رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ فروردین ۱۳۹۷

مسافران دقیقه ۹۰ نوروز ۹۳ نیازمند برنامه سفر هستند

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱۲ – خبرگزاری میراث فرهنگی – گردشگری – تعطیلات نوروز ۹۳ در راه است و می توان به جرات گفت بیش از نیمی از گردشگرانی که قصد سفر در این روزها را دارند هنوز برنامه ای برای سفر خود ندارند در واقع نمی دانند به کجا می خواهند سفر کنند یا آنکه چگونه و از چه راهی بروند و در چه مکانی اقامت داشته باشند.

نبود برنامه ای مدون و از پیش تعیین شده سبب می شود تا نیمی از سفرهای نوروز تنها با بار زدن وسایل در اتومبیل و راهی شدن به جاده ای که هدف آن مشخص نیست آغاز و ادامه یابد. در چنین شرایطی است که شهرهای شمالی مملو از مسافر می شود به نوعی که ارائه خدمات به آنها با مشکلات بسیار همراه و سبب نارضایتی های فراوان می شود و شهرهای شمال غرب و غرب و مرکز بدون مسافر می مانند.

«علی اصغر شالبافیان» عضو هیئت علمی دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان معتقد است: «باتوجه به آنکه درحال حاضر بسیاری از مسافران نوروزی هنوز مسیر خود را مشخص نکرده اند می توان با ارائه اطلاعاتی صحیح و کامل درخصوص مسیرهای جدید درتصمیم گیری آنها موثر بود.»

او با اشاره به آنکه مدیریت گردشگری به معنای مدیریت هماهنگی است یادآور شد: «تمام این امور درحالی عنوان می شود که مهمترین بخش های گردشگری به فعالیت سایر ارگان ها و سازمان ها جز سازمان میراث و گردشگری ارتباط پیدا می‌کند. در واقع دست سازمان متولی گردشگری از بسیاری از بخش ها کوتاه است. در این میان هماهنگی بین رسانه و اطلاع رسانی در این خصوص می تواند زنجیره متصل کننده باشد.»

شالبافیان با اعتقاد برآنکه رسانه ها و بخصوص رسانه ملی می تواند در عین معرفی جاذبه های گردشگری از مشکلات و تبعات انتخاب یک مقصد شلوغ و پرتردد برای مسافران نوروزی نیز سخن بگوید تصریح کرد: «اگر جاده های شلوغ و ترافیک های سنگین چندین ساعته جاده های شمال و سایر بخشهای پرمسافر را به گردشگران نشان دهیم و در عین حال مقاصدی جدید را به او معرفی کنیم می توانیم در تصمیم گیری آنها برای تعیین مقصد سفر تاثیرگذار باشیم. در این میان باید توجه داشت که هنوز برای ارائه این مسائل دیر نشده چراکه بسیاری از گردشگران هنوز برنامه سفر نوروزی خود را نبسته اند.»

به گزارش CHN، بسیاری از مسافران نوروزی به دنبال بسته های سفرهایی هستند که آماده در اختیار آنها قرار گیرد و به نوعی راحت و آسوده بدانند که کجا بروند و چه بکنند. در این میان مسئولان گردشگری می توانند با معرفی بسته های سفر مدیریتی صحیح در سفرهای نوروزی را تجربه کنند.

گردشگری نیازمند تورگردان محلی است
“سید حسن مطیعی لنگرودی” استاد دانشکده جغرافیا و مدیرقطب علمی مطالعات و برنامه ریزی روستایی دانشگاه تهران نیز با اشاره به تحقیقی که درخصوص سفرهای نوروزی انجام شده است گفت: «می توانم بگویم در حدود ۸۰ درصد گردشگران با هزینه ای اندک و ناچیز به سفر می روند و در واقع سفری از پیش تعیین شده را در برنامه خود ندارند. در واقع تعداد گردشگرانی که از قبل هتل خود را رزرو می کنند و با برنامه از پیش تعیین شده به سفر می روند بسیار اندک است.»

او افزود: «هر سال شاهد ارائه آمارهای میلیونی از سفرهای نوروزی هستیم اما آنچه اهمیت دارد این است که تنها تعداد محدودی از این افراد از دو ماه قبل در هتلهای ۴ و ۵ ستاره جا رزرو می کنند، مابقی آنها به نوعی دیگر سفر می کنند و نیازمند خدماتی از جمله سرویس های بهداشتی هستند. این درحالی است که حتا در ارائه چنین امکاناتی ضعیف هستیم.»

مطیعی لنگرودی با اشاره به آمارهایی که از گردشگران ورودی ارائه می شود خاطرنشان کرد: «مسئولان از آمارهای ۲ و ۳ میلیونی ورودی گردشگران خبر می دهند این درحالی است که ما گردشگر ورودی نداریم و این گردشگران نیز تعدادی افغانی هستند که برای زیارت و دیدار اماکن مذهبی وارد کشور می شوند. در صورتی که گردشگری باید اقتصادی باشد و افراد محلی از آن مرتفع شوند نه آنکه تنها آلودگی محیط زیستی و زیان های فرهنگی از آن باقی بماند.»

این استاد دانشگاه معتقد است: «در جوامع بومی تورگردانی محلی نداریم این درحالی است که باید اقامتگاه های ارزان قیمت و بومی را گسترش دهیم و برای تحقق این مهم نیازمند تورگردان محلی برای معرفی و شناسایی این بخش هستیم.»

IMAGE634782118567135879 مسافران دقیقه 90 نوروز 93 نیازمند برنامه سفر هستند

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *