جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مسجد صباحی زرین شهر

تاریخ بروزرسانی :
۳ شهریور ۱۴۰۰

مسجد صباحی زرین شهر که متعلق به دوران باستان ایران است، احتمالا باقیمانده ای از قلاع اسماعیلیه در منطقه است که به نام حسن صباح بدین نام معروف شده است. با توجه به اندازه خشتهای بنا ی اصلی که دقیقا هم اندازه و هم شکل خشتهای بنای آتشگاه اصفهان هستند، برخی کارشناسان بنای اصلی این مسجد را آتشکده ای مربوط به پیش از اسلام می دانند که بعد ها تبدیل به مسجد شده است. این مسجد در خارج از شهر و در میان مزارع قرار گرفته است.

در جنوب شرقی زرین شهر و در محلی که بنا به باور عمومی زیستگاه اولیه مردم این شهر بوده مسجدی قرار دارد که با توجه به شواهد موجود توسط اسماعیلیان در دوران اقتدار آنان در این منطقه (قرن پنجم هجری) برای بزرگداشت حسن صباح و تکریم از وی احداث گردیده و از همین رو مسجد صباح نام گرفت که به مرور زمان بر اثر کثرت استعمال و تاثیرپذیری از لهجه ها مسجد صباحی خوانده شد.

مسجد صباحی زرین شهر2 مسجد صباحی زرین شهر

بنای اولیه این مسجد از خشت های بزرگ و ضخیم مشابه خشت های بکاررفته درساختمان آتشگاه اصفهان متعلق به دوران ساسانی است و از همین رو بسیاری از باستان شناسان قدمت بنای مذکور را به دوران پیش ازاسلام مربوط دانسته و ماهیت اولیه آن را آتشکده ای مربوط به عصر حاکمیت ساسانیان می دانند که بنا بر سنت رایج دوران اولیه اسلامی در تبدیل آتشکده ها به مساجد و زیارتگاههای اسلامی براین اعتقاد هستند.

نکته قابل توجه در مسجد صباحی آن است، که از گذشته تاکنون نذر در این مکان به شیوه‌ های گوناگون اجرا می‌ شده، گاهی نذر بسیار ساده و در حد روشن کردن یک شمع و گاه به صورت پخت کاچی، آش، خواندن دعاهای مختلف و پهن کردن سفره‌ های بزرگ نذری بوده است. امروز نیز مسجد صباحی در بین مردم جایگاه ویژه‌ ای دارد و همچنان سنت کهن «نذری پزان» در این مکان همچون قدیم الایام رایج است.

مسجد صباحی زرین شهر مسجد صباحی زرین شهر

معماری مسجد

بنای قدیمی مسجد هشت ضلعی و ضخامت دیوارهای آن حدود دو متر و سقف آن گنبدی با ارتفاع متوسط بوده و راهروهایی در شمال و جنوب و یک راه ورودی به پشت بام داشت ولی اینک تنها دارای یک گنبد و دو مناره و یک صحن کوچک می باشد. این مسجد درزمان احداث درداخل آبادی بوده لیکن به تدریج با گسترش آبادی به سمت زمینهای مرتفع شمال و غرب این محل متروک شده و اینک در بطن مزارع حاشیه شرق زرین شهر قرار گرفته است.

بناهای دیگری در جوار این مسجد وجود داشته که ازآنها اینک خرابه ای برجامانده است، یکی از این بناها حمام صحرایی بوده که چهل و پنج سال پیش تخریب گردیده و زمین آن به مزرعه مبدل شده است، آسیاب تنوره که در ضلع جنوبی مسجد واقع بوده و اینک دیواره ای از آن به جامانده ازدیگرابنیه این محل است که از تاریخی معادل حمام برخورداراست، این آسیاب با جریان آب بکار می افتاده و گندم و جو تولیدی اهالی را به آرد تبدیل میکرده است. آسیاب مذکور نیز همچون حمام صحرایی تخریب شده و محل آن اینک به مزرعه تبدیل شده است.

مسجد صباحی زرین شهر3 800x519 مسجد صباحی زرین شهر

جاهای دیدنی زرین شهر

مسیر بین باغ برجی که دارای برج کبوتر است و مسجد صباحی به عنوان محور گردشگری تعریف شده، شهروندان و گردشگران می توانند این مسیر را پیاده طی کرده و از طبیعت بکر و همچنین بافت زیبای مسیر لذت ببرند.

مسجد صباحی زرین شهر1 مسجد صباحی زرین شهر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *