جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نقوش و الگوهای زیلوی میبد با سلایق جهانی، هماهنگ شود

تاریخ بروزرسانی :
۷ آبان ۱۳۹۷

به گزارش ایرنا ‘غدا هیجاوی’ عصر یکشنبه در نشست مشترک زیلوبافان میبد یزد با ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی که در محل فرمانداری این شهر برگزار شد، افزود: به انجام رسیدن ثبت جهانی زیلوی میبد، پایان کار نخواهد بود، بلکه باید به معرفی آن در عرصه جهانی هم بیندیشیم.
وی با ابراز خوشنودی و رضایت خود از مکان های مورد بازدید در میبد اظهار داشت: گزارش ارزیابی کارشناسان این شورا به رئیس جهانی شورای صنایع دستی ارائه می شود و نظر جمعی روسای مناطق پنجگانه این شورا، تعیین کننده ثبت جهانی زیلوی میبد خواهد بود.
فرماندار میبد هم از استقبال مردم این دیار از ارزیابان جهانی قدردانی کرد و گفت: باید جمع صمیمی خانواده ها در کنار هم که به کار زیلوبافی و غذا پختن می پردازند، تداوم یابد.
حسین فلاح با اشاره به استقبال ارزیابان از وضعیت زیلوبافی در این شهر افزود: زیلوبافی فرایندی است که برای انجام آن باید ذهن آماده ای داشت تا مراحل انجام بافت همچون برنامه نرم افزاری به خوبی انجام گیرد.
فرماندار میبد در ادامه تصریح نمود: اگر ما بخواهیم فرزندانمان به این هنر توجه داشته باشند باید به نوعی چون گذشته آن را به صورت تکلیف در زندگی خود وارد کنیم، زیرا بچه هایی که زیلوبافان میبد تربیت نموده اند به برکت عرق جبین ، تلاش ها و سحرخیزی آنها بوده است.
وی با بیان اینکه زنگ بیدار باش در خانه های قدیمی آهنگ به صدا در آمدن پنجه زدن بوده یادآور شد: در میبد زمانی ۱۸۰۰ دستگاه زیلو داشتیم اما در دوره ای، این هنر صنعت به افول گرایید و حال با تلاشها و حمایت های انجام شده ، دوباره احیاء و نمود پیدا کرده به صورتی که در حال حاضر ۳۰۰ دستگاه زیلو داریم که باید با فعالیت های خود همراه با آموزش به نسل جدید، نشان دهنده هنر دست نیاکان خود چنانچه شایسته است باشیم.
سید مصطفی فاطمی فیروزآبادی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد هم در این مراسم ضمن تشکر از همه کسانی که در برنامه ثبت جهانی زیلو همراهی و مشارکت نمودند اظهار داشت: راستی آزمایی و ارزیابی پرونده ارسال شده به شورای جهانی صنایع دستی انجام شد و اگر به دنبال ارزیابی به عمل آمده، ثبت جهانی زیلوی میبد صورت گیرد، یک برند و اعتبار جهانی دیگر به عنوان ششمین برند جهانی به اعتبارات جهانی استان یزد افزوده خواهد شد.
محمود اسد زاده، شهردار میبد نیز با اشاره به تلاش های دست اندرکاران شهرداری میبد در ارتباط با برنامه ثبت جهانی زیلو و با تشکر از همه کسانی که در انجام این فرآیند مشارکت داشته اند گفت: باید پیوسته سعی در نشان دادن ارزش و بهای هنر دستان خود و نیاکان به صورت جهانی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: جهانی شدن به معنای رشد تجارت و صنعت ، رشد ایده ها در فراتر از مرزهای بین المللی و نیز رشد تمدن ایرانی و اسلامی است.
در این نشست از خردسال ترین پنجه زن میبد تجلیل و گواهینامه ثبت ملی به شهردار و مدیرکل میراث استان اهدا شد.
رونمایی از کتاب زیلوی کودکان و اهدا زیلو از سوی میراث به کارشناسان شورای جهانی صنایع دستی از دیگر برنامه های این نشست بود.
سه ارزیاب شورای جهانی صنایع دستی، روز گذشته /یکشنبه/ وارد شهر میبد شدند تا ثبت جهانی زیلوی میبد را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهند و در این راستا از چند کارگاه و مرکز زیلوبافی میبد هم دیدن کردند.
زیلوبافی در شهر میبد سابقه‌ای دیرینه دارد، برخی سابقه آن را به قرن هشتم ه .ق و دوره مظفریان نسبت می‌دهند، قدیمی‌ترین و در عین‌حال نفیس‌ترین زیلوهای میبد، به قرن ۱۲ ه .ق تعلق دارد و بر روی آن ۲۴ سجاده طراحی‌شده است.
زیلو یا پلاس، دست بافته‌ای زیبا و خاص مناطق حاشیه کویری است، این فرش با نوع زندگی مردم منطقه تطابق دارد و بخشی از اعتقادات مذهبی، تاریخ، معماری، طبیعت و گویش مردم این نواحی نیز بر تار و پود آن نقش بسته است.
زیلو نوعی زیرانداز و کف‌پوش دست‌بافت است که با نخ بافته می‌شود و شباهت زیادی به حصیر دارد و در برخی مناطق ایران استفاده می‌شود.
میبد یکی از مراکز عمده زیلوبافی بوده و سال‌ها قبل، صدها خانوار از محل درآمد آن امرارمعاش می‌کردند.
مصالح گلیم، بیشتر از پشم است و مناسب برای مناطق سردسیر، اما مصالح زیلو از نخ پنبه هم مناسب برای مناطق گرمسیر به‌ویژه حاشیهٔ کویر است.
تجهیز کارگاه‌ها ،آموزش، پرداخت تسهیلات به زیلوبافان و در اختیار گذاشتن رایگان دار زیلوبافی به بافندگان از جمله اقدامات میراث فرهنگی برای احیای این صنعت تاریخی بوده است.
مرکز شهرستان ۱۰۰ هزارنفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.

زیلوی میبد نقوش و الگوهای زیلوی میبد با سلایق جهانی، هماهنگ شود

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *