رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ شهریور ۱۳۹۳

تبدیل پایتخت معنوی ایران به قطب گردشگری حلال در منطقه

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۶/۱۵ -معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر به استان خراسان رضوی با بیان اینکه مشهد از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است گفت :علاوه بر گردشگران داخلی که از سراسر ایران به مشهد مقدس سفر می کنند مقصد ۵۰ درصد گردشگران خارجی نیز مشهد مقدس است که به عنوان مثال سال گذشته ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از کشور عراق به پایتخت معنوی ایران سفر کرده اند.

مسعود سلطانی فر با بیان این مطلب در نشست هم اندیشی فعالان و تشکل های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی که عصر امروز در هتل درویشی مشهد برگزار شد گفت: ظرفیت بالای مشهد به عنوان یکی از مهمترین قطب های گردشگری در ایران و منطقه این فرصت را می تواند به وجود آورد که مشهد به عنوان قطب گردشگری حلال در منطقه مطرح شود.

وی در ادامه یادآور شد: به گفته مدیر یکی از ایرلاینها این خط پروازی روزانه ۲ تا ۴ پرواز از کشورهای عربی مانند بحرین، عراق، عربستان، کویت به مشهد مقدس انجام داده است که این پروازها شامل شیعان این کشورها است که به شوق زیارت بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) به این شهر سفر می کنند.

سلطانی فر با اشاره به ظرفیتهای مهم پایتخت معنوی ایران و استان خراسان رضوی در هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: خوشبختانه در استان خراسان رضوی در شهر مشهد اقدامات خوبی انجام گرفته و گردشگری در این شهر فعال است و تنها انتظار دست اندرکاران و فعالان حوزه گردشگری از دولت حمایت کردن است که در همین راستا دولت تدبیر و امید نیز کاهش تصدی گری ها و واگذاری کارها به مردم و بخش خصوصی را به صورت جدی در دستور کار دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به تصمیم دولت و سازمان و کاهش تصدی گری ها ادامه داد: در حال حاضر یک مدل مدیریتی را در سازمان میراث فرهنگی دنبال می کنیم که این مدل در سه حوزه سازمان بدنبال گسترش تشکل های مردمی و کاهش تصدی گری ها و کوچک سازی دولت است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه کارها با همکاری و همفکری افراد نخبه و صاحب نظر به سرانجام رسید اضافه کرد: بر همین اساس از تمامی افراد توانمند ، صاحب نظر، مدیر ، صاحب دانش و تخصص دعوت می کنیم که با تشکیل یک تیم مدیریتی کامل به سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در پیشبرد اهداف و برنامه ها کمک کند.

سلطانی‌فر در بخش دیگر صحبتهای خود با بیان اینکه مردم به دولت تدبیر و امید برای رفع مشکلات امید بسته اند گفت: همانگونه که نرخ تورم در این دولت ماه به ماه کاهش یافته است در تلاش هستیم تا تمامی بخش های مختلف از رکود خارج شود.

معاون رئیس جمهور در ادامه صحبتهای خود به گردش مالی گردشگری در دنیا اشاره کرد و در مقایسه آن در ایران گفت: گردش مالی گردشگری ، ‌تفریحات، اوقات فراغت سالانه ۶۵۰۰ میلیارد دلار است که از این رغم ۱۲۵۰ میلیارد دلار نصیب کشورهای مختلف شده است.

وی گفت : در این میان در سال ۲۰۱۳ میلادی ورود گردشگران خارجی در دنیا ۱۱۸۷ میلیون دلار گردش مالی داشته است که این رقم ، رقم بسیار بالایی است با این حال با تمام ظرفیت های مالی در ایران سهم ما از گردش مالی گردشگران خارجی در دنیا ۰.۵ درصد است.

ریس سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه سال گذشته ۵/۴ میلیون گردشگر وارد کشور شده است گردش مالی از حضور این تعداد گردشگر خارجی حدود ۶ میلیارد دلار است.

سلطانی فر به ظرفیتهای گردشگری در ایران اشاره کرد و گفت: تنها در حوزه میراث فرهنگی بیش از یک میلیون اثر تاریخی در کشور داریم که البته تا کنون ۳۲ هزار اثر ثبت ملی شده است که اگر بتوانیم ۱۰ تا ۱۵ درصد دیگر از این آثار را ثبت ملی کرده و در اختیار گردشگران قرار دهیم میزان بازدید گردشگران از بناها و مراث فرهنگی افزایش خواهد یافت .

معاون رئیس جمهور در ادامه به ظرفیتهای گردشگری، میراث فرهنگی و ظرفیت های مذهبی موجود در مشهد مقدس اشاره کرد و یادآور شد سفر ۵۰ درصد گردشگران خارجی به مشهد مقدس نشان دهنده این است که در مشهد مقدس ظرفیت بسیار بزرگی به نام بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) وجود دارد که باید از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کرد.

وی در بخشی دیگر از صحبتهای خود با اشاره به اینکه تمایل افراد برای سفر به ایران در کشورهای مختلف افزایش یافته است گفت: در یکسال اخیر شاهد رشد ورود گردشگران خارجی به ایران به ویژه گردشگران اروپایی بوده است؛ که استنباط من این است که ادبیات مثبت دولت در صحنه بین المللی و استفاده از ابزار مناسبی به نام تعامل باعث شده که تمایل افراد برای سفر به ایران در کشورهای دیگر افزایش پیدا کند.

سلطانی فر ادامه داد: سیاست گذاری مناسب و ارزشمند دولت در این حوزه باعث شده علی رغم اینکه در بسیاری از بخشها با رکود روبرو هستیم گردشگری از رکود خارج شده و درآمد زا است.

وی افزود به عنوان مثال هتلهای شهرهایی مانند اصفهان و شیراز تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی از سوی گردشگران خارجی رزرو شده است.

سلطانی فر ادامه داد خوشبختانه درخواست ویزا برای سفر به ایران از هر سوی گردشگران کشورهای مختلف دو برابر شده است.

وی همچنین ظرفیت گردشگری سلامت در کشور و خصوصاً در مشهد مقدس اشاره کرد و ادامه داد: گردشگری سلامت نیز در پایتخت معنوی ایران از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است که این ظرفیت در سایر شهرها نیز تا حدودی دیده می شود و بر همین اساس یک تفاهم نامه با وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه و سازمان نظام پزشکی امضاء کردیم که امیدواریم با اجرای این تفاهم نامه گردشگری سلامت توسعه یافته و دلالها نیز در این حوزه حذف شوند .

سلطانی فر همچنین ظرفیتهای میراث فرهنگی در کشور اشاره کرد و گفت در حال حاضر ۱۷ اثر مهم را ثبت جهانی کرده ایم و ۴۸ پرونده دیگر نیز آماده ثبت جهانی است

وی در پایان به موضوع صنایع دستی اشاره کرد و با بیان اینکه صنایع دستی در سالهای گذشته مورد غفلت واقع شده است افزود سال گذشته در حوزه صنایع دستی سیاست تثبیت را در پیش گرفته ایم و در حال حاضر برنامه ریزی های مناسبی برای این حوزه داریم.

معاون رئیس جمهور با تاکید براینکه کلیه دست اندر کاران سازمان همت خود را جهت اجرای سیاست های دولت به کار گیرند خاطر نشان کرد: از یکی از مشکلات ما در حوزه صنایع دستی مشکل عرضه و فروش این محصولات است که بر اساس یک برنامه ریزی دقیق و کارشناسی شده به دنبال رفع این مشکل هستیم .

گفتنی است دراین نشست و پیش از سخنان معاون رئیس جمهور، تعدادی از فعالان و اعضای تشکلهای میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات خود پرداختند .

منبع : مرکز اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری
132 تبدیل پایتخت معنوی ایران به قطب گردشگری حلال در منطقه

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *