جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

منزل آیت الله طالقانی

تاریخ بروزرسانی :
۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

منزل آیت الله طالقانی در روستای گِلیرد منطقه طالقان قرار دارد . روستای گلیرد هم که در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی طالقان پشت جاده‌ای پر پیچ و خم قرار دارد. خانه آیت الله طالقانی خانه‌ای قاجاری است که نهر آبی از آن رد می‌شود. کمی پایین‌ترش حمام قدیمی روستا قرار دارد و کمی بالاتر مسجدی به نام ابوذر زمان.

در تابلویی که در منزل ایشان نصب شده نوشته است: این عمارت خشت و گلی متعلق به “میرمصطفی” جد آیت الله طالقانی بوده که بیش از یکصد و پنجاه سال قدمت تاریخی دارد. در این بیت متبرکه علمای والا مقامی چون “ثقه الاسلام سید مصطفی”، “آیت الله العظمی سید ابوالحسن” و “آیت الله مجاهد سیدمحمود” زندگی کرده اند که هر یک از مفاخر جهان اسلام و تشیع هستند. یکی از نکات جالب دیگر در مورد ارزش تاریخی این بنا این است که نواب صفوی در گذشته از آن به عنوان پناه‌گاهی استفاده کرده است. بالای در ورودی نوشته شده است: به خانه حضرت آیت الله سید محمود طالقانی که هر ذره خاکش و تکه خشتش یادآور آوای انسانی و اسلامی اوست، خوش آمدید.

خانه آیت الله طالقانی منزل آیت الله طالقانی

مشهورترین اثر تاریخی شهر طالقان و روستای گیلیرد که در استان البرز قرار دارد، خانه‌ی آیت‌الله سید محمود طالقانی می‌باشد که مربوط به عصر معاصر می‌باشد و بخش‌هایی از آن تا ۱۵۰ سال نیز قدمت دارند. این خانه خانه‌ ای ساده است و ۷ستون چوبی دارد که روی آن‌ها نگه داشته شده است. این خانه ۲ در و ۳ پنجره چوبی دارد که با طرح‌های هندسی زیبا منقوش شده است. اگر از کنار نهر آب خانه و باغچه بگذرید در ضلع غربی سه اتاق می‌بینیم که روزگاری مختص اعضای خانواده بوده و ضلع شرقی اتاقی قرار دارد که آیت‌الله طالقانی در همان اتاق زندگی می‌کرد.این خانه تا به امروز استوار به جای مانده است و هنوز هم نقطه‌ی عطف شهر طالقان و همینطور روستای گیلیرد می‌باشد. از در خانه طالقانی که وارد خانه شوید، تصویر خشت و گل و سرسبزی درختان این خانه، برایتان بسیار چشم‌نواز است و آرامش خاصی در درون این خانه دیده می‌شود. استقرار حیاط و خانه در محوطه ناصاف و شیب‌دار دامنه کوه سبب شده اختلاف سطوح مختلف مابین اجزای خانه به وجود بیاید. این اختلاف سطح سبب ایجاد چشم‌اندازهای زیبایی در عمارت شده است. این بنا در قسمت مرکزیِ روستای گیلیرد واقع است.

زادگاهآیتاللهسیدمحمودطالقانی منزل آیت الله طالقانی

این مکان برحسب تأکید آیت الله طالقانی به مدت بیست سال محل تعلیم و تربیت نوبادگان مردم فقیر این روستا و روستای مجاور بوده است. خانه آیت‌الله طالقانی مکان مقدس و بزرگی برای بسیاری از علمای مشهورِ جهان اسلام به شمار می‌آید. در این خانه شاهد سکونت علمای مهمی مانند آیت‌الله مجاهد سید محمود، آیت‌الله العظمی سید ابوالحسن و ثقه‌الاسلام بوده‌ایم.
سید محمود علایی طالقانی از مبارزان و شخصیت‌های انقلاب اسلامی ایران، مفسر قرآن و نهج البلاغه و از علمای تهران بود.

N3514119 6026862 منزل آیت الله طالقانی
وی پیش از انقلاب با جبهه ملی و نهضت آزادی همراهی داشت و پس از کودتای ۲۸ مرداد، از مدافعان فدائیان اسلام بود. وی در جریان انقلاب سفید و مخالفت‌ با آن به زندان افتاد. در آستانه انقلاب، ریاست شورای انقلاب را بر عهده گرفت و پس از انقلاب اولین امام جمعه شهر تهران و نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان قانون اساسی شد.

unnamed 9 منزل آیت الله طالقانی

در طرح مرمت خانه، مرمت موضعی اندود سنتی داخل اتاق‌ها، مرمت موضعی خرپای چوبی، شیروانی ورودی خانه، آجرفرش تمامی فضای خانه و اصلاح، سازماندهی و ترازبندی فضای سبز داخل حیاط انجام شد. گلیرد اقداماتی شامل سنگ فرش کل روستا، تهیه نقشه و پلان و نما و برش برای خانه مرحوم آیت الله طالقانی، مرمت بافت‌های فرسوده، دیوارها و بناهای قدیمی و تاریخی و مرمت منزل آیت الله طالقانی را در سال ۸۶ و ۸۷ انجام داده است. همچنین انجام لکه گیری و مرمت قسمت‌های تخریب شده خانه در سال ۸۸ و همچنین ایجاد کانال دفع رطوبت در جلوی خانه که مشرف به کوچه است، از دیگر اقدامات این سازمان است. منزل آیت الله طالقانی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۰۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
هنوز هم بخش قابل توجهی از لوازم و کتاب‌های آیت‌الله طالقانی در این خانه‌ی تاریخی نگه داری می‌شوند تا بازدید کنندگان بتوانند منظره‌ای طبیعی از محل زندگی او را ببینند و تجربه کنند.
بازدید از منزل این روحانی عظیم الشان مجاهد و انقلابی در روزهای ۵ شنبه و جمعه برای علاقه مندان امکان پذیر است.

5fa40013 3fa6 497a b9b8 b936293c5e05 منزل آیت الله طالقانی
منزل طالقانی 392 منزل آیت الله طالقانی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد