جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مردم‌شناسی راه‌حل بسیاری از مشکلات جامعه است

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ شهریور ۱۳۹۳

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۶/۱۵ – رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی با بیان اهمیت توجه به حوزه مردم‌شناسی گفت: علم مردم‌شناسی راه‌حل بسیاری از مشکلات جامعه را در خود دارد.

محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث‌فرهنگی در مراسم تجلیل از مردم‌شناسان ایران که به مناسبت زادروز ابوریحان بیرونی، مردم‌شناس و دانشمند ایرانی برگزار شد، گفت: مشکل بزرگی که در حوزه مردم‌شناسی وجود دارد، عدم شناخت کافی مردم از اهمیت این علم است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون با مردم‌شناسی به عنوان یک موضوع واجب برخورد نشده و همچون مسائل مستحبی، چندان مورد توجه قرار نگرفته است، تصریح کرد: راه‌حل بسیاری از مشکلاتی که وجود دارد با پاسخ به این سوال که ایران کجاست و چه مردمانی دارد، حل می‌شود.

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث‌فرهنگی با بیان اینکه بحران آب در کشور به دلیل عدم رویکرد فرهنگی به آب در کشور به وجود آمده است، یادآور شد: آب، کشاورزی، صنعت، آموزش، بهداشت و … پدیده‌های فرهنگی هستند که بی‌توجهی به بعد فرهنگی آنها کشور را متضرر می‌کند.

بهشتی ادامه داد: با کمی تامل متوجه می‌شویم که تمام رشته‌های مرتبط با کیستی مردمان و سرزمینمان از جمله مردم‌شناسی باید مورد توجه قرار گیرد و هرکاری که خارج از این حوزه این علوم انجام شود، خطاست.

وی افزود: با پاسخ به این دو سوال مهم می‌توانیم سنجیده‌تر و با برنامه‌تر حرکت کنیم و در موضوعاتی مانند کشاورزی، صنعت، بهداشت و سایر موارد با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، گام برمی‌داریم.

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی ابتکار عمل در این حوزه را بر عهده مردم‌شناسان دانست و گفت: افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید به گونه‌ای عمل کنند که حیاتی بودن و اهمیت موضوع مشخص شود.

بهشتی، مردم‌شناسی را امری واجب دانست و تصریح کرد: باید طرح‌ها و حرکت‌هایی اجرا کنیم که جامعه نسبت به اهمیت و ضرورت مردم‌شناسی متقاعد شود.

وی در پایان اظهار داشت: اگر در مسیر درست حرکت کنیم می‌توانیم شاهد ارج نهادن مردم به این علم در آینده نزدیک باشیم.
منبع : مرکز اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری
789897 مردم‌شناسی راه‌حل بسیاری از مشکلات جامعه است

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *