جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

میدان ورک چی زنجان

تاریخ بروزرسانی :
۳۱ شهریور ۱۳۹۹

میدان ورک چی زنجان یکی از میدان های قدیمی این شهر تاریخی می باشد . نام ورک‌چی میدان برگرفته از بوته خار است. سوخت گیاهی که بیشتر شامل خارهای بیابانی است و به آن “ورک” می‌گفتند. سوخت حیوانی که در زبان محلی بدان “کرمه” یا “یاپما” گفته می شد که در قدیم جهت سوخت در نانوایی ها حمام ومنازل مورد استفاده بود. محل فروش و توزیع این محصول میدان “ورک چی ها” بوده که یکی از میادین قدیمی بازار زنجان است که شما می توانید ازدحام چرخچی‌ها را در آنجا ببینید.معمولا چرخچی‌ها در چند میدان از میادین بازار تجمع می کنند تا کسی اگر برای حمل و نقل بار خود احتیاج به چهار چرخه داشت، بتواند خبرشان کند. در انتهای میدان مسگرهای بازار پایین نیز محلی برای تجمع چرخچی ها وجود دارد.میدان ورک چی در حوالی بازار بزرگ زنجان واقع شده است .

میدان ورک چی 1 میدان ورک چی زنجان

بازار زنجان با توجه به قرار گیری زنجان در مسیر راههای تجارتی شرق – غرب، در امتداد مسیر قزوین – تبریز ایجاد شده و متصل کننده دروازه قزوین به دروازه تبریز است. از سوی دیگر ارتباط بسیار قوی زنجان با مناطق مرکزی از طریق کردستان و همینطور نیاز روستائیان اطراف بویژه در بخش های جنوبی منطقه زنجان در استفاده از مسیر ارتباطی عمده شرق – غرب ، وجود پل میر بها الدین موئد این مطلب است که ارتباط مناطق جنوبی این ناحیه ناحیه با زنجان از طریق این پل، راهی که از آن به شهر و بالتبع به بازار منتهی می شود بوده است.بررسی نقشه بازار و شهر زنجان نشان میدهد که این نقطه تلاقی در محل برخورد کوچه حمام میر بها الدین با راسته بازار است و حمام میر بها، مسجد میرزائی و منازل مسکونی با ارزشی که در این بخش وجود دارند این نظر را تقویت می کنند.

به طور قطع نزدیکی این هسته به میدان ورکچی ها در سمت غرب آن که با توجه به چگونگی شکل گیری شهر و نقشی که اینگونه میادین در شهر ها و بازار ها داشته اند یکی دیگر از دلایل اثبات این مدعاست. مطالعه موقعیت شهر و حصار آن و وضعیت فعلی بازار بیانگر این مطلب است که رشد بازار در مراحل بعدی به سمت شرق بوده و بخش شرقی بازار متاخر تر از بخش غربی آن است زیرا حصار شهر در بخش غربی در حوالی خیابان اصغریه بوده و این امر امکان تصور رشد بازار رادر خارج شهر منتفی می دارد.

در جریان رشد بازار زنجان توسط راسته ها ، سراها ، میادین، تیمچه ها، بازارها، دالانها، مساجد، حمام ها، تکیه ها و سایر عناصر آرایش می یابد تا جائیکه امروزه با رقمی معادل یکهزار باب مغازه و در حدود پنحاه نوع مشاغل مختلف ، نقش مهمی در سطح شهر و منطقه دارد.

 

میدان ورک چی میدان ورک چی زنجان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *