بیان این که از نظرتعیین حریم آثار و بناهای تاریخی ۳۱ را در کشور داریم، گفت: نبود حریم ثبت اثر یکی از عوامل تعدی به بناهای تاریخی است.

کریمی با بیان این نکته که امسال توجه این اداره به تعیین حریم آثار تاریخی خواهد بود، افزود: در بودجه سال ۹۴ اعتباری برای این بخش در نظر گرفته می‌شود.

وی تعیین حریم بناهای تاریخی را کمکی در پیگیری‌های قضایی برای آثار دانست و تصریح کرد: با مشخص شدن حریم آثار ثبت شده براحتی می توان به لحاظ قضایی موارد تخلف را پیگیری کرد.

کریمی در توضیح فعالیت موزه‌های استان، گفت: هشت موزه به لحاظ اسمی در استان داریم، اما به عنوان فعال‌ترین موزه در استان می‌توان تنها از کاخ موزه و موزه صنایع دستی نام برد.

وی با بیان این نکته که سایر موزه های استان اقبال لازم را ندارند، افزود: برای برخی از موزه‌ها شاید نتوانستم شرایط را به گونه‌ای مهیا کنیم که از آنها به خوبی استقبال شود.

این مسئول استانی، بخش از موزه‌های استان را دارای مشکل دانست و گفت: به دنبال رسیدن به یک جمع بندی کامل برای مباحث امنیتی این موزه‌ها هستیم، ضمن اینکه امکان ساختاری باید به درستی در این موزه‌ها فراهم شود.

وی، راه‌اندازی موزه روستایی در استان را یک ظرفیت خوب در حوزه گردشگری اعلام کرد و گفت: موزه روستایی گلستان به عنوان دومین موزه بزرگ کشور و حتی خاورمیانه به شمار می‌رود که خرداد ماه سال جاری با حضور مدیران ارشد کشوری افتتاح می‌شود.

کریمی راه‌اندازی موزه بزرگ باستان شناسی در گنبد را از دیگر برنامه‌های اداره میراث فرهنگی گلستان دانست و تصریح کرد: این موزه یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های باستان شناسی شرق کشور خواهد بود.

وی پارک جنگلی گلستان را ظرفیتی خوبی برای جذب مسافر دانست و گفت: یک میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان اعتبار برای این پارک ملی در نظر گرفتیم تا با ایجاد یک امکانات مناسب فضای مناسبی در بخش گردشگری ایجاد شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از راه‌اندازی سایت بازدید حیات وحش در پارک ملی گلستان خبر داد و گفت: با این اقدام گردشگران زیادی جذب استان خواهند شد.

وی با تاکید بر این نکته که حفظ جنگل یکی از اهداف اصلی میراث فرهنگی به شمار می‌رود، افزود: به هیچ عنوان تردد و پارک خودرو در پارک ملی گلستان انجام نخواهد شد، چراکه نمی‌خواهیم کوچک‌ترین خدشه‌ای به این منطقه وارد شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان فعال کردن انجمن حامیان میراث فرهنگی را از برنامه‌های هفته میراث فرهنگی اعلام کرد و گفت: با راه‌اندازی انجمن حامیان میراث فرهنگی در هر روستا سه نفر به عنوان عضو این انجمن در حوزه میراث فرهنگی فعالیت می‌کنند.

کریمی ادامه داد: با فعال شدن این انجمن جمعیت چند هزار نفری با عنوان حامیان میراث فرهنگی در تمام نقاط استان فعالیت می‌کنند که این نقطه قوتی برای حفظ و صیانت از آثار و بناهای تاریخی خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان بافت تاریخی شهر گرگان را یک ظرفیت برای جذب گردشگر دانست و گفت: تاکنون ظرفیتی که منجر به ماندگاری مسافر در استان شود را نداشتیم، با توجه به ظرفیت بافت می‌توان در این بخش موفق بود.

وی در توضیح وضعیت یگان حفاظت میراث فرهنگی، گفت: اینکه در بخش یگان حفاظت توان لازم نبود را قبول دارم، زیرا نیروهای یگا حفاظت در گذشته به بدنه اداری منتقل شده بودند.

کریمی ادامه داد: در سه ماه آینده یگان حفاظت در بحث کیفی شدن نیروها و تجهیز افراد و متحول خواهد شد، ضمن اینکه سعی داریم که تقویت مکان یگان حفاظت هم تقویت شود.

1256 نبود حریم ثبت اثر یکی از عوامل تعدی به بناهای تاریخی ‌

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *