جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نگاهی آماری به روز جهانی گردشگری

تاریخ بروزرسانی :
۶ مهر ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۰۶ – سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) به مناسبت روز جهانی گردشگری گزارش جدیدی را منتشر کرده است که در آن از رشد ۴.۶ درصدی گردشگری بین‌المللی در نیمه اول سال ۲۰۱۴ میلادی خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ بر اساس گزارش جدید سازمان جهانی گردشگری، جاذبه‌های گردشگری در سراسر جهان در فاصله زمانی ژانویه تا ژوئن ۲۰۱۴ (نیمه اول سال) پذیرای ۵۱۷ میلیون نفر گردشگر خارجی بوده‌اند که این آمار ۲۲ میلیون نفر بیشتر از آمار مشابه در سال ۲۰۱۳ است.

قاره آمریکا با رشد ۶ درصدی بیشترین افزایش را در جذب گردشگران خارجی تجربه کرده است و پس از آن آسیا، اقیانوسیه و اروپا هر دو با ۵ درصد افزایش بیشترین رشد را داشته‌اند.

در آمار جزئی منتشر شده نیز جنوب آسیا و شمال اروپا با رشد ۸ درصدی بهترین عملکرد را در نیمه اول سال جاری میلادی در زمینه جذب گردشگر خارجی به نام خود ثبت کرده‌اند و شمال شرقی آسیا و همچنین جنوب اروپای مرکزی رشد ۷ درصدی را در جذب توریست بین‌المللی داشته‌اند.

«طالب ریفاعی»، دبیر کل سازمان گردشگری جهانی در باره این گزارش جدید اظهار کرد: این آمار و ارقام حاکی از آن است که صنعت گردشگری در سال‌های اخیر با فراهم کردن زمینه توسعه و فرصت‌های اقتصادی در سطح جهان عملکرد مثبتی داشته است. در واقع با وجود چالش‌های مربوط به جغرافیای سیاسی و اقتصادی، تعداد گردشگران بین‌المللی از سال ۲۰۱۰ تاکنون رشد متوسط ۵ درصدی را ثبت کرده‌ است که می‌توان آن را به رشد اقتصادی، صادرات و ایجاد اشتغال بیشتر در سراسر دنیا تعبیر کرد.

تاکنون نتایج جهانی گردشگری در نیمه اول سال ۲۰۱۴ مطابق پیش‌بینی‌های سازمان گردشگری در ابتدای سال بوده است و انتظار می‌رود رشد سالانه تعداد گردشگران خارجی در سال ۲۰۱۴ به ۴ تا ۴.۵ درصد برسد که فراتر از پیش‌بینی ۳.۸ درصدی بلندمدت سازمان جهانی گردشگری از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ خواهد بود.

قاره آمریکا که با ۶ درصد بیشترین متوسط رشد را در جذب گردشگران بین‌المللی در این دوره شش ماهه داشته است، بهترین عملکرد خود را در آمریکای شمالی با مکزیک تجربه کرد و آمریکایی مرکزی و جنوبی نیز هر کدام رشد ۶ درصدی را در این زمینه داتشته‌اند.

البته نباید میزبانی برزیل در جام جهانی فوتبال را در این رشد نادیده گرفت، چرا که شمار گردشگران خارجی برزیل در نیمه اول سال جاری میلادی ۱۰ درصد و از ماه ژوئن تا جولای ۶۰ درصد افزایش داشته است.

قاره اروپا که پربازدیدترین منطقه جهان از سوی گردشگران است همچنان به رشد سریع (۵ درصدی) ادامه می‌دهد. در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۴ رشد ۸ درصدی در اروپای شمالی و همچنین ۷ درصدی را در اروپای جنوبی و مرکزی رقم خورده است. این نتایج حاکی از بهبود اعتماد مصرف‌کنندگان در اروپا و بازگشت بازارهای مبدأ و مهم اروپایی است.

منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز با رشد متوسط ۵ درصدی روند سال‌های اخیر خود را حفظ کرده است و در این میان جنوب آسیا با ۸ درصد و شمال شرقی آسیا با ۷ درصد پیشتاز جذب گردشگران خارجی بوده‌اند و کشورهایی چون ژاپن، کره و مالزی نرخ رشد دوبرابری را در مقایسه با آمار مشابه سال گذشته به ثبت رسانده‌اند.

این در حالی است که با توجه به اطلاعات موجود میزان گردشگران خارجی در منطقه خاورمیانه ۴ درصد کاهش داشته است، گرچه بر اساس این گزارش این رقم نیاز به بررسی بیشتری دارد.

قاره آفریقا نیز در جذب گردشگر خارجی به طور متوسط ۳ درصد رشد داشته است و قسمت شمالی آفریقا در این میان ۴ درصد افزایش در جذب گردشگر از سراسر جهان ثبت کرده است. با این وجود ویروس ابولا همچنان می‌تواند تأثیر منفی در جذب گردشگران خارجی در کل منطقه داشته باشد چرا که باورهای اشتباهی درباره روش‌های انتقال این بیماری وجود دارد.

دبیر کل سازمان جهانی گردشگری درباره روند جدب گردشگر در آفریق معتقد است: در حال حاضر تمرکز اصلی بر روی مهار ویروس ابولا در آفریقاست، اما باید از این موضوع نیز اطمینان حاصل کنیم که باورهای غلط به اقتصاد آفریقا و بویژه بخش سفر و گردشگری ضرر و زیان وارد نمی‌کند، در اینجا باید به این موضوع نیز تأکید کنیم که سازمان جهانی بهداشت نیز هیچ منعی برای سفرهای خارجی لحاظ نکرده است. لغو پروازها و ایجاد محدودیت‌های سفری الزاما به مهار ویروس ابولا در آفریقا کمک نمی‌کند و برخلاف آن اثر سوئی بر بخش گردشگری و سفر خواهد گذاشت.

بر اساس گزارش جدید سازمان جهانی گردشگری، مجموع درآمد صادرات از محل گردشگری خارجی نیز در سال ۲۰۱۳ به ۱.۴ تریلیون دلار رسید، این در حالی است که ۲۱۸ میلیارد دلار نیز بصورت جداگانه از محل حمل و نقل گردشگران بین‌المللی کسب شده است.

درآمد حاصل از گردشگران خارجی در مقاصد گوناگون گردشگری در سطح جهان شامل سکونتگاه، غذا و نوشیدنی، سرگرمی، خرید و دیگر خدمات و کالاها در سال ۲۰۱۳ به رقم تخمینی ۱۱۵۹ میلیارد دلار ارتقاء یافته است.

گردشگری خارجی (سفر و محل نقل مسافران) ۲۹ درصد از صادرات خدمات جهان و ۶ درصد از مجموع صادرات کالاها و خدمات را به خود اختصاص می‌دهد و بدین شکل صنعت گردشگری پس از سوخت، مواد شیمیایی، غذا و صنایع خودرو در مکان پنجم درآمد حاصل صادرات قرار دارد.

سازمان جهانی جهانگردی دارای ۱۰۶ عضو رسمی با ملیت‌های مختلف و ۱۵۸ سازمان فنی، موسسه و اتحادیه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای است. مقر دائمی این سازمان در مادرید اسپانیا قرار دارد و هدف از تاسیس آن ترویج و توسعه جهانگردی است.

UTF 8 B YWZwLTI5Ni5qcGc  نگاهی آماری به روز جهانی گردشگری

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد