رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ مرداد ۱۴۰۰

مسجد نو شهرضا

لینک این مطلب کپی شد!

مسجد نو شهرضا یکی از مهم ترین آثار تاریخی شهرضا یا قمشه می باشد . این مسجد پس از مسجد جامع بنا گردیده است . دارای جذابیت ‌های معماری و بصری فراوانی از جمله شبستان وسیع و زیبا با ستون‌ های سنگی، مناره بلند آجری و تنوع آجر چینی در طاق‌ های ضربی شبستان می باشد. این مسجد در تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۷۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد نو شهرضا

شهرضا یا همان قمشه کهن از سکونتگاه های کهن جنوب شرقی استان اصفهان است که آثار اسلامی متعدد و ناشناخته ای در خود جای داده است. در این بین مساجد از جمله آثاری است که که از نظر کیفی و کمی بر سایر آثار غلبه داشته و حاکی از گسترش فضاهای شهری و رونق این مکان در ادوار گوناگون اسلامی است. چند نمونه از این مساجد که جایگاهی خاص در معماری دارند شامل مسجد جامع، مسجد نو و مسجد خان شهرضا می باشند.

مسجد نو شهرضا

معماری بنا

مسجد نو قمشه در شهرضا ، خیابان حکیم فرزانه واقع شده است. این مسجد با مساحتی حدود هزار متر مربع، دارای دو شبستان با طاق‌ های ضربی است. شبستان اصلی قسمت غربی مسجد را تشکیل داده و دارای نه ستون سنگی است که سر ستون‌ ها به صورت هشت گوش است و به صورت طاق و چشمه ‌ای پوشش داده شده و نورگیری آن از سقف است . در قسمت شرقی، حیاطی با ایوان آجری و شبستانی کوچک در سمت چپ ورودی است. زیر ستون‌ های مسجد از سارچ استفاده شده و محراب به صورت مقرنس کاری تزئین شده است.

سنگ ‌فرش مسجد نیز از کاشی فیروزه‌ ای می ‌باشد. هشت ناودان سنگی و سنگ آبی متعلق به سال ۱۱۳۰ هجری قمری از دیگر دیدنی‌ های مسجد نو شهرضا است. منبر سنگی یکپارچه که احتمالا همزمان با ساخت این مسجد در محل قرار داده شده است نیز از دیگر جاذبه ‌های معماری این بنای تاریخی است. این مسجد دارای مناری بلند به ارتفاع ۱۲متر است که سی سال قبل مرمت شده است. در مورد قدمت این مسجد اختلاف نظر وجود دارد.

مسجد نو شهرضا

مسجد نو شهرضا

مسجد نو شهرضا

مسجد نو شهرضا

مسجد نو شهرضا

مسجد نو شهرضا

مسجد نو شهرضا

مسجد نو شهرضا

مسجد نو شهرضا

مسجد نو شهرضا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *