رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ مهر ۱۳۹۸

مسجد جامع زرین شهر

لینک این مطلب کپی شد!

مسجد جامع زرین شهر از معدود بناهایی تاریخی شهرستان لنجان است که قدمت آن مربوط به اوایل دوران قاجار است. مسجد جامع زرین شهر دارای یک شبستان اصلی و تعدادی طاقنما در محوطه حیاط با تزئنیات آجرکاری خفته –راسته و آجرکاری معقلی و کاشیکاری است. شبستان جبههٔ شمالی مسجد جامع زرین شهر الحاقی است که در دهه‌های اخیر ساخته شده‌است. مسجد جامع زرین شهر دارای یک شبستان جنوبی دارای چهل ستون است که با خشت وگل ساخته شده است . صحن مسجد به شکل چهار ضلعی زیبا از چهار صفحه بزرگ ودوازده ایوانچه کوچک تشکیل شده وبه صورت حسینیه استفاده می شود.

مسجد جامع زرین شهر توسط حاج رحیم خان ساخته شده است در حدود دویست سال پیش با استفاده از فنون معماری اسلامی ایجاد شده است و سقف آن به صورت معقر ومتصل به ستونهایی است که پایین تر از سطح زمین است تنها بنای به ثبت رسیده زرین شهر می باشد. مسجد جامع زرین شهر دارای پنج درب ورودی وخروجی است وزنجیری در ورودی درب اصلی مسجد آویزان است درب ورودی با کاشی وآجر ساخته شده است.

-جامع-زرین-شهر-1 مسجد جامع زرین شهر

زَرین‌شَهر (ریز سابق) مرکز شهرستان لنجان و یکی از شهرهای جنوب غرب استان اصفهان در مرکز ایران است. جمعیت زرین شهر بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۱ خورشیدی حدود ۹۵۳۲۶ نفر است و جمعیت کل شهرستان حدود ۳۲۴۵۱۱ نفر می‌باشد. از دیدگاه تاریخی این شهر به سبب رنگ و آب لنجانی خود امروزه خاستگاه پیشینهٔ کهن لنجان که مورد اشاره بسیاری از سفرنامه‌ها و کتب تاریخی از نخستین سال‌های سده‌های اسلامی است قرار گرفته سفرنامه‌هایی همچون سفرنامه ابن بطوطه، ناصر خسرو و ابن حوقل….
زرین شهر سومین شهر پر جمعیت استان اصفهان است که در حوزهٔ کلان شهر اصفهان قرار دارد. این شهر قلب صنعت استان اصفهان نامگذاری شده است. زرین شهر، در ۳۲ کیلومتری اصفهان واقع شده و از آب و هوایی خشک با فصول نامنظم برخوردار است. میزان بارندگی در این شهر بطور متوسط سالیانه ۱۱۵ میلی‌متر و متوسط درجه حرارت سالیانه ۱۴+ درجه سانتیگراد می‌باشد. این شهر وشهرستان به نام های زرین شهر .لنجان.لنجون معروف می باشد اماکن تاریخی این شهر عبارتند از: دبستان حافظ تاسیس ۱۳۱۰، مسجد جامع و مسجد صباحی که مربوط به سدهٔ پنجم هجری و حضور اسماعیلیان در این منطقه می‌باشد

-جامع-زرین-شهر-2 مسجد جامع زرین شهر
-جامع-زرین-شهر-3 مسجد جامع زرین شهر
-جامع-زرین-شهر-4 مسجد جامع زرین شهر
-جامع-زرین-شهر-5 مسجد جامع زرین شهر
-جامع-زرین-شهر-6 مسجد جامع زرین شهر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *