رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ بهمن ۱۴۰۰

موزه علی اکبر صنعتی ( هلال احمر )

لینک این مطلب کپی شد!

بنای موزه علی اکبر صنعتی ( هلال احمر ) متعلق به اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی است که در دوران پهلوی به جمعیت شیر و خورشید سابق سپرده شد. در اصل این بنا به‌عنوان نخستین مرکز شیر و خورشید قلمداد می‌شود که به‌مدت پنج سال فعالیت‌ داشت. بنابراین از این منظر، بنای موزه نماد آغاز فعالیت‌های بشردوستانه هلال احمر محسوب می‌شود. این بنای تاریخی در ۲۴ آبان سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این موزه در سال ۱۳۵۲ به دست استاد علی اکبر صنعتی ساخته شد. این موزه حدود ۶ هزار تابلو و بیش از هزار مجسمه گچی، سنگی و برنزی از شخصیت‌های علمی و ادبی‌ایران و پیکره هایی از تیپ‌های گوناگون اجتماعی که توسط استاد صنعتی خلق شده بود در این موزه نگهداری می شود. ساخت متروی تهران و باز شدن یکی از درهای ایستگاه متروی امام خمینی (ره) زیر ساختمان موزه صنعتی باعث شد به بهانه احتمال ریزش ساختمان این موزه به حالت تعطیل در بیاید. اگرچه این موزه در سال ۸۵ در فهرست آثار ملی قرار گرفت، اما سال هاست که از سوی شهرداری، هلال احمر و سازمان میراث فرهنگی رها شده و به ساختمانی متروک مبدل شده است. این موزه دارای‌سالن تئاتر، نمایشگاه تک چهرها و موزه مردم‌شناسی است‌. بر اساس برخی اخبار، شهرداری و هلال احمر با کمک سازمان میراث فرهنگی این روزها مرمت این موزه آغاز کرده اند.

12 موزه علی اکبر صنعتی ( هلال احمر )

علی اکبر صنعتی که بود ؟

علی‌اکبر صنعتی (۱۲۹۵ – ۱۳ فروردین ۱۳۸۵) نقاش و مجسمه‌ساز ایرانی. «او تنها هنرمند ایرانی است که دو موزه به نامش ثبت شده‌است: موزه صنعتی (کرمان) و موزه صنعتی (تهران) یا همان موزه هلال‌احمر در میدان توپخانه تهران.» صنعتی یکی از مجسمه‌سازان قدیمی عصرجدید ایران است او شاگرد ابوالحسن‌خان صدیقی بود. صنعتی تا پایان عمر عضو پیوستهٔ فرهنگستان هنر ایران باقی ماند. علی‌اکبر صنعتی در ۱۲۹۵ در کرمان به‌دنیا آمد. پدرش در پایان جنگ جهانی اول به دلیل ابتلا به بیماری طاعون درگذشت و مادرش که توانایی تامین مخارج زندگی او را نداشت علی‌اکبر را به پرورشگاه صنعتی کرمان سپرد.

موسس این پرورشگاه، حاج علی‌اکبر صنعتی‌زاده، برای اینکه بچه‌های پرورشگاه بتوانند تحصیل کنند نام خانوادگی خود را به روی آن‌ها می‌گذاشت و نام سیدعلی‌اکبر صنعتی نیز به همین دلیل نام قانونی علی‌اکبر شد. وی دوره‌های تخصصی، مجسمه‌سازی و نقاشی را در مدرسهٔ صنایع مستظرفه و مدرسهٔ صنایع قدیم زیر نظر استادان طاهرزاده، بهزاد (مینیاتوریست)، ابوالحسن صدیقی (مجسمه‌ساز) و استاد حیدریان گذرانده بود. وی در سال ۱۳۷۹، منتخب فرهنگستان هنر در بزرگداشت نام‌آوران بود. استاد صنعتی در جوانی در ۲۸ مرداد تمام مجسمه‌های او توسط مزدوران خشمگین تخریب شد، اما این تنها باری نبود که مجسمه‌های وی در هم شکسته می‌شد.

16 موزه علی اکبر صنعتی ( هلال احمر )

نمایشگاهی که در میدان راه آهن در ملک پسر حاج علی اکبر به طور دایم برپا بود هم در انقلاب ۵۷ نابود شد. علی اکبر صنعتی طی چند دهه فعالیت هنری بیش از ۲۰۰۰ تابلوی رنگ و روغن، آبرنگ، موزاییک از سنگ و حدود ۴۰۰ مجسمه پدید آورد که در دو موزه به نام وی در کرمان و تهران و سایر موزه‌های داخل و خارج از کشور و مجموعه‌های خصوصی نگهداری می‌شود. موزه صنعتی (کرمان) علاوه بر نمایش آثار با ارزش استاد صنعتی زاده آثار هنرمندان بزرگ دیگری از جهان را هم داراست. موزه صنعتی (تهران) در میدان امام خمینی قرار دارد و در آن مجسمه‌های بسیار مهمی از وی به نمایش گذاشته شده است.

استاد صنعتی از چند سال پیش به علت سکته مغزی قدرت تکلم خود را از دست داده بود و نیمه چپ بدنش نیز فلج شد. وی همچنین از ششم اسفندماه به علت عارضه ریوی و مشکل تنفسی در بیمارستان ایرانمهر بستری که پس از بهبودی نسبی از بیمارستان ترخیص شد و سرانجام بامداد سیزدهم فروردین ۱۳۸۵ در سن ۹۰سالگی دارفانی را وداع گفت. پیکر استاد علی اکبر صنعتی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

14 موزه علی اکبر صنعتی ( هلال احمر )

آدرس موزه علی اکبر صنعتی ( هلال احمر )

موزه صنعتی در ضلع شمال غربی میدان توپخانه (میدان امام)، ابتدای خیابان فردوسی قرار دارد و یکی از مکان‌ های دیدنی استان تهران در نواحی مرکزی پایتخت است. برای دسترسی می‌توانید از متروی خطوط یک (کهریزک-تجریش) و دو (فرهنگسرا-صادقیه) استفاده کنید و در ایستگاه امام خمینی (خروجی خیابان فردوسی) پیاده شوید. مسافت باقی‌مانده از ایستگاه تا موزه کمتر از ۵۰۰ متر است. همچنین می‌توانید با استفاده از اتوبوس تندرو (BRT) خط یک (پایانه آزادی-چهارراه تهرانپارس) در میدان فردوسی پیاده شوید و مسیر باقی‌مانده (حدود دو کیلومتر) را در امتداد خیابان فردوسی پیاده طی کنید.

11 موزه علی اکبر صنعتی ( هلال احمر )

13 موزه علی اکبر صنعتی ( هلال احمر )

15 موزه علی اکبر صنعتی ( هلال احمر )

17 موزه علی اکبر صنعتی ( هلال احمر )

18 موزه علی اکبر صنعتی ( هلال احمر )

19 موزه علی اکبر صنعتی ( هلال احمر )

20 موزه علی اکبر صنعتی ( هلال احمر )

21 موزه علی اکبر صنعتی ( هلال احمر )

22 موزه علی اکبر صنعتی ( هلال احمر )

23 موزه علی اکبر صنعتی ( هلال احمر )

24 موزه علی اکبر صنعتی ( هلال احمر )

           
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    واقعا چقدر مجسمه هاي زيبا و جذابي هستند و ديدني يه مشكلي است اينكه موزه يكم كثيف و گرد خاك گرفته است

    ۳۰ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *