جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه و عمارت دارایی زنجان

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ شهریور ۱۴۰۰

موزه و عمارت دارایی زنجان از بناهای قدیمی شهر زنجان است و در مرکز شهر زنجان موسوم به سرچشمه که در ضلع شمالی مجموعه تاریخی سبزه میدان و قسمت غربی خیابان طالقانی قرار دارد، واقع شده است. این بنای ارزشمند متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول می‌باشد.دیوان استیفا نام دیگر عمارت دارایی است. بنایی که بر طبق کتیبه موجود بر سر درهای ورودی در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی مقارن با حکومت رضاخان پهلوی درمیانه جنگ جهانی دوم ساخته شده است.

عمارت دارایی21 موزه و عمارت دارایی زنجان

معماری بنا

عمارت دارایی با پلان مستطیل شکل در داخل باغی به مساحت ۱۸ هزار مترمربع، به ابعاد ۱۵×۲۲ متر بنا شده است. این بنا در سه طبقه و با خصوصیات معماری دوره پهلوی از قبیل پنجره‌های متعدد، تراس و قرینه‌سازی در طبقات ساخته شده است. مصالح به کار رفته در این بنا سنگ، آجر، آهک، سیمان و آهن است که در این میان آجر عمده‌ترین مصالح می‌باشد. ا

ساختمانی سه طبقه که قبلا در میان یک باغ قرار داشته اما متاسفانه امروز از باغ دارایی خبری نیست. باغی وسیع که دو حوض در دو طرف بنا قرار داشته و یک حلقه قنات آب مورد نیاز آن را تامین میکرده است. از دو حوض باغ تنها یک حوض باقی مانده است. بنا در کنار چندین بنای دیگر همانند اداره قند و شکر، غله و دخانیات ساخته می شود که متاسفانه تنها عمارت دارایی در این میان باقی مانده است.

اهمیت بنای دارایی از آن روست که در دوره گذار از معماری قاجاری به معماری مدرن توسط یکی از سه معمار ارمنی مطرح آن روزهای ایران یعنی پل آبکار ساخته شده است. پل آبکار به همراه وارطان هوان سیان و گابریل گورکیان تاثیر به سزایی در نفوذ تکنیک های معماری نوین اروپایی به ایران داشته اند. بنا در نگاه اول معماری اروپایی اش را کاملا نمودار می کند. این بنا پر از پنجره هایی است که اطرافشان با آجرچینی های زیبا آراسته شده است. دور تا دور بنا نیز با سنگهای ازارهای پوشانده شده است. بنا از ابتدا جهت اداره امور مالیه ساخته میشود و پیشکاری به نام میرزا محمد علی مستوفی که وظیفه رتق و فتق امور زنجان را بر عهده داشته است به ریاست آن منسوب می شود.

عمارت دارایی101 موزه و عمارت دارایی زنجان

موزه دارایی

بنا از نخستین بناهایی است که از آهن و سیمان در ساخت آن استفاده شده است و سنگ و آجر باقی مصالح سازنده آن هستند. عبور خیابان زینبیه سبب شد تا قسمتی از ورودی بنا و همچنین باغ دارایی از بین برود اما ساختمان دارایی بازسازی شده و اکنون به عنوان موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی مورد استفاده قرار می گیرد. در این موزه انواع ظروف مسی قدیمی و مس زنی های مدرن، ملیله کاری، چاروق دوزی، گلیم بافی، فرش بافی، چاقو و شمشیرهای قدیمی و انواع و اقسام صنایع دستی زنجان به نمایش گذاشته شده است. بازدید از این عمارت و موزه زیبای آن رایگان است.

این بنای تاریخی از سال ۱۳۹۰ خورشیدی به موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی زنجان تبدیل شده است. آثار نمایشی این موزه شامل انواع ظروف مسی قلمزنی شده دوره قاجار، انواع چاقو و شمشیر، گلیم، چاروق و مصنوعات ملیله‌کاری شده می‌باشد. این موزه همه روزه به جز روزهای دوشنبه پذیرای بازدیدکنندگان می‌باشد.

عمارت دارایی42 موزه و عمارت دارایی زنجان

نحوه دسترسی

آدرس :زنجان، ضلع شمالی مجموعه تاریخی سبزه میدان و قسمت غربی خیابان طالقانی

عمارت دارایی5 موزه و عمارت دارایی زنجان

عمارت دارایی62 موزه و عمارت دارایی زنجان

عمارت دارایی71 موزه و عمارت دارایی زنجان

عمارت دارایی81 موزه و عمارت دارایی زنجان

عمارت دارایی121 موزه و عمارت دارایی زنجان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *