جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

میدان مسگرهای زنجان

تاریخ بروزرسانی :
۱ مهر ۱۳۹۹

میدان مسگرهای زنجان ،یکی از مراكز با سابقه طولانی در توليد ظروف مسی در زنجان می باشد. مساحت فعلی اين ميدان قديمی شهر زنجان بالغ بر ۳۰۰۰ متر مربع می باشد و قريب به ۶۰ كارگاه مسگری و سفيدگری با حضور استادكاران نامی در زمينه مسگری زنجان در آن فعال م باشند كه با روشهای دستی و سنتی در زمينه توليد ظروف مسی مشغول فعاليت می باشند، استادانی كه با مهارت بی نظير خود قادر به توليد سفارشهای خاص مشتريان می باشند. ديگ های بزرگ مسی، مجموعه ظروف پذيرايی و غذا خوری ، انواع قابلمه و لوازم آشپزخانه، سماور، ظروف بهداشتی، انواع محصولات تزيئنی و كاربردی مسی ، نمونه ای از اقلام عرضه شده توسط هنرمندان مسگر در كارگاهها و فروشگاههای ميدان مذكور می باشد.

میدان مسگرهای زنجان 1 میدان مسگرهای زنجان

اوج هنر فلزکاری دوره اسلامی مربوط به سلجوقیان است که در این دوره زنجان در کنار مراکزی چون خراسان، موصل، همدان، ری و اصفهان یکی از مهمترین قطبهای فلزکاری محسوب می شده و در این دوره زنجان بعنوان یکی از مهمترین مراکز تهیه ظروف مرصع کاری شده ، مطرح بوده است. در دوره ایلخانی با توجه به نزدیکی پایتخت حکومت ایلخانان به زنجان و توجه حکمرانان ایلخان به فلزکاری و نیز وجود گویهای مرصع نقره کوب، مربوط به این دوره که نام سلطان اولجایتو در آن حک گردیده می توان موقعیت فلزکاری در دوره مذکور را تصور نمود.

در دوران معاصر و اندکی قبل از آن شنیدن واژه مس و مسگری در اذهان عموم تداعی کننده زنجان و بازار مسگران آن بوده است. ، متاسفانه، هنر صنعت مسگری در زنجان طی دو دهه اخیر به دلایل مختلفی دچار افول تامل برانگیزی گردیده، به طوری که از حدود ۸۰۰ مسگر در حال حاضر فقط ۲۵ مسگر باقی مانده است. از روشهای بکار رفته جهت تزئینات بر روی ظروف مسی در این شهر می توان به قلمزنی روی آن اشاره نمود.

 

میدان مسگرهای زنجان 2 میدان مسگرهای زنجان

مسگری به عنوان یکی از صنایع دستی استان زنجان از قدمت بسیار بالایی برخوردار است. ظروف مسی درزمان حاضر با استفاده از ورق مس و روش چکش کاری گرم و سرد ساخته می‌شود که فرم دهی ورق مس به روش چکش کاری، دندانه دار کردن لبه‌هایی که به هم متصل می‌شوند، باز کردن دندانه‌ها به روی هم، چفت کردن و چکش کاری آنها، اضافه کردن با رˈتنه کار و برنجˈ و گرم کردن وچکش کاری مجدد آن مهمترین مراحل کار مسگری است. چاقو از مهمترین صنایع دستی استان زنجان محسوب می‌شود که قدمت تولید آن به ۲ هزار سال می‌رسد.

نحوه دسترسی به میدان مسگرها

آدرس: زنجان ،خيابان امام نرسيده به چهار راه امير كبير، انتهای كوچه حاج شيخ علی (نساجی مازندران)

 

 

میدان مسگرهای زنجان 3 میدان مسگرهای زنجان

میدان مسگرهای زنجان میدان مسگرهای زنجان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مجید از زنجان

    با سلام
    چرا از مسگرانی که در سالیان گذشته در زنجان مشغول حرفه مسگری بوده اند(حاج محمدعلی مسچی،حاج عبداله سلمانیان، حاج قربانعلی سلمانیان، حاج آقا سقطچی،حاج صفرعلی گلپسندو…) و اکنون به دیار باقی رفته اند نامی به میان آورده نمیشود، چرا که استاد مسگران امروزی بوده و مسگران امروزی این هنر را از گذشتگان آموخته اند.

    ۱۵ آبان, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد