رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ اسفند ۱۳۹۲

نمایش ناقص جاذبه‌ها مهم‌ترین مشکل گردشگری

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۴ – عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز مهم‌ترین مشکل گردشگری کشور و از جمله استان فارس را، نگهداری نامناسب و نمایش ناقص این جاذبه‌ها دانست.

«حسین مرزبان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی فارس، اظهار کرد: باید گردشگری خارجی در اولویت باشد چون سبب ارزآوری و افزایش GDP (تولید ناخالص داخلی) می‌شود، حال آنکه در گردشگری داخلی صرفاً نقطه‌ی هزینه‌کرد تغییر می‌کند و تغییری در GDP حاصل نمی‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های کشور از جمله استان فارس در جاذبه‌های گردشگری، می‌توان از گردشگری طبیعی با اتکا به جاذبه‌های طبیعی استان، گردشگری مذهبی از جمله حرم مطهر شاهچراغ(ع) در شیراز و دیگر اماکن مذهبی موجود در استان و نیز گردشگری اماکن تاریخی و باستانی با وجود آثاری مثل تخت‌جمشید و نقش رستم و پاسارگاد و…، درآمد خوبی را برای استان و در نتیجه کشور رقم زد.

این استاد اقتصاد دانشگاه شیراز هم‌چنین با دسته‌بندی مشکلات گردشگری کشور و نیز استان فارس به مشکلاتی که خارج از دسترس است و برای آن کاری نمی‌توان کرد و نیز مشکلاتی که با برنامه‌ریزی می توان آنها را برطرف کرد، افزود: با وجود جاذبه‌های فراوان در فارس، متأسفانه کسانی در استان نیستند که نگران این جاذبه‌ها باشند و برای نگهداری و نمایش این جاذبه‌ها برای کسب درآمد دغدغه داشته باشند.

مرزبان با اشاره به اماکن و جاذبه‌های تاریخی در اصفهان و مقایسه آن با استان فارس و به‌خصوص شهر شیراز، گفت: مسئولان استان خود را موظف به خدمت‌رسانی در بخش توریسم نمی‌دانند، حال آنکه باید شرایطی فراهم کنند که توریست خارجی با آسایش و فراغ خاطر از جاذبه‌های تاریخی بازدید کند.

وی با اشاره به مسائل فرهنگی در خصوص ورود گردشگران خارجی به ایران خاطرنشان کرد: اگر چه ما نمی‌توانیم چون دیگر کشورهای توریستی مثل یونان و ایتالیا پذیرای گردشگران خارجی باشیم، اما در معرفی فرهنگ «ایرانی – اسلامی» به گردشگر خارجی مشکل داریم و از این‌رو نمی‌توانیم گردشگران جوان خارجی را به کشور جذب کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز هم‌چنین گفت: اگر چه حضور گردشگران خارجی با سن زیاد در کشور نیز سبب ایجاد درآمد می‌شود اما این افراد به علت اینکه از حقوق بازنشستگی خود هزینه می‌کنند، محافظه‌کار هستند و ما نمی‌توانیم آنگونه که باید از توریسم خارجی درآمد داشته باشیم.

مرزبان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا پیوستن به WTO‌ (سازمان تجارت جهانی) می‌تواند مشکل گردشگری کشور را برطرف کند؟ گفت: اگر چه ممکن است مقداری بهبودی حاصل شود، اما ممکن است موفقیت‌های ما در عرصه‌ی گردشگری از میان برود.

وی با اشاره به موازنه‌ی منفی تراز تجاری کشور افزود: در صورت برداشتن موانع اگر برای مثال ۱۰۰ توریست خارجی به ایران بیانید، بیش از ۱۰۰ توریست ایرانی به خارج از کشور می‌روند که البته این تعداد به غیر از سفرهای زیارتی برای حج و دیگر اماکن مذهبی است از این‌رو درآمد ارزی ناشی از گردشگری از دست می‌رود.

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که داریم، نمی‌توانیم از فرصت‌هایی که به‌واسطه‌ی برداشته شدن موانع به وجود می‌آید، استفاده و متناسب با آنها در داخل کشور شرایطی برای گردشگران خارجی فراهم کنیم و در نتیجه در رقابت با کشورهای خارجی در جذب گردشگر با شکست روبرو می‌شویم.
10-579 نمایش ناقص جاذبه‌ها مهم‌ترین مشکل گردشگری

           
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    همه شهرها کمو کاستی هایی دارن..ولی پیشنهاد میکنم کمی پارکینگ برای گردشگران بیشتر تعبیه کنید

    ۳۰ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *