رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

موزه خاک ( سفال زنده کلپورگان )

اشتراک گذاری

موزه خاک ( سفال زنده کلپورگان ) در روستای کلپورگان در ۲۵کیلومتری شهرستان سراوان واقع شده است که ساخت سفال در آن امروزه هم به صورت کاملا ابتدایی و به روش لوله ای بدون لعاب و با نقوش سیاه رنگ توسط زنان بومی با دقت انجام می پذیرد که به دلیل شباهت به سفال های ما قبل تاریخ از شهرت خاصی برخوردار و طرفداران زیادی دارد و به شکل کاسه، کوزه، جام، پارچ، لیوان و… ساخته می شود و اغلب ظروف ساخته شده دارای سرپوش است.سفال تولیدی در منطقه کلپورگان نشان دهنده تداوم حیات شش هزار ساله نوعی سفال پیش از تاریخ در ایران است که روش ساخت، تزیین و معادن تامین مصالح این نوع سفال طی هزاره ها تغییر نکرده است.در ساخت سفال مردان وظیفه حمل خاک از تپه یا محل سفالگری و آماده کردن گل را بر عهده دارند. مراحل ساخت توسط زنان انجام میگیرد.گل به دست زنان سفال ساز شکل میگیرد و با ابزار چوبی سنتی تراش داده میشود و از سنگی به نام تیتوک که از کوه بیرک به دست می آورند با درهم آمیزی آب تزیین میشود.

موزه خاک

موزه خاک ( سفال زنده کلپورگان ) در قطعه زمینی به مساحت حدود ۳۸۰۰ متر مربع با زیربنای حدود ۲۶۰ متر مربع بنا شده است. بنا دارای ۴ اتاق بزرگ به ابعاد متفاوت میباشد که در ساخت آن سعی شده است از معماری بومی پیروی شود . طاق های گنبدی در برخی از اتاق ها و آجر کاری در نمای ساختمان قوس های خاصی را ایجاد نموده است که نمونه این قوس ها را میتوان در مقابر جالق سراوان دید.این موزه در سال ۱۳۸۸ به عنوان کارگاه زنده تولید سفال هم به جنبه تولید و هم نمایش و عرضه آن میپردازد.

بخش های عمده موزه زنده کلپورگان شامل قسمت اداری، تولید سفال، کوره و بخش نمایشی میباشد. روش ساخت این سفال طی هزاران سال تغییر نکرده و از نسلی به نسل دیگر به یادگار مانده است.

محتوای موزه:تخصصی،سفال کلپورگان
تاریخ تاسیس:۱۳۸۷
ساعات بازدید: شش ماهه اول سال۱۲-۸ و۲۰-۱۶
شش ماهه دوم سال ۱۲-۸و۱۹-۱۵
روزهای تعطیل:صبح جمعه
نشانی:سراوان،روستای کلپورگان
تلفن: ۵۲۲۳۹۳۴- ۰۵۴۸

moze kalporegan1 موزه خاک ( سفال زنده کلپورگان )

moze kalporegan2 موزه خاک ( سفال زنده کلپورگان )

موزه خاک کلپورگان (23) موزه خاک ( سفال زنده کلپورگان )

 

           
 

نظر کاربران :

  • سحر

    لطفا تحلیلی از مو.زه را هم بنویسید

    ۲۰ مهر, ۱۳۹۳ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *