رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ بهمن ۱۳۹۳

مرمت کاروانسرای صفوی دامغان

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۱/۱۵- رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری شهرستان دامغان از مرمت کاروانسرای دامغان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، «معصومه داودیان» اظهار کرد: در این مرحله، کار مرمت استبل، ورودی کاروانسرا، سر در و حجره‌ها انجام شد.

وی گفت: در این مرحله از مرمت کار جمع‌آوری آجرهای فرسوده، جمع‌آوری کف‌سازی بتنی و دیگر کف‌سازی‌های غیرهمگون با بنا، استحکام بخشی، طاق زدن حجره‌ها و دوغ‌آب ریزی ، آجر فرش سکوهای دو طرف ورودی، دوخت و دوز شکاف سر در ورودی کاروانسرا، جمع آوری آجرهای فرسوده، شتسشوی سقف‌های سیاه شده دیوار چینی، بندکشی و…. انجام شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری شهرستان دامغان افزود: بر این اساس، سه حجره این اثر به صورت کامل مرمت شد.

داودیان گفت: همزمان با این مرحله از مرمت، با پیگیری‌های متعدد، قسمت دیگری از کاروانسرا که در اختیار فروشگاه اتکا بوده به اداره میراث فرهنگی این شهرستان واگذار شد.

وی با بیان اینکه این بنای ارزشمند که با سازه خشتی آجری در دوره صفوی ساخته شده به شماره ۱۹۶۶ سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اضافه کرد: کاروانسرای دامغان در مرکز شهر دامغان و در قسمت شمالی مجموعه امامزادگان جعفر(ع)، محمد(ع)، چهل دختر و خانقاه شاهرخ میرزا قرار گرفته است.

578 مرمت کاروانسرای صفوی دامغان

آغاز مرمت آسیاب تاریخی روستای ارمیان میامی

همچنین رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود از آغاز مرمت آسیاب تاریخی روستای ارمیان از توابع شهرستان میامی خبر داد.

«حمیدرضا حسنی» اظهار کرد: در این مرحله از مرمت، کار سبک‌سازی بام شامل برداشت کاهگل فرسوده، تعویض تیرهای فرسوده، تخته‌ریزی و کاهگل مجدد بام و دیواره‌ها و دیگر اجزاء آسیاب انجام شد.

وی با بیان اینکه این بنای تاریخی در گذر زمان بر اثر نزولات جوی، آسیب دیده بود، گفت: روستای ارمیان دارای چند آسیاب آبی بوده که امروزه تنها آثار برخی از آنها به جای مانده است.

حسنی با اشاره به اینکه آسیاب‌های آبی از معماری ویژه‌ای برخوردارند که معمولاً در دامنه کوه یا زمین‌های با اختلاف سطح مسیر رودخانه، قنات یا چشمه ساخته می‌شوند، گفت: این امر بیانگر فن و تخصص پیشینیان در خصوص استفاده از انرژی‌های پاک و طبیعی در چرخش سنگ آسیاب است.

وی افزود: آسیاب‌های آبی برای آرد کردن گندم و جو جهت تهیه نان و مصارف مختلف استفاده می‌شده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود گفت: این آسیاب در شرف ثبت در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و از جمله جاذبه‌های تاریخی روستای ارمیان در کنار جاذبه‌های گردشگری و تفریحی است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *