جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

شیراز و انتظار برای گرفتن نشان جهانی صنایع‌دستی

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ مرداد ۱۳۹۸

ثبت شیراز بعنوان شهر جهانی صنایع دستی نیازمند ثبت ملی این شهر با این عنوان بود که این مهم محقق شد و این مورد مزایایی برای فعالان این حوزه به لحاظ جلب توجه گردشگران و همچنین مسئولان به این شهر دارد.

شهر جهانی صنایع دستی برند باارزشی است که سومین آن در جهان و دومین آن برای ایران در یک قدمی شیراز قرار دارد و کارشناسان معتقدند که دستیابی به آن نیازمند تلاشی همه جانبه از سوی دستگاه‌های مختلف،مدیریت شهری و بخش خصوصی است.

پیش از این هشت شهر و ۱۰ روستای ایران در شورای جهانی صنایع دستی ثبت شده اند و اکنون پرونده شیراز به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی ایران و سومین آن در جهان در حال بررسی است.

وجود شهر و روستاهای متعدد ثبت شده موجب می شود کشور ما در جایگاه نخست جهان از این لحاظ قرار گیرد،جایگاهی که نشان از ظرفیت بالای ایران در این حوزه دارد و می توان با اتکا به آن بخش زیادی از مشکلات کشور را خصوصا در حوزه ارز آوری در شرایط تحریمی کنونی رفع کرد.

صنایع دستی شیراز شیراز و انتظار برای گرفتن نشان جهانی صنایع‌دستی

متخصصین امر معتقدند که می‌توان از چنین فرصتی برای افزایش تولیدات، فروش، صادرات، اشتغال‌زایی، ارز آوری در شرایط تحریم و رونق تولید این استان بهره برد.

اگر از این فرصت ایجاد شده برای ثبت شیراز بعنوان سومین شهر جهانی صنایع دستی دنیا استفاده نشود شاید دیگر هیچ زمان نتوان آن را جبران کرد و یک فرصت‌ سوزی تاریخی اتفاق خواهد افتاد.

ثبت جهانی صنایع‌دستی موجب می‌شود که شهرها با صرف کمترین هزینه‌ در دنیا معرفی شوند و این کمک زیادی به برندسازی این شهرها در حوزه صنایع‌دستی می‌کند و شهرهای ثبت جهانی شده به مقصد گردشگران خارجی بسیاری تبدیل می شوند.

نخستین بار

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در سفر اخیر خود در اواسط اردیبهشت سال جاری به شیراز برای اولین بار وعده تکمیل پرونده این شهر به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی ایران و سومین در جهان را داد.

پویا محمودیان شنبه ۲۱ اردیبهشت در حاشیه سفر خود به شیراز در جمع هنرمندان و سرمایه گذاران حوزه صنایع دستی گفت: در سال ۹۷ منبت آباده به ثبت جهانی رسید و در حال حاضر نیز تهیه و تکمیل پرونده شیراز به عنوان سومین شهر جهانی صنایع دستی در دنیا در حال انجام است.

او همچنین گفت: به همت اداره کل میراث فرهنگی فارس، ارزیابان شورای جهانی طی مدت حضور خود در شیراز از کارگاه ها و ظرفیت های شهر شیراز در صنایع دستی بازدید خواهند کرد و بر اساس رایزنی های صورت گرفته، مراحل جهانی شدن این شهر در دست اقدام است که در صورت انجام این مهم، شیراز، به عنوان سومین شهر جهانی صنایع دستی در دنیا و دومین ان در ایران شناخته خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس وعده جهانی‌شدن تا پایان امسال را داد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان امسال، شیراز به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی کشور نامگذاری شود.

مصیب امیری در گفت و گو با ایرنا گفت: در سال‌های اخیر پرونده سه شهر آباده به عنوان شهر جهانی منبت، شیراز به عنوان شهر جهانی خاتم و فیروزآباد نیز به عنوان شهر دست بافته‌های دامی به جد در دستور کار این اداره کل بوده است.

پیشنهاددهنده،خارجی‌ها

امیری افزود: در پی سفر سال گذشته نمایندگان سازمان جهانی صنایع دستی به استان فارس برای پیگیری مراحل ثبت منبت آباده، برنامه‌های متنوعی در حاشیه این سفر در کلانشهر شیراز برای این هیأت برنامهریزی شد تا آنها با ظرفیت‌های متعدد حوزه صنایع دستی در شیراز آشنا شوند که این هیأت خارجی در آن زمان پیشنهاد دادند که به جای نامگذاری شیراز به عنوان شهر جهانی خاتم به دنبال ثبت جهانی این شهر با عنوان عام صنایع دستی باشیم.

وی ادامه داد: تاکنون در ایران تنها شهر اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی شناخته شده اما پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری شیراز به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی از ایران نام گذاری شود.

وی اضافه کرد: پرونده ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در ماه‌های گذشته آماده و به سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور ارسال شده که پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری شیراز در جمع شهرهای جهانی صنایع دستی اضافه شود.

بیش از ۲۰۰ هزار فعال صنایع دستی در فارس

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس بیان کرد: بیش از ۲۰۰ هزار صنعتگر در حوزه‌های مختلف صنایع دستی در این استان فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ رشته صنایع دستی در سطح این استان وجود دارد که فعالین آن در قالب ۱۸ گروه مشغول فعالیت هستند، گفت: حدود ۲۰ هزار هنرمند در فارس وجود دارد که ضمن تولید صنایع دستی پروانه فعالیت کارگاهی و یا فردی خود را نیز اخذ کرده اند.

امیری اظهار داشت: در شهر آباده که در سال گذشته به جرگه شهرهای جهانی پیوسته بیش از ۶۰۰ کارگاه عمومی و خانوادگی تولید صنایع دستی فعال وجود دارد.

معاون صنایع دستی فارس: مراحل ثبت نشان جغرافیایی خاتم شیراز نهایی شد
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: مراحل نهایی ثبت خاتم برای شیراز در سازمان جهانی مالکیت فکری طی شده و این فرایند در مرحله اعطای نشان قرار دارد که بزودی انجام خواهد شد.

حیدرعلی زاهدیان نژاد ادامه داد: ثبت نشان جغرافیایی خاتم شیراز در سازمان جهانی مالکیت فکری و معنوی باعث می‌شود که خاتم که ریشه اصلی آن در شیراز است و به نقاط دیگر کشور و حتی جهان راه یافته بعنوان هنر این شهر ثبت جهانی شود.

بهرمندی از ۳۲۰ فروشگاه صنایع دستی

وی از انجام برنامه ریزی هایی با هدف ترویج فروش صنایع دستی در سراسر این استان سخن گفت و افزود: طی دو سال گذشته اشتغال هزار و ۳۵۶ نفر در حوزه روستایی صنایع دستی و همچنین ایجاد ۶۵ بازارچه عرضه محصولات صنایع دستی فارس در سال ۹۶ و ۷۰ بازارچه در سال ۹۷ انجام شده است.

زاهدیان نژاد عنوان کرد: با بهره برداری از فاز نخست مجتمع تجاری مهستان در ماه گذشته تعداد واحدهای فروش صنایع دستی استان فارس به حدود ۳۲۰ فروشگاه افزایش یافته است.

مزیت‌های ثبت‌های ملی و جهانی

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس بیان کرد: ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی که در دست اقدام است و همچنین ثبت نشان جغرافیایی خاتم شیراز در سازمان مالکیت معنوی که محقق شده و در مراحل نهایی اعطاء نشان آن است دو امر مهمی است که منافع متعددی برای این حوزه درپی دارد، اگر اصفهان در حال حاضر در حوزه تأمین مواد اولیه مورد نیاز ساخت صنایع دستی کمتر از شیراز با مشکل مواجه است یکی از دلایل آن ثبت جهانی این شهر در حوزه صنایع دستی است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: ایران در حال حاضر مقام اول دنیا را به لحاظ دارا بودن ۸ شهر و ۱۰ روستاهای جهانی از آن خود کرده و آباده نیز آخرین شهر ایران بوده که در سال ۹۷ بعنوان شهر جهانی منبت ثبت شده است.

زاهدیان نژاد افزود: در ادامه روال ثبت جهانی شیراز به عنوان صنایع دستی در دستور کار این سازمان قرار دارد و ارزیابان سازمان جهانی نیز از کارگاه های صنایع دستی در شیراز بازدید کرده‌اند.

وی ادامه داد: وجود ظرفیت‌های متنوع صنایع دستی در شیراز عاملی شد که پرونده شیراز برای ثبت سومین شهر جهانی صنایع دستی دنیا تکمیل شود و این پرونده اکنون در مراحل نهایی برای ارسال از طریق ستاد مرکزی در تهران به شورای ارزیابی صنایع دستی جهان است که امسال با پیگیری‌های انجام شده، شیراز نامزد سومین شهر جهانی صنایع دستی خواهد شد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس اضافه کرد: شهری که به عنوان شهر جهانی معرفی می شود توجه خاصی را در حوزه صنایع دستی از سراسر دنیا به خود جذب خواهد کرد که در نهایت به ارتقای سطح کیفی زیرساخت های خط تولید صنایع دستی و آموزش های این حوزه منجر می شود.

رونق تولید
وی معرفی شیراز به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی ایران را امر مهمی دانست که ضروری است همه شهروندان و مسولان این شهر به تحقق این هدف کمک کنند.

زاهدیان نژاد اظهار داشت: توریست ها و گردشگران خارجی که به ایران سفر می کنند قطعا برایشان مهم خواهد بود که محصولات و صنایع دستی مورد نظر خود را از چه نقطه و شهری خریداری کنند و قطعا اعتماد و اطمینان گردشگران خارجی و داخلی نسبت به خریداری محصولات مدنظر از شهر جهانی صنایع دستی بیشتر خواهد بود و باعث می شود میزان خرید صنایع دستی در این شهر افزایش چشمگیری یابد و این مساله رونق تولید را محقق می کند.

وی ادامه داد: کسب عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی ایران برای شیراز رونق تولید،اقتصاد پویا و ارز آوری در دوره تحریم را در پی خواهد داشت چون هر توریستی که به ایران وارد شود قطعا خرید از شهر جهانی صنایع دستی را در دستور کار خود قرار خواهد داد و این مساله ارز آوری خوبی برای کشور در پی دارد بدون اینکه هزینه های زیادی نیز برای آن انجام شود.

وی اضافه کرد: جا انداختن شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی بسیار به صرفه تر از انجام صادرات با هزینه های سنگین ترانسفر و … است چون توریست وارد کشور و شیراز خواهد شد و محصولات مورد نیاز خود را در همین شهر خریداری و با خود می برد.

صنایعی در مسیر رفع بیکاری
وی صنایع دستی را یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال ،رونق تولید و کمک به توسعه مشاغل خانگی عنوان کرد و گفت: تلاش داریم از طریق صنایع دستی اشتغال پایداری برای جوانان ایجاد و رونق تولید و ارز آوری که از درون اتفاق بیافتد را محقق کنیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس افزود: ترویج و توسعه فرهنگ از طریق صنایع دستی امکان پذیر است و صنایع دستی می تواند محصولی گردش محور باشد که در نهایت اثرات فرهنگی خوبی نیز به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه پرونده شیراز بعنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی ایران در حال طی مراحل نهایی است گفت: ترجمه این پرونده هم انجام و به تهران ارسال شده و سعی داریم که تا پایان سال ۹۸ به این هدف دست یابیم.

اهمیت سیمای شهر شیراز در مسیر جهانی شدن

زاهدیان نژاد افزود: روندی که این پرونده باید طی کند بدین شکل است که در ماه های آینده ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی به شیراز سفر و شرایط این شهر را به لحاظ زیرساخت ها و حوزه شهری را از نظر سیما و منظر سازی بررسی خواهند کرد و آموزشگاه هایی که در این خصوص در سطح شهر فعال هستند و همچنین کارگاه های صنایع دستی دایر نیز از شاخص های مهم در مسیر دست یابی به این هدف محسوب می شوند.

وی اضافه کرد: امتیازدهی که ارزیاب شورای جهانی صنایع دستی در سفر آینده خود به شیراز انجام خواهند داد ملاک عمل انتخاب این شهر به عنوان سومین شهر صنایع دستی جهان است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس با بیان اینکه در سال جاری ایران دو شهر و یک روستا را بعنوان شهر جهانی به شورای جهانی صنایع دستی معرفی کرده گفت: شیراز بعنوان شهر جهانی صنایع دستی و زنجان بعنوان شهر جهانی ملیله در سال ۹۸ به شورای جهانی صنایع دستی معرفی می شوند.

شهرداری شیراز وارد عمل شود

وی در پاسخ به این سوال که چه زیرساخت هایی برای معرفی شیراز بعنوان سومین شهر صنایع دستی جهان مورد نیاز است که در حال حاضر در این شهر وجود ندارد،گفت: ایجاد بازارچه های دائمی و نمادهای شهری صنایع دستی از جمله مواردی است که توسعه آنها در شیراز باید به جد در دستور کار ارگان های مربوط و شهرداری شیراز قرار گیرد و همچنین نیاز است که حداقل یکی از خیابان ها یا میدان‌های شیراز به نام صنایع دستی نامگذاری شود.

البته هم اکنون میدانی به نام کوزه گری در شیراز هست که نماد این صنعت دستی نیز در آن قرار گرفته است.

همچنین خیابان شیشه گری نیز در شیراز هست که بطری های شیشه ای را دو مغازه در این خیابان می فروشند.

زاهدیان نژاد با تاکید بر این مطلب که باید در مبادی ورودی ریلی ،جاده و فرودگاهی شیراز اقدامات نرم افزاری و سخت افزاری متناسب با صنایع دستی مختص این شهر و استان صورت گیرد،اظهار داشت: در حوزه های آموزش زیرساخت های لازم در خصوص وجود آموزشگاه ها ،دانشگاه ها و مراکز علمی در شهر شیراز وجود دارد که کمک شایانی به کسب عنوان سومین شهر جهانی برای شیراز خواهد کرد اما جای موزه صنایع دستی در این کلانشهر خالی است که ایجاد آن در مسیر تحقق این هدف نقش کلیدی خواهد داشت.

کیفیت و خلاقیت اولویت سازندگان صنایع دستی

وی نقش بخش خصوصی را در کنار دستگاه های دولتی برای کسب عنوان شهر جهانی صنایع دستی برای شیراز کلیدی و سازنده دانست و گفت: فعالان صنایع دستی می توانند با تولید محصولی با کیفیت و خلاقانه و توجه به تجاری سازی و کاربردی کردن کالاهای صنایع دستی نیز می تواند در این صنعت رونق بیشتری ایجاد کند چون شهری که بعنوان شهری جهانی معرفی می شود باید توان تولید خود را نیز به رخ جهانیان بکشد و نشان دهد که ما توانایی تولید محصولات صنایع دستی با کیفیت را داریم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس اظهار داشت: نیاز است که در شهر شیراز مکانی برای عرضه آثار فاخر صنایع دستی در نظر گرفته شود که در کنار عرضه محصولات تجاری ،محلی برای عرضه محصولات فاخر نیز در شیراز وجود داشته باشد.

شیراز را متحول و ارز می‌آورد
مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی صنایع دستی فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ثبت شیراز بعنوان سومین شهر صنایع دستی جهان ظرفیتی عظیم است که می تواند صنایع دستی استان فارس و شیراز را متحول کند و در شرایط تحریمی که در حال حاضر بر کشور حاکم شده نیز به ارز آوری آسان کمک شایانی خواهد کرد.

حسین همتی افزود: از زمان ثبت جهانی منبت آباده این شهر به برندی در دنیا در این حوزه تبدیل شد و قطعا گردشگران متعددی از سراسر دنیا به این شهر سفر و از صنایع دستی این شهر خریداری می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر اصفهان تنها شهر ایران است که جهانی صنایع دستی شده و فعالین این شهر در این حوزه از این عنوان درآمدزایی زیادی دارند و اکنون اغلب گردشگران خارجی در اصفهان خرید صنایع دستی خود را انجام می‌دهند و در ادامه با سفر به شیراز تنها از ظرفیت میراث جهانی و تاریخی این شهر بازدید می‌کنند و اگر شیراز نیز ثبت جهانی صنایع دستی شود گردشگران خارجی با این ذهنیت وارد ایران خواهند شد که بخشی از خرید خود را در این شهر نیز انجام دهند.

همتی با بیان اینکه اکنون ضروری است همه بخش های دولتی و خصوصی استان فارس برای ثبت شیراز بعنوان سومین شهر جهانی صنایع دستی تلاش کنند گفت: برنامه ریزی ساماندهی کارگاه های صنایع دستی استان فارس و شیراز با کمک اداره کل میراث فرهنگی این استان انجام و بزودی اجرایی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه شیراز باید در عمل ثابت کند که شهر جهانی صنایع دستی زیبنده نام این شهر است،افزود: شهر جهانی خاتم به نام اتحادیه صنایع دستی استان فارس ثبت خواهد شد و این اتحادیه چون برندی حقوقی است می تواند در کنار همه دستگاه های متولی کمک شایانی به بهبود و رونق صنایع دستی این استان کند.

شیراز شهر ملی صنایع‌دستی شد

خبر ثبت ملی شیراز بعنوان شهر صنایع دستی در پی اعلام نتایج سومین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی روز گذشته از سوی مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان فارس داده شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس از ثبت شیراز به عنوان شهر ملی صنایع دستی خبر داد و اعلام کرد: پس از ثبت ملی و جهانی منبت آباده در سال گذشته، ثبت شیراز به عنوان شهر ملی صنایع دستی در کانون توجه قرار گرفت.

مصیب امیری روز گذشته با اعلام ثبت نام شیراز به عنوان شهر ملی صنایع دستی گفت: در تاریخ ۳۱ تیر سال جاری، سومین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی در تهران به ریاست پویا محمودیان معاون صنایع دستی کشور برگزار و در نهایت بر اساس نتایج اعلام شده این نشست، شیراز به عنوان شهر صنایع دستی به ثبت ملی رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس افزود: بر اساس آمارهای ثبت شده در سامانه صدور مجوزهای صنایع دستی؛ تاکنون تعداد ۱۲ هزار و ۸۷۲ پروانه تولید انفرادی و ۲۰۰ کارگاه تولیدی بزرگ با استاندارد و تولید بالا در شیراز صادر شده و حداقل ۲۰ هزار نفر تولید کننده صنایع دستی در این شهر فعالیت دارند.

این مقام مسئول بیان کرد: از نظر تعداد نشان‌های ملی و بین المللی مرغوبیت آثار صنایع دستی شیراز دارای رتبه مناسبی است و جمعا ۱۱۲ اثر نیز موفق به دریافت نشان مرغوبیت صنایع دستی شده است.

همچنین بر اساس نتایج اعلام شده در این نشست، بروجرد به‌ عنوان شهر ملی ورشوسازی، بندر لنگه به‌عنوان شهر گلابتون‌دوزی، بایگ در خراسان رضوی به‌ عنوان شهر ملی ابریشم‌کشی، خوسف در خراسان جنوبی به‌ عنوان شهر ملی مله‌بافی، شیراز به‌عنوان شهر صنایع‌دستی، اهواز به‌ عنوان شهر مینای صبی، دزفول به‌عنوان شهر کپوبافی، هرسین به‌عنوان شهر گلیم و تویسرکان به عنوان شهر ملی منبت گلریز، روستای بحیری استان بوشهر به‌ عنوان روستای عبابافی، تنگه‌سرحه از سیستان و بلوچستان به‌عنوان روستای حصیربافی و روستای مهرگرد استان اصفهان به‌عنوان روستای بافته‌های داری ثبت ملی شدند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *