رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ خرداد ۱۳۹۳

نخستین چشمه از فارس ثبت ملی شد

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۳/۲۶ – چشمه سارهای روستای قصر یعقوب شهرستان خرمبید به عنوان یکی از میراث های طبیعی ارزشمند در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسید.

معاون میراث فرهنگی فارس با اعلام این خبر گفت : با توجه به ارائه پرونده و مستندات و پیشنهاد ثبت مجموعه چشمه سارهای روستای گردشگری قصر یعقوب به سازمان مرکزی و پس از بحث و بررسی در جلسات شورای ثبت این مجموعه منحصر بفرد در حافظه میراث طبیعی کشور به ثبت رسید.

عبدالرضا نصیری افزود: این اقدام در راستای حفاظت و صیانت از جلوه های طبیعی منحصر بفرد استان انجام می پذیرد که چشمه سارهای روستای هدف گردشگری قصریعقوب شرایط لازم راجهت ثبت در این فهرست دارا بوده است .

درادامه این گفتگو مسئول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خرمبید نیز درخصوص اهمیت چشمه سارهای روستای قصر یعقوب گفت : این چشمه ها که شامل پنج چشمه بند ، جمجه ، مراد، چشمه گری و قصریعقوب است دارای اهمیت فوق العاده تاریخی ، مردم شناسی وطبیعی می باشد و از دوران باستان تا کنون مورد احترام و تقدس مردم محلی بوده اند و به همین دلیل مردم محلی در حفاظت از آن ها کوشیده اند .

جابرحیدری فر افزود: این چشمه سارها که از پرآب ترین چشمه های استان نیز می باشند سرچشمه رودهای کهن در این نقطه از استان هستند.

وی به مجاروت آسیاب های قدیمی قصر یعقوب با این چشمه ها اشاره کرد و گفت : این آسیاب ها نیز پیش از این درفهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده روستای قصر یعقوب نیز به عنوان نخستین روستای هدف گردشگری استان مطرح و مصوب شده است .

گفتنی است پیش از این جاذبه های آبشار فدامی داراب ، چنار کهن سال رستاق ، چنار کهن سال برفدان داراب و چنار تیرونجان استهبان از جمله آثار طبیعی فارس می باشند که در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده اند .
گروه: میراث فرهنگی
منبع خبر: مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری
ImageHandler.ashx نخستین چشمه از فارس ثبت ملی شد

           
 

نظر کاربران :

  • عمو علی

    درود بر جابر حیدری فرد این ایران شناس جوان که قصر یعقوب را شناخت وشناساند درد بر پدر میراث فرهنگی خرم بید

    ۵ آبان, ۱۳۹۵ پاسخ دادن
  • مسعودی

    همشهری جان قدر امثال جابر حیدری فرد را خارجیها میدانند نه داخل

    ۳ مهر, ۱۳۹۴ پاسخ دادن
  • سمی

    سلام واقعا قصر یعقوب را جابر حیدری فرد شناخت وشناساند انقدر مشهورش کرد که ما اهلی روستا هم تعجب میردیم احسنت بر ایشان . اما افسوس که بعد از رفتنش از شهرستان در همین روستا در خانه همشایه ما جلسه گرفتند وبا شادی از رفتن ایشان خانه تاریخی ما را خراب کردند وکتب را شکستند

    ۳ مهر, ۱۳۹۴ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *