رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ فروردین ۱۳۹۹

نجات گردشگری بعد از بحران کرونا

لینک این مطلب کپی شد!

صنعت گردشگری نه‌تنها در ایران بلکه در تمام دنیا به دنبال شیوع پاندومی کرونا تحت تأثیر قرارگرفته و بسیاری از کشورها با اقتصادهای متکی به این صنعت، دچار ضربه بزرگی شده است.در بحران کرونا و شرایطی که برای گردشگری بوجود آمده است، وزارت میراث فرهنگی دست از تلاش برنداشته و به این فکر است که نجات گردشگری بعد از کرونا چگونه صورت گیرد.صنعت گردشگری نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا به دنبال شیوع کرونا تحت تاثیر قرار گرفته و بسیاری از کشورها با اقتصادهای متکی به این صنعت، دچار ضربه بزرگی شده که گردشگری ایران نیز به سهم خود در اقتصاد ضربه بزرگی را متحمل شد، اما مهمترین عامل در ضعف این صنعت پس از شیوع کرونا بنیان نوپای آن است..
به دنبال کرونا، فعالیت کسب‌وکارهای این صنعت به میزان چشمگیری متوقف‌شده‌اند و خطر نابودی و انحلال، بسیاری از این فعالیت‌ها را تهدید می‌کند اما وزارت نوپای میراث‌فرهنگی به میدان آمده تا صنعت رو به افول گردشگری را با تدابیر و اقداماتی کارساز نجات دهد.
گردشگری در زمان بحران یکی از آسیب پذیرترین حوزه هاست،به همین منظور، آمادگی کافی، برنامه ریزی مناسب و مدیریت بحران توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جهت تعیین مسئولیت ها و واکنش سریع می تواند به فعالان حوزه گردشگری این اطمینان خاطر را بدهد که وزارتخانه متولی ساماندهی امور و کنترل اوضاع است.

نجات گردشگری بعد از بحران کرونا
اطلاع رسانی صریح و به موقع، لغو به موقع تمام رویدادها، تعطیلی به موقع مراکز گردشگری، ارائه راهبردهای عملیاتی و اعلام برنامه های پسابحران متناسب با نوع بحران از جمله اقداماتی است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اتخاذ سریع این تصمیمات می تواند از سردرگمی فعالین حوزه گردشگری و صدمات ناشی از بحران جلوگیری کند.
یکی از مصوبات این وزارت به فعالیت واحدهای اقامتی و هتل ها مبنی بر همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص یافت به طوریکه قراردادی با تعدادی از مراکز اقامتی و هتلی در شهرهای مختلف به منظور بهره مندی از خدمات آن ها برای سپری کردن دوران نقاهت بهبودیافتگان بیماری کرونا نیز منعقد شد.
تاثیر حمایت های ویژه سازمان‌های مختلف مانند تامین اجتماعی، وزارت کار و صنایع بزرگ‌تر در نجات صنعت گردشگری نشان داده است که وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به عنوان بزرگترین و مهمترین پشتوانه می‌تواند با در نظر گرفتن تسهیلات بانک‌ها، هر چه سریعتر از آسیب بیشتر و جدی‌تر به این صنعت جلوگیری کند، از طرفی ایجاد اتاق فکرهایی پس از بحران کرونا ویروس با هدف بررسی و تحلیل و راهکارهایی به منظور جبران خسارت‌ دوره‌های پسابحران نیز ضروری است.
ایجاد فرصت سفر همگانی به‌خصوص اعیاد فطر و قربان با لحاظ کردن بنزین سفر و تخفیفانی مانند هتل‌ها و تأسیسات گردشگری در سراسر کشور و همچنین پیشنهادهای اقتصادی به هیات دولت و رئیس‌جمهور، توسط این وزارت موردبررسی قرار گرفت.
دولت می تواند با اتخاذ تصمیماتی همچون طرح خرید اعتباری و تسهیلات کم بهره برای فعالان این حوزه مانند راهنمایان گردشگری، تعویق اقساط تسهیلات و همچنین حذف، تخفیف یا حتی در حد امکان تعویق پرداخت مالیات ها برای مراکز گردشگری مثل هتل ها و رستوران ها، زمینه کاهش بیش از پیش صدمات ناشی از بحران به بدنه گردشگری را فراهم کند.
در دوران پس از بحران، اقداماتی مانند اختصاص تعطیلات ویژه برای گردشگران داخلی، کاهش قیمت پروازهای داخلی، کمک مالی ویژه به خطوط هوایی و دفاتر مسافرتی و هتل هابرای تخفیف در بسته های سفر می تواند در بهبود وضعیت گردشگری موثر باشد. تخصیص بودجه ویژه برای تبلیغات گردشگری با استفاده از ظرفیت نمایشگاه ها، رویدادها، فضای مجازی و اینفلوئنسرها(نوعی از بازاریابان جدید)، بودجه مضاعف برای توسعه گردشگری و تدوین و اجرای برنامه های اشتغال زایی و مهارت افزایی می تواند مرهمی بر زخم های صنعت گردشگری باشد تا در کوتاهترین زمان ممکن مجدداً به شکوفایی درخور خود برسد. در حین بحران می توان از ظرفیت های گردشگری مجازی مانند بازدید مجازی و معرفی جاذبه های گردشگری در صدا و سیما و شبکه های اجتماعی بهره برد تا ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری کشور به گردشگران داخلی و خارجی معرفی شود.

وزیر میراث فرهنگی در بخشی از مصوبات خود و همچنین تدابیری برای نجات گردشگری بعد از کرونا از اجرای طرح گام بانک مرکزی برای تأسیسات گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی و مراکز تولید صنایع دستی خبر داد و به تصویب طرح تعویق سه ماهه اقساط تسهیلات، حق بیمه کارفرمایی، مالیات و قبوض حامل های انرژی برای تأسیسات گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی و مراکز تولید صنایع دستی در خصوص مصوبه جلسه کارگروه مدیریت آثار و پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز اشاره کرد. وی با تاکید بر ضرورت اجرایی طرح گام (گواهی اعتبار مولد) برای تأسیسات گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی و مراکز تولید صنایع دستی، گفت: با اجرای این طرح، بخشی از معضل سرمایه در گردش آن ها که به دلیل شیوع ویروس کرونا به وجود آمد، رفع می شود. وی در مورد شرایط استفاده از این طرح برای صاحبان تأسیسات گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی و مراکز تولید صنایع دستی علاقمند، خاطرنشان کرد: آن ها توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به بانک ها معرفی و با تضمین بانک، گواهی اعتبار دریافت می کنند به این ترتیب در زنجیره ارزش، اوراق بهادار جای پول نقد را می گیرد. به گفته وزیر میراث گواهی اعتبار مولد به عنوان ابزاری بازار محور و باقابلیت نقل و انتقال در بازارهای پول و سرمایه در کنار سایر ابزارهای موجود، تسهیلات جدیدی را برای تأمین اعتبار این بخش ها و رونق تولید فراهم می کند.
بااین‌حال هرچند شاهد اقدامات مطلوبی از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هستیم اما صنعت گسترده گردشگری محدود به این وزارتخانه نیست و می‌طلبد تا تمام کشور دست‌به‌دست هم بدهند و برای احیای صنعتی که هزاران فرد در آن مشغول به کار هستند و تداخلی با محیط‌زیست و فرهنگ و تاریخ و تمدن یک سرزمین ندارد و مسیر سبز توسعه را پیش روی کشور قرار داده است، اقدامات لازم را در راستای ترمیم آن به کار بگیرند.

 نجات گردشگری بعد از بحران کرونا  نجات گردشگری بعد از بحران کرونا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *