جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

معرفی ۱۰ کلیسای تاریخی و دیدنی تهران

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

کلیساهای تهران جزو جاهای دیدنی تهران هستند که برخی از علاقمندان مخصوصا اقلیت های مذهبی و یا گردشگران خارجی از این کلیساها بازدید می کنند. یکی از بخشهای جاذبه گردشگری فرهنگی هر شهر به بازدید از بناهای تاریخی و مذهبی تعلق دارد که کلیسا هم نمونه ای از این نوع جاذبه می باشد .در ایران ۳۰۰ کلیسا اعم از فعال و غیرفعال،با توجه به اینکه اکثر مردم مسلمان هستند وجود دارد، در نقشه ایران هر چه به سمت شمال و شمال غربی پیش برویم تعداد کلیساها افزایش می یابد وهرچه به سمت جنوب و جنوب شرقی پیشروی می کنیم تعداد کلیساها کاهش می‌یابد. بیشترین کلیساها در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی وجود دارند، و بعد از آن ها اصفهان و تهران دارای بیشترین کلیساها هستند. در این مطلب به معرفی ۱۰ کلیسای تاریخی و دیدنی تهران می پردازیم :

۱-کلیسای سرکیس مقدس
کلیسای سرکیس مقدس در تهران، خیابان کریم خان زند،نبش خیابان استاد نجات الهی واقع و کلیسای جامع ارامنه تهران است. کلیسای سرکیس مقدس تهران با هزینه شخصی فردی خیر از ارامنه تهران بنام مارگار سرکیسیان و طرح مهندس آفتاندیلیان بنا شد و کار بنای کلیسا و ساختمانهای اداری واقع در جنوب محوطه آن در سال ۱۳۴۹ ش (۱۹۷۰ م) خاتمه یافته و مقر خلیفه گری ارامنه تهران از کلیسای مریم مقدس به این محل جدید انتقال یافت. کلیسا بر روی صفه نسبتا کوتاهی قرار دارد بطوریکه بخش غربی آن بصورت پله هایی در مقابل در ورودی کلیسا در آمده است.

 

سرکیس مقدس 1 معرفی 10 کلیسای تاریخی و دیدنی تهران

۲-کلیسای نیکلای مقدس
کلیسای نیکلای مقدس واقع در خیابان شهید مفتح تهران از سال ۱۳۲۰تاکنون، پس از مهاجرت روس ها به ایران، مامن و معبد اصلی مسیحیان ارتودکس شرقی است. این کلیسا (کلیسای جامع سنت نیکلاس)، کلیسای مهاجران روس، معبد اصلی مسیحیان ارتودکس شرقی در ایران در خیابان شهید مفتح (روزولت سابق) روبه روی ساختمان لانه جاسوسی فعلی (سفارت سابق ایالات متحده آمریکا)، کوچه عطارد واقع شده است.

کلیسای نیکلای مقدس معرفی 10 کلیسای تاریخی و دیدنی تهران

۳-کلیسای مریم مقدس (س)
کلیسای حضرت مریم مربوط به دوره پهلوی است و در تهران، خیابان میرزا کوچک خان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۲۳۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. کلیسای مریم مقدس در تهران؛ خیابان جمهوری اسلامی؛ خیابان میزا کوچک خان جنگی واقع است که در سال ۱۳۲۴ ش (۱۹۴۵م) با هزینه شخصی فردی خیر بنام رومان عیسی یان بنا گردیده و معمار آن نیکلای مارکف بوده است. این کلیسا اولین کلیسای جامع ارامنه تهران بین سالهای ۱۳۲۴ ش (۱۹۴۵ م) تا ۱۳۴۹ ش (۱۹۷۰ م) بوده و بناهای مربوط به دفاتر اداری خلیفه گری ارامنه تهران و محل سکونت اسقف اعظم نیز در محدوده آن قرار داشته است.

 

کلیسای مریم مقدس معرفی 10 کلیسای تاریخی و دیدنی تهران

۴-کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس
این کلیسا درتهران،خیابان شهید مصطفی خمینی، چهارراه مولوی، بازار حضرتی، کوچه ارامنه واقع است که در سال ۱۸۰۸ میلادی توسط ده تن از شیشه برانی که به “جام بر” معروف بوده و جهت انجام آئینه کاریهای کاخ گلستان در دوره قاجار به تهران آمده بودند و سپس نیز همانجا ساکن شدند، بنا شده است. قبر دو تن از شیشه بران مذکور در حیاط کلیسا بر جای مانده است. بنای این کلیسا که اولین کلیسای ارامنه تهران محسوب میشود از نظر معماری شباهت زیادی به کلیساهای ارامنه جلفای اصفهان دارد.وسعت محوطه کلیسا که خیلی کوچکتر از مساحت اولیه آن است به انضمام حیاط و اتاقها مجموعا ۳۵۰ متر مربع و مساحت بنای کلیسای ۵۰ مترمربع است.

کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس معرفی 10 کلیسای تاریخی و دیدنی تهران

۵-کلیسای سورپ تارگمانچاتس
کلیسای تارگمانچاتس یا ” مترجمان مقدس” که نام خود را از مسروپ ماشتوس ابداع کننده خط ارمنی گرفته است در تهران، خیابان وحیدیه کوچه مدرسه ارامنه واقع است. ساختمان اولیه این کلیسا توسط شورای بین المللی کلیساها و با همکاری شورای خلیفه گری ارامنه تهران در سال ۱۹۶۸ میلادی برای آن گروه از ارامنه بنا گردیده بود که در اثر زلزله سال ۱۹۶۲ میلادی (۱۳۴۱ش) بوئین زهرا، خانه هایشان ویران و به ناچار به این منطقه از تهران مهاجرت کرده بودند.

سورپ 2 معرفی 10 کلیسای تاریخی و دیدنی تهران

۶-کلیسای میناس مقدس
این کلیسا در تهران به نشانی ونک، کوچه قلعه ارامنه، بن بست کلیسا واقع است. ارامنه ساکن روستای ونک این کلیسا را به سال ۱۸۷۵ میلادی برای انجام فرایض مذهبی خود بنا نموده اند تا مجبور به طی مسافت طولانی تا تهران جهت حضور در دیگر کلیساهای ارامنه نباشند. کلیسای میناس روی اراضی اهدایی از طرف مستوفی الممالک بنا گردیده است. کلیسا دارای پلان مستطیلی شکل با سمت شرق به غرب است به طول ۱۷ متر و عرض ۵/۹ متر. مصالح بکار رفته در آن آجروخشت است.

 

میناس معرفی 10 کلیسای تاریخی و دیدنی تهران

۷-کلیسای پطروس مقدس
کلیسای انجیلی پطروس مقدس در خیابان جمهوری، خیابان سی تیر، شهر تهران قرار دارد که در سال ۱۸۹۱ میلادی توسط میسیونرهای پروتستان که در تهران مستقر شده بودند بنا گردیده است. کلیسا که تلفیقی است از سبک معماری اروپایی و ایرانی دارای پلان بازیلیک مستطیل شکل با ابعاد ۲۵ در ۵ متر است که در جهت شمال به جنوب قرار دارد و محراب آن که دارای پلان ذوذنقه ای شکل است در سمت جنوبی بنا قرار دارد. دیوارها به ارتفاع ۱۱ متر بنا شده اند. مصالح بکار رفته آجر و خشت میباشد ودیوارهای داخلی آن با گچ پوشانده شده است.

پطروس مقدس معرفی 10 کلیسای تاریخی و دیدنی تهران

۸-کلیسای گئورگ مقدس
کلیسای گئورگ مقدس در تهران، خیابان حنیف نژاد، میدان وحدت اسلامی (میدان دروازه قزوین سابق)، بازارچه قوام الدوله، کوچه کلیسا واقع است. بنای اولیه این کلیسا طبق روایات توسط دو تن از ارامنه ساکن آن محله به نامهای هوسپیان و استپانیان بصورت محراب کوچکی جهت انجام فرایض دینی ارامنه ساخته شده است. ارامنه ساکن محله مذکور به دنبال لشکرکشیهای آقا محمدخان قاجار به قفقاز در سال ۱۷۹۵ میلادی به اسارت در آمده و از منطقه قره باغ به شهر تهران کوچ داده شده اند.

کلیسای گئورگ مقدس معرفی 10 کلیسای تاریخی و دیدنی تهران

۹-کلیسای گریگور لوساووریچ مقدس
کلیسای گریگور لوساووریچ مقدس در منطقه مجیدیه تهران، خیابان شانزده متری اول، کوچه جمشید رویان واقع است. زمین کلیسا در سال ۱۳۵۴ ش (۱۹۷۵ م) با کمکهای مالی ارامنه ساکن این محله و از طریق شورای خلیفه گری ارامنه تهران خریداری گردید. هزینه کامل ساخت کلیسا را فرد خیری به نام گریگور ملیکیان عهده دار گردید و معمار آن ژیرایر سیمونیان در سال ۱۳۶۲ ش (۱۹۸۳ م) کار ساختمان بنا را آغاز کرد.

779 معرفی 10 کلیسای تاریخی و دیدنی تهران

۱۰-کلیسای حضرت یوسف (ع)
کلیسای حضرت یوسف متعلق به آشوریان کاتولیک مذهب میباشد که در تهران، خیابان انقلاب، خیابان فرصت قرار دارد که در سال ۱۹۵۰ میلادی بنا گردیده است. کلیسا بر روی صفه بلندی ساخته شده که توسط هشت پله واقع در سمت غربی بنا به حیاط راه دارد. پلان کلیسا بازیلیک مستطیلی با ابعاد ۲۰ در ۱۶ متر در جهت شرق به غرب بوده که محراب آن در سمت شرقی بنا قرار دارد. گنبد و سقف کلیسا بر روی قوسهایی تکیه دارد که خود بر ستونهای قطورو دیوارهای جانبی استوارشده اند.

783 معرفی 10 کلیسای تاریخی و دیدنی تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 8 میانگین: 4.1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *