جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

منطقه ییلاقی سوباتان

تاریخ بروزرسانی :
۹ مهر ۱۴۰۲

منطقه ییلاقی سوباتان ، یک منطقه ییلاقی در استان گیلان بوده که از لحاظ موقعیت جغرافیایی در ۲۲ کیلومتری شهر لیسار و ۳۶ کیلومتری شهر تالش قرار دارد. این منطقه که در ۲۱ کیلومتری دریاچه نئور واقع شده از شرق به جنگل‌های تالش، از شمال به رود لیسار، از جنوب به ییلاق‌های آسبومار جوکندان و از غرب نیز به دریاچه نئور محدود می‌شود. از همین رو این منطقه با مناطق ییلاقی اردبیل دارای فاصله بسیار اندکی است.

%name منطقه ییلاقی سوباتان

کشور ما سرزمین مناطق بکر و ناشناخته‌ است. چنانچه هر لحظه از زندگی روزمره خسته شده باشید، در هر فصلی می‌توانید به مکانی مناسب و زیبا رهسپار شوید. می‌توانید برای تفریح و دریافت آرامش و طبیعت گردی به سوباتان سفر کنید.اگر برای سفر، مناطق سرسبز و کوهستانی در اولویتتان قرار دارند سوباتان را فراموش نکنید. رنگ سبز نشان‌دهنده سرزندگی و امید است و مشاهده مناظر پوشیده از چمن‌زارها و دشت‌های سرسبز، بدون شک روحتان را نوازش کرده و باعث آرامش خواهد شد.

%name منطقه ییلاقی سوباتان

دشت شقایق سوباتان

یک روز صبح در یک بهار دل انگیز یا یک تابستان نفس گیر، کوله تان را بردارید و دست عشقتان را بگیرید و حتما ببریدش سوباتان، یا اگر به خودتان بابت کم توجهی به روحتان بدهکارید، یک سفر خودتان را تنها مهمان سوباتان کنید. بروید رشت و خودتان را به لیسار برسانید و با ماشین محلی های خونگرم و جذاب لیساری عازم سوباتان شوید.

یک کلبه چوبی از مردم محلی کرایه کنید و شب را به صبح برسانید. صبح وقتی بارقه های نور و نسیم خنک در جانتان پیچید از خواب بیدار شوید، پنجره چوبی کلبه را باز کنید و چشم در چشم بهشت روزتان را آغاز کنید، شاید دخترکی را دیدید که با گله گوسفندی شاخدار سرگرم است، یا شاید در کلبه ای اقامت دارید که پنجره اش رو به یک دشت گل باز می شود، کلبه ای محصور در گل های بومادران و یا شقایق شاید هم داوودی.

%name منطقه ییلاقی سوباتان

از کلبه بیرون بزنید، کمی چشم بچرخانید تا زن هایی را ببینید که اول صبح تنورشان را برپا کرده اند و بوی عطر نان محلی سوباتانیشان عقل و هوش هر رهگذری را می برد بنشینید، کنارش نان بخرید و بخورید یک چندتایی را هم بگذارید برای سوغاتی. بروید به صاحب کلبه بگویید که برایتان پنیر سرخ شده برای صبحانه آماده کنند. صبحانه را با عطر دل انگیز نان محلی و طعم بی نظیر یک صبحانه محلی صرف کنید و بعد با انرژی بزنید بیرون.

%name منطقه ییلاقی سوباتان

گشت در سوباتان

ما بین کلبه های چوبی که بوی درخت بلوط می دهند و با سقف های شیروانی رنگی چشم نوازی می کنند، گشتی بزنید. اینجا بدور از هر دکل مخابراتی روحتان را با این همه زیبایی بشویید. جلوی خورشید زیبای سوباتان دراز بکشید. بگذارید نسیم خنک سوباتان بر روح و جانتان، روی صورتتان، لای موهایتان بپیچد و خستگی ها و دلمردگی ها را ببرد و توی دلتان برای روزهای خوش آینده جا باز کند.

آدم رمانتیکی هستید یا اهل هیجان؛ جزو هر دسته که هستید پاییز خیره کننده سوباتان را از دست ندهید. محلی ها دیگر کم کم برای کوچ مجدد از سوباتان آماده می شوند، از روزهای آغازین بهار که به سوباتان آمده بودند شش ماهی می گذرد حالا که زمستانی سخت در پی سوباتان است، در و پنجره خانه هایشان را قفل می کنند و تا بهار دیگر کوچ می کنند.

اگر از مسیر تنگه زورمی که سال هاست مسیر کوچ اهالی سوباتان است عبور کنید آنقدر سرمست این همه زیبایی می شوید که قطعا گذر زمان را فراموش می کنید. سوباتان هزار رنگ در پاییز حیرت انگیز است. هوا کم کم رو به سردی می رود و در سوباتان خبری از هیاهوی قبل نیست اما به جرأت میتوان گفت این سکوت بر شکوه و زیبایی سوباتان می افزاید.
اما بیایید سنت شکنی کنیم و وقتی سوباتان یکسره سفیدپوش شد سری به این ییلاق افسانه ای بزنیم. منظره کلبه های پوشیده از برف دردامنه کوه ها منظره بی بدیلی است، آنقدر چشم نواز که از دیدنش سیر نمی شوید. یک چای گل گاوزبان یا آویشن در این هوای سرد به روح و جانتان مزه می‌دهد.

%name منطقه ییلاقی سوباتان

امکانات منطقه ییلاقی سوباتان

اکثر افرادی که مقصدشان برای سفر ییلاق سوباتان شهر تالش است، این منطقه را اغلب با هدف کمپ زدن در طبیعت انتخاب می‌کنند. به همین خاطر سفرشان به این منطقه با تجهیزات کامل است. با این حال چنانچه جزو این دسته از افراد نیستید، اصلا نگران اقامت در سوباتان نباشید؛ چراکه در سوباتان خانه‌ها و کلبه‌های محلی قابلیت اجاره کردن برای اقامت را دارند.
سوپرمارکت‌های متعددی در سوباتان خواهید یافت که از آن‌ها می‌توانید مواد غذایی و لبنیات محلی تازه را خریداری نمایید. همچنین انواع غذاهای محلی با گوشت دام تازه را غذاخوری‌های محلی این منطقه برای وعدهای ناهار و شام ارائه می‌دهند.

اگر به این منطقه سفر می‌کنید، چشیدن طعم کباب در بازارچه سنتی آن را به هیچ عنوان از دست ندهید. این منطقه مانند طبیعتش رستوران‌های بکری دارد که میزها و صندلی‌های آن‌ها از چوب درختان جنگلی ساخته شده‌اند. بدون شک لذت خوردن غذاهای محلی دوچندان می‌شود.

%name منطقه ییلاقی سوباتان

بهترین زمان سفر به منطقه ییلاقی سوباتان

سوباتان، یک منطقه ییلاقی بوده که زمستان‌های سردی دارد. به همین خاطر بهترین زمان برای سفر به این منطقه در فصول گرم سال از نیمه دوم اردیبهشت تا اواسط تابستان است. تابستان‌های این منطقه ییلاقی و کوهستانی بسیار خنک می‌باشد و می‌توانید از مشاهده مناظر زیبا و چشم‌نواز در هوای خنک و مطبوع بهره‌مند گردید. چنانچه در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد به این منطقه سفر کنید دشت زیبا و اعجاب‌انگیز شقایق‌های وحشی که شما را مجذوب و مدهوش خود می‌کند را می‌بینید.

سوباتان یا ماسال؟

ماسال شهری در گیلان است که در کنار کوه‌های تالش قرار دارد. همچنین شهرستان تالش یکی از شهرستان‌های گیلان محسوب می‌شود که از شمال به آستارا، از شرق به دریای خزر، از غرب به اردبیل و از جنوب به رضوانشهر راه دارد. ماسال و سوباتان تالش گردشگران زیادی را در همه فصول به خصوص بهار به خود جلب می‌کنند.

نحوه دسترسی به منطقه ییلاقی سوباتان

جاده منتهی به سوباتان، جاده تالش است که با این روستا چیزی در حدود ۳۶ کیلومتر فاصله دارد. بخش‌هایی از سوباتان خاکی بوده که در صورت بارش باران می‌تواند خودروی شخصی شما را با مشکل روبه‌رو کند. از این رو می‌توانید از تالش، با نیسان و یا پاترول به این روستای ییلاقی سفر نمایید. مسافت رشت تا این منطقه ۱۴۰ کیلومتر با فاصله زمانی ۱ ساعت است. شما می‌توانید از سمت رشت که به این منطقه سفر می‌کنید، طبیت بکر شمال را نظاره گر باشید.

چند راه مختلف برای دسترسی به ییلاق سوباتان شهر تالش وجود دارد که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد:

%name منطقه ییلاقی سوباتان

تالش به سوباتان

اصلی‌ترین راه دسترسی به این منطقه ییلاقی از شهر تالش است. از طریق جاده سوباتان به تالش که تقریبا ۳۶ کیلومتر طول دارد به این ییلاق می‌رسید. از آنجایی که قسمت‌هایی از این جاده خاکی است با بارش باران احتمال دارد که رفتن به این منطقه با خودروی شخصی مشکل باشد.

اردبیل به سوباتان

از دیگر راه‌های دسترسی به ییلاق سوباتان شهر تالش، جاده پر فراز و نشیب اردبیل به سوباتان می‌باشد. برای دسترسی به این منطقه از اردبیل باید به روستای بودالالو بروید و مسیر ۳۰ کیلومتری را با وانت‌هایی که در این منطقه وجود دارند، بپیمایید. در این مسیر می‌توانید از دریاچه زیبای نئور هم دیدن کنید.
البته تمامی این مسیر را نمی‌توانید با وانت بپیمایید و لازم است تا از دریاچه نئور ۱۸ کیلومتر پیاده‌روی و کوه‌پیمایی کنید تا به ییلاق سوباتان برسید. اگر به کوه‌پیمایی و طبیعت‌گردی علاقه‌مندید این مسیر از جمله زیباترین مسیرها جهت دسترسی به سوباتان است.

%name منطقه ییلاقی سوباتان

مسیر تالش، آق اولر، سوباتان

جاده‌ای آسفالته و جنگلی از تالش تا منطقه آق‌اولر به طول ۴۰ کیلومتر وجود دارد که مراتع سرسبز و پر از گل را پس از آن مشاهده خواهید کرد. ادامه مسیر از آق‌اولر به سوباتان خاکی می‌باشد و تردد در آن با خودروهای شاسی ‌بلند صورت می‌گیرد.

لیسار به سوباتان

شهر لیسار تا ییلاق سوباتان شهر تالش تقریبا ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. این مسیر به قدری پیچیده می‌باشد که دسترسی به آن را از این طریق به گردشگران غیرحرفه‌ای پیشنهاد نمی‌دهیم.

%name منطقه ییلاقی سوباتان

%name منطقه ییلاقی سوباتان

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *