جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

۱۳ اثر ناملموس استان یزد، ثبت ملی شد

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ مرداد ۱۳۹۸

محمدحسین صالحی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، این آثار را هنر ساخت زنجیر توپ ملیله یزدی به شماره ۱۶۷۳ ،هنر ساخت زنجیره هلوگل یزدی به شماره ۱۶۷۴ ،هنر ساخت زنجیر کلافه ای به شماره ۱۶۷۵ ، هنر ساخت زنجیر هل ملیله یزدی به شماره ۱۶۷۷ ،مراسم آیینی پخت آش جو اول اسفند ماه ندوشن به شماره ۱۶۷۸ ،شیوه سنتی تهیه نقل بیدمشکی به شماره ۱۶۷۹ ،هنر ساخت دستبند اشرفی یزدی به شماره ۱۶۸۰ ،مراسم کوزه شکنی بافق به شماره ۱۷۲۹ و روش تهیه غذای درنجوش ابرکوه به شماره ۱۷۳۰ اعلام کرد.

به گفته وی همچنین مراسم پامنبری و ذکرخوانی روستای فتح اباد خاتم به شماره ۱۷۳۱ ، مهارت پخت شیرینی ارد بیریزو در بافق به شماره ۱۷۳۲ ، مراسم نقل زیران آموزش قران در مکتب خانه های یزد به شماره ۱۷۳۳ و مهارت نشاسته گری به روش سنتی به شماره ۱۷۷۶ از دیگر اثار ناملموس استان یزد است که به ثبت ملی رسید.

وی اظهار داشت: ۲ سال و گاها چهار سال طول کشید تا ثبت این آثار قطعی شود.

وی با بیان اینکه ۴۰ اثر ناملموس دیگر استان در دست تهیه است که امیدواریم تا پایان امسال به نتیجه برسد یادآور شد: هم اکنون پنج اثر از این تعداد به تهران ارسال شده و بقیه آنها در حال تدوین است.

صالحی تصریح کرد: تهیه پرونده‌های ناملموس فقط بر عهده میراث فرهنگی نیست و نیاز به همت بالای گروهی، بخش خصوصی،مردمی، دولتی و گروهای مردم نهاد دارد.

وی اظهار امیدواری کرد: شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و ادارات دولتی برای به نتیجه رسیدن این دست از پرونده ها با میراث فرهنگی همکاری کنند.

وی تعداد رشته‌های شاخصی که در استان وجود دارد را زیاد اعلام کرد و یادآور شد: باید نسبت به ثبت این اثار اقدام کنیم تا از آسیب رسیدن به آنها جلوگیری و به دست فراموشی سپرده نشود.

یزد ۱۳ اثر ناملموس استان یزد، ثبت ملی شد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *