جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

حفاری خط دو مترو اصفهان مشروط به حفظ بناهای تاریخی

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ مرداد ۱۳۹۴

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۵/۲۸- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: سازمان قطارشهری بدون نظر میراث فرهنگی اجازه بهره‌برداری و حفرتونل از زیرمیدان نقش جهان را ندارد.

فریدون الهیاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، با بیان اینکه شروط یونسکو برای حفر تونل خط دو مترو اصفهان از زیر میدان نقش جهان باید تحقق یابد، اظهار کرد: حفاری در این بخش تنها در شرایطی انجام خواهد گرفت که از یک سو اطمینان کامل نسبت به حفظ بناهای میراثی و تاریخی این منطقه حاصل شود و از سوی دیگر طرح‌های استحکام بخشی و ایمنی به صورت کامل در زیر میان نقش جهان پیاده‌سازی شود.

وی افزود: اگر چه یونسکو وظیفه انجام تحقیقات میراثی در این ناحیه را به سازمان میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری کشور واگذار کرده اما این مسئله دلیلی برای عبور خط دو مترو اصفهان به هر شکل و شرایط ممکن از زیر میدان نقش جهان نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با تاکید بر اینکه در صورت به بن بست رسیدن طرح‌های استحکام بخشی، مترو از زیر میدان نقش جهان عبور نمی‌کند، گفت: بسیاری از کارشناسان و بخش قابل توجهی از مدیران و مسئولان شهری در شهرداری و شورای شهر با عبور مترو از زیر میدان نقش جهان موافق نیستند.

الهیاری بدون تکذیب یا تأیید آغاز حفاری‌های خط دو مترو تصریح کرد: سازمان قطار شهری بدون نظر میراث فرهنگی اجازه بهره‌برداری و حفر تونل از زیر میدان نقش جهان را ندارد.

وی با اذعان به وجود برخی محدودیت‌های زمین شناسی برای عبور مترو از زیر میدان نقش جهان با بیان اینکه ترجیح می‌دهم از اظهار نظر کارشناسی خودداری کنم، ادامه داد: اگر چه سازمان قطار شهری از حفر تونل در اعمال ۴۰ متری سطح زمین سخن می‌گوید اما باید پذیرفت که با شروع عملیات گود برداری آب از ارتفاع ۹ یا ۱۰ متری به سطح زمین نشت خواهد کرد و همین مسئله احتمال آسیب‌پذیری بناهای تاریخی نقش جهان را بیشتر می‌کند.

با وجود سخنان اخیر مسئولان قطار شهری مبنی بر نقش حمایت گونه و نه تعیین کننده سازمان میراث فرهنگی در سرنوشت عبور مترو از زیر میدان نقش جهان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری اصفهان بار دیگر تاکید کرد: عبور خط دو قطار شهری از زیر میدان نقش جهان بدون نظر میراث فرهنگی امکان‌پذیر نیست.

220 حفاری خط دو مترو اصفهان مشروط به حفظ بناهای تاریخی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *