رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ بهمن ۱۴۰۰

معرفی وسایل ورزشی داخل پارکها و نحوه استفاده از آنها

لینک این مطلب کپی شد!

معرفی وسایل ورزشی داخل پارکها و نحوه استفاده از آنها را در این مطلب آورده ایم. چرا که امروزه ورزش کردن در فضای باز پارک‌ها و بوستان‌ها بسیار رایج شده است و روزانه افراد بسیار زیادی وقت خود را صرف ورزش کردن با این وسیله‌ها می‌کنند. لوازم ورزشی پارکی نه تنها می‌توانند به رشد و توسعه ورزش همگانی کمک کنند، بلکه می‌توانند به عنوان یکی از مفیدترین مبلمان شهری که می‌تواند به زیبا شدن شهر نیز کمک کنند، به حساب بیایند. از فواید ورزش در پارک می توان به هوای تمیز آن، جمع شدن افراد با هدف ورزش، ایجاد جو شاد در پارک و همچنین کاهش وزن و لاغری افراد را می‌توان نام برد.

خانم ها و آقایان در هر ساعتی از روز که تمایل داشته باشند می‌توانند با مراجعه به نزدیک ترین پارک و فضای سبز اطراف محل زندگی خود به کمک تجهیزات ورزشی پارک ورزش کنند. اما در این میان این سوال پیش می آید که طرز استفاده صحیح از دستگاه ورزشی پارک ها چگونه است؟ همراه ما باشید تا با نحوه استفاده کردن از این دستگاهها آشنا شوید.

استفاده از وسایل ورزشی داخل پارکها

استفاده صحیح از وسایل ورزشی پارکی علاوه بر سلامت و کاهش وزن باعث می‌شود تا عضلات خود را نیز تقویت کنید. اما به شرطی که نحوه کار با دستگاه های ورزشی در پارک ها را بدانید و یا برنامه بدنسازی با وسایل پارک بدانید و یا از شخصی که در این زمینه تخصص دارد سوال نمایید. زیرا عدم آگاهی و استفاده نامناسب از این وسایل ممکن است بروز مشکلاتی برای شما شود. لوازم ورزشی پارکی تنوع زیادی دارند و هر کدام جهت تقویت یکی از اعضای بدن ساخته شده و در پارک ها نصب شده اند. پیشنهاد ما به شما این است که در ابتدای کار خود به آهستگی و با تعداد کم ،حرکات خود را شروع نمایید.

البته نرمش قبل از انجام ورزش را فراموش نکنید. پیاده روی سبک دور پارک می تواند نرمش مناسبی باشد. بعد از شروع کار ممکن است در عضلات احساس گرفتگی داشته باشید که این در ابتدای شروع ورزش طبیعی است. برای کاهش گرفتگی عضلات در روزهای اول می توانید از دوش آب گرم بعد از ورزش استفاده کنید.

انواع تجهیزات و وسایل ورزشی داخل پارکها

امروزه وسایل ورزشی پارک بسیار متنوع شده اند و در صورتی که تصمیم به استفاده از آنها را دارید باید نحوه کار با وسایل ورزشی پارک ها را بدانید و اطلاع داشته باشید که هر کدام برای تقویت چه عضله ای طراحی شده اند. بهتر است بدانید این وسایل ورزشی طبق استانداردهای جهانی توسط شرکت های تولید کننده نظیر ایمن ترافیک کالا تولید و عرضه می‌شوند. بنابراین اگر قصد دارید تا برای ورزش از این دستگاه ها استفاده کنید بهتر است با نحوه استفاده هر کدام از این وسایل آشنا شوید.

لیفت نشسته (پرس سینه نشسته)

این دستگاه را می توان جزء ست بدنسازی پارکی دانست. نحوه کار با دستگاه ورزشی لیفت نشسته بدین صورت است که فرد روی صندلی نشسته و با گرفتن دسته ها و فشار آن ها به جلو وزن خود را به سمت بالا می کشد. از آنجایی که باید وزن خود را تحمل نمایید این وسایل ورزشی پارکی را می توان جزء سخت ترین ورزش ها دانست. باید دقت کنید با تعداد زیاد شروع نکنید زیرا ممکن است در قسمت بازوها احساس گرفتگی نمایید. با انجام این حرکت عضلات بازو و پشت شما تقویت و خوش فرم خواهد شد.

کشش لت و یا زیر بغل

دیگر ست بدنسازی پارکی دستگاه کشش لت می باشد. این دستگاه نیز شباهت زیادی به لیفت نشسته دارد با این تفاوت که در این دستگاه وزن خود را با بالا و پایین کردن دست ها، به سمت بالا می کشید. هر دوی این دستگاه ها برای تقویت قفسه سینه، شانه ها و پشت، پشت بازو و مچ دست و شانه طراحی شده است. در صورتی که برنامه بدنسازی با وسایل پارک را دارید این دو دستگاه را باید در اولویت قرار دهید.
برای استفاده از این دستگاه باید بر روی صندلی آن بنشینید و دستگیره‌ها را بگیرید. سپس به آرامی با انقباض عضلات، دستگیره‌ها را به پایین بکشید. و مجددا به وضعیت نخست خود بازگردید. این دستگاه شباهت‌های بسیار زیادی به لیفت نشسته دارد، با این تفاوت که در این دستگاه وزن خود را بالا و پایین کردن دستگیره‌ها، باید به سمت بالا بکشید. اگر برنامه بدنسازی در پارک را دارید، بهتر است این دستگاه را در اولویت قرار دهید. البته لازم به ذکر است که این دستگاه برای افرادی که در ناحیه آرنج دست خود مشکلاتی دارند مناسب نیست.

پرس پا

این وسیله ورزشی پارکی نیز برای بدنسازی و فرم دهی به بدن طراحی شده و در پارک ها نصب شده اند. شما روی صندلی می نشینید و با پاها خود را به عقب و جلو هول می دهید. با این کار می توانید عضلات ران پا، لگن، مفصل زانو و مچ پا خود را تقویت نمایید. اگر از افرادی هستید که زانو درد دارید و وزنتان سنگین است باید با احتیاط بیشتری این ورزش را انجام دهید.

بارفیکس

همه ما نحوه انجام بارفیکس را می دانیم. با انجام بارفیکس در تعداد منطقی می توانید عضلات بازو خود را تقویت نمایید. این ورزش به مرور باعث خوش فرم شدن بازوهایتان خواهد شد و قدرت بدنی شما را افزایش می‌دهد.

دستگاه چرخ و فلک دو تایی

دستگاه چرخ و فلک دوتایی یکی از وسایل بسیار مفید برای تقویت ماهیچه‌های بدن در قسمت بالا تنه و افزایش انعطاف پذیری و تحرک مفصل‌های شانه‌ها و عضلات بدن می‌باشد. استفاده از این دستگاه باعث افزایش گردش خون در تمامی بخش‌های بدن می‎شود. البته توجه داشته باشید که حرکات باید به آرامی و با تمرکز بالا انجام شود و هر دوران به چپ و راست، باید با تنفس عمیق همراه باشد.

برای استفاده از دستگاه چرخ و فلک دوتایی، ابتدا باید دایره‌ای فلزی را بگیرید و خود را از آن آویزان کنید. این کار شما باعث کشش عضلات زیر بغل و بازوهای شما شود. همچنین در صورتی که تمایل داشته باشید می‌توانید خود را به چپ و راست نیز حرکت دهید.

دستگاه تخته شکم

یکی دیگر از دستگاه‌های مفید و کاربردی در میان وسایل ورزشی پارکی دستگاه تخت شکم است. این دستگاه دارای طراحی خاصی است و به همین دلیل با استفاده از آن می‌توان به خوبی ماهیچه‌های شکم و پشت تقویت کرد و یا چربی‌های شکم و پهلوها را کاهش داد.در واقع اصلی‌ترین کاربرد این وسیله برای زیباتر شدن اندام است. استفاده از این دستگاه نیز محدودیت سنی ندارد و تمامی افراد می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند اما برای استفاده از آن باید نکاتی را در نظر داشته باشید تا به عضلات و یا ستون فقرات خود آسیبی وارد نکنید.

برای استفاده از دستگاه تخته شکم، باید مچ پاهای خود را به درستی در مقر پاها قرار دهید و پس از این که از تعادل خود مطمئن شدید، بر روی تخته شکم خوابیده و حرکت دراز نشست را انجام دهید. دقت داشته باشید که این حرکت باید به آرامی انجام شود تا آسیبی به بدن شما وارد نشود.

دستگاه ریلکسیشن

یکی دیگر از دستگاه ورزشی پارک، دستگاه ریلکسیشن می باشد. فرد روی این دستگاه دراز می کشد و با فشار آوردن با پا، بدن را به حالت افقی در می آورد. با این کار گردش خون در بدن بهبود یافته و همچنین عضلات مچ و روی پا نیز تقویت خواهد شد. این دستگاه به ورزشکار آرامش خاصی می دهد به همین دلیل این نام را برای آن انتخاب نموده اند.

دستگاه گام زن

دستگاه گام زن پارکی یا هوانورد در واقع راه رفتن را شبیه سازی می کند. با گذاشتن کف پا روی محل مورد نظر و حرکت به جلو می توانید از این دستگاه استفاده کنید. فواید دستگاه گام زن بسیار زیاد است و شما با شروع آهسته با این دستگاه می توانید به عنوان نرمش کار را شروع کنید و با افزایش سرعت ضربان قلب خود را افزایش دهید. همانطور که می دانید با افزایش ضربان قلب مصرف انرژی در بدن افزایش می یابد و بدن شروع به سوزاندن کالری می نماید. از طرفی در این دستگاه دست ها نیز درگیر فعالیت می شوند و می توان گفت بازوها نیز خوش فرم خواهند شد. پس می‌توان ادعا داشت دستگاه کام زن پارکی می‌تواند عضلات بازو، ران و ساق پا و دستگاه قلبی عروقی را تقویت نماید.

برای استفاده از این دستگاه، ابتدا باید پاهای خود را بر روی محل مشخص شده قرار دهید و میله‌های بالایی را هم با دستان خود بگیرید. سپس به آرامی شروع به حرکت کنید و اجازه دهید ضربان قلبتان افزایش یابد. سپس از سرعت خود بکاهید و پاها را بیشتر باز کنید. با انجام این کار عضلات پا کشش مناسبی پیدا می‌کنند و تقویت می‎شوند. البته در زمان باز کردن پاها دقت داشته باشید تا تعادلتان به هم نخورد. در زمان استفاده از این دستگاه نیازی نیست پاهای خود را به جلو و یا عقب پرتاب کنید، زیرا در این صورت ممکن است به زانوهای شما آسیب وارد شود.

گام زن

گام زن جلو و عقب

یکی دیگر از دستگاه ورزشی پارک، دستگاه گام زن جلو و عقب می باشد.گام زن جلو و عقب نیز برای لاغری با وسایل ورزشی پارک و به عنوان دستگاه گام زن پارکی طراحی شده است. در این دستگاه شما دو پای خود را در محل مورد نظر قرار داده و با دست ها میله را می‌گیرید. به آهستگی شروع به حرکت دادن پاها کنید. این کار را به آهستگی شروع کنید و اجازه دهید ضربان قلبتان افزایش یابد، به آهستگی سرعت خود را بکاهید و پاها را بیشتر باز کنید. با این کار عضلات پا کشش مناسبی یافته و تقویت می شود. البته در باز کردن پاها احتیاط کنید که تعادلتان به هم نخورد.

دستگاه مسگری

یکی دیگر ازدستگاه ورزشی پارک، دستگاه مسگری می باشد. یکی دیگر از دستگاه های لاغری ورزشی پارک دستگاه مسگری است. استفاده از این وسیله را به افرادی که در پهلوی خود چربی زیادی دارند توصیه می کنیم. البته دقت داشته باشید حین ورزش با این دستگاه باید بالاتنه را ثابت نگه داشته و پایین تنه را حرکت دهید تا بتوانید نتیجه مطلوب بگیرید. علاوه بر پهلو استفاده از این دستگاه چربی های شکمی را نیز از بین خواهد برد.دستگاه مسگری برای تمامی سنین مناسب بوده و می‌تواند به تناسب اندام کمک زیادی بکند. این دستگاه در فضایی به ابعاد ۱.۵ در ۱.۵ متر تولید می‎شوند و نصب بسیار آسانی نیز دارد. با وجود این دستگاه، ۳ ورزشکار به طور همزمان می‌توانند مشغول به ورزش کردن شوند.

برای استفاده از دستگاه مسگری، ابتدا باید دستگیره‌های آن را از دو طرف بگیرید و سپس پای خود را با دقت بالایی بر روی صفحه دستگاه قرار دهید، زیرا صفحه دستگاه متحرک است و در صورتی که دقت کافی نداشته باشید، ممکن است تعادل خود را از دست بدهید و بر روی زمین بیافتید. پس از قرار گرفتن بر روی دستگاه، با کمک عضلات مورب شکمی و عضلات کمری، به آرامی آغاز به حرکت نیم دورانی به چپ و راست کنید.

حفظ تعادل و هماهنگی در بدن، یکی از نکات مهم برای استفاده از دستگاه مسگری است. البته به یاد داشته باشید که در حین ورزش کردن با استفاده از این دستگاه، قسمت بالا تنه خود را باید ثابت نگه دارید و تنها قسمت پایین تنه شما حرکت کند تا بتوانید نتیجه‌ای مطلوب بگیرید. استفاده از این دستگاه برای افرادی چربی‌های زیادی در قسمت شکم و پهلوهای خود دارند توصیه می‎شود.

دستگاه پاندولی

یکی دیگر ازدستگاه ورزشی پارک، دستگاه پاندولی می باشد. دستگاه پاندولی نیز برای لاغر کردن پهلوها طراحی شده است. پاها را به صورت جفت در کنار هم قرار دهید. فشار وارد آمده به پلوها باعث از بین روفتن چربی انباشته شده در این ناحیه می شود. بهتر است زانوها را خم نکنید و بالاتنه را تکان ندهید تا بتوانید در کمترین زمان بهترین نتیجه را بگیرید. این حرکت را تا بالا رفتن صربان قلب تکرار نمایید. این دستگاه جهت تقویت عضلات سر شانه، ساق پا، پشت و جلو بازو و همچنین افزایش راندمان قلب طراحی شده است.

برای استفاده از این دستگاه، باید رو کف پا بایستید و میله‌های هر دو طرف را با دستان خود بگیرید. سپس به آرامی اندام تحتانی خود را مانند پاندول به چپ و راست حرکت دهید. دقت داشته باشید که در زمان استفاده از این دستگاه، در صورتی که کل بدن شما به سمت راست و چپ تاب بخورد، ممکن است نتیجه مطلوب را به دست نیاورید و به خوبی نتوانید عضلات پشت و کمر خود را تقویت کنید.

البته در زمان استفاده از این وسیله، باید به سرعت خود نیز دقت داشته باشید و با سرعت بالا به چپ و راست، تاب نخورید، زیرا ممکن است فشارهایی به بدنتان وارد کند. همچنین افراد سالمند یا افرادی که تعادل خوبی ندارند، باید مراقب باشند تا خود را زیاد تاب ندهند و شخص دیگری نیز سرعت آن‌ها را کنترل کند.

توسن

دستگاه توسن یکی دیگر از وسایل ورزشی پارکی است که بر روی عضلات ران، ساق پا، عضلات زیر بغل و پشت تمرکز دارد. استفاده از این وسیله نیز بسیار آسان است و ورزشکاران تنها باید بر روی صندلی نشسته و پا ها را در رکاب‌های پایین قرار دهند، سپس با دو دست، دستگیره‌ها را محکم بگیرند. پس از آن با فشار آوردن بر روی پدال‌ها می‌توانند از حالت تعادل شروع به فعالیت کنند. البته توجه داشته باشید که این وسیله محدودیت سنی ندارد اما افرادی که دچار به آرتروز و یا درد در ناحیه ستون فقرات هستند، باید این حرکت را به آرامی و با احتیاط کامل انجام دهند.

دستگاه ماساژور

دستگاه ماساژور یکی دیگر از وسایل ورزشی پارکی کاربردی است و بیشتر برای تقویت کمر، ماساژ دادن ماهیچه‌های کمر، عضلات پشتی، سیستم عصبی مرکزی، بر طرف کردن خستگی و لایروبی کانال‌ها و رگ‌های خونی کاربرد دارد. استفاده از این وسیله باعث می‎شوند تا سیستم گردش خون به کار بیافتد و اکسیژن در سطح بدن به خوبی منتقل شود. البته لازم به ذکر است که استفاده از این دستگاه تنها برای جوانان، میان سال‌ها و بزرگسالان مناسب است.

برای استفاده از این وسایل ورزشی پارکی ابتدا باید به صورت صاف رو به روی اجزای دستگاه بایستید و سپس بدن خود را به آرامی به طرف بالا و پایین، چپ و راست حرکت دهید. از این دستگاه می‌توانید در آخرین مرحله از ورزش خود استفاده کنید تا تمامی خستگی‌های بدن‌تان از بین برود. البته دقت داشته باشید که حرکت سریع بر روی این دستگاه نه تنها خستگی شما را بر طرف نمی‌کند، بلکه ممکن است آسیب‌های جدی به شما وارد کند.

 

           
 

نظر کاربران :

  • رها

    ممنون از اطلاعاتتون اما بهتر بود عکس دستگا هها رو هم میذاشتین چون توی پارک روی دستگاه اسم ننوشته و بهتر بود میگفتین که از هر حرکت باید چند ست زد.

    ۱۶ مهر, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *