رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ تیر ۱۴۰۰

مسجد جامع دستگرد قداده

لینک این مطلب کپی شد!

مسجد جامع دستگرد قداده در خمینی شهر از بناهای باستانی استان اصفهان است که قدمت دیرینه دارد. اعتقاد محلی ها بر آن است که مسجد جامع فعلی محله دستگرد نیایشگاه زردشتی بوده که بعد از اسلام به مسجد تبدیل شده است. آثار این نیایشگاه در زیر زمین مسجد به صورت سنگ های نامنظم و ملات گچ و ساروج موجود است.دستگرد از محلات قدیمی خمینی شهر است که راه ورودی آن از خیابان پروفسور میردامادی بوده و به بلوار آزادگان و به خیابان امام خمینی شهر اصفهان نیز جاده ارتباطی دارد. در نوشته های پهلوی سده سوم و پنجم میلادی واژه دستگرد به مفهوم استوار به کار رفته است. آریاییها حتی قبل از ورود به ایران مثلا در آسیای مرکزی آبادی هایی احداث می کردند و نام آن را دستگرد می گذاشتند.

-جامع-دستگرد-قداده مسجد جامع دستگرد قداده

بنابر گفته کارشناسان میراث فرهنگی، مسجد جامع دستگرد قداده خمینی شهر رو به قبله ساخته نشده و معماری زیرزمین آن که از گچ، ساروج و سنگ ساخته شده نشان از تاریخ کهن این مسجد دارد. این بنا که شاید بر روی بقایای نیایشگاهی ساخته شده، بعد از اسلام آوردن مردم محله دستگرد برای عبادت مورد استفاده قرار گرفته است. قابل ذکر است که این مسجد نقبی دارد که تا کوه آتشگاه کشیده شده است. مسجد مذکور کتیبه ای سنگی دارد و قوسهایش قاجاری است. اما به نظر کارشناسان در دوره صفوی بازسازی شده است. سردر آن از امامزاده اسحاق بازارچه حسن آباد و مسجد امام (الهام گرفته شده است. این مسجد با همت هیئت مدیره جدید مسجد و خیریه باقیات الصالحات دستگرد تغییرات اساسی را پشت سر گذاشته است. مرمت مسجد از سال ۱۳۸۹ مطرح شد و از سال ۱۳۹۱ با تعیین هیئت امنای جدید مسجد ادامه یافت.

-جامع-دستگرد-قداده1 مسجد جامع دستگرد قداده

جاهای دیدنی خمینی شهر

وجود برج کبوترخانه، حمام تاریخی، مسجد جامع و چند خانه تاریخی در نزدیکی یکدیگر نشانگر بافت تاریخی دستگرددر خمینی شهر است .

نحوه دسترسی به مسجد جامع دستگرد

آدرس :خمینی شهر، خیابان پروفسور میردامادی، محله دستگرد

-جامع-دستگرد-قداده2 مسجد جامع دستگرد قداده

-جامع-دستگرد-قداده3 مسجد جامع دستگرد قداده

-جامع-دستگرد-قداده4 مسجد جامع دستگرد قداده

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *