رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

مدرنیته در کمین ماسوله زاگرس

لینک این مطلب کپی شد!

روستای پلکانی سرآقاسید با قدمت چند صد ساله یکی از روستاهای تاریخی در چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود، بافت تاریخی این روستا آن را به ماسوله زاگرس مشهور کرده است، اما این روستا باوجود قدمت اصیل در بین روستاهای پلکانی کشور شهرت کمتری دارد، هرساله تعداد زیادی از گردشگران از سراسر کشور و حتی جهان برای بازدید از این روستای سنتی و تاریخی به شهرستان کوهرنگ سفر می‌کنند.به گزارش ایسنا، روستای پلکانی سرآقاسید در یکی از مناطق صعب‌العبور چهارمحال و بختیاری واقع شده است و اهالی این روستا حدود نیمی از سال را در محاصره برف قرار می‌گیرند و به‌علت نامناسب بودن راه دسترسی رفت و آمد اهالی این منطقه به سختی انجام می‌شود.

ماسوله زاگرس

این روستای تاریخی در سالیان گذشته به ثبت ملی رسیده، بنابراین حفظ بافت تاریخی روستا از اهمیت بالایی برخوردار است، اما متاسفانه برخی از اهالی روستا برای مقاوم‌سازی و مرمت بنای منازل خود دست به تغییر و تحول در بافت تاریخی روستا زده‌اند، این موضوع در صورت گسترش می‌تواند بافت تاریخی و سنتی این روستا را دستخوش مدرنیته کند.

این روستا از بسیاری از امکانات زندگی مدرن محروم است و مردم آن با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، بنابراین دستگاه‌های دولتی مرتبط از جمله اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سایر دستگاه‌های متولی باید بحث مقاوم‌سازی منازل این روستا را بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌ها در اولویت قرار دهند تا بافت تاریخی این روستا حفظ شود.

این روستای پلکانی می‌تواند مقصد گردشگران در فصل بهار و تابستان باشد، اما در این روستا امکانات اقامتی چندانی وجود ندارد، مردم این روستا می‌توانند با توسعه بوم‌گردی منبع درآمدی برای خود و خانواده‌شان فراهم کنند.

ماسوله زاگرس

مرمت و مقاوم‌سازی منازل روستای سرآقاسید باید بر اساس ضوابط فنی باشد

علیرضا غفاری رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کوهرنگ با اشاره به اینکه روستای پلکانی سرآقاسید یکی از روستاهای تاریخی و دارای قدمت در چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود، اظهار کرد: این روستا همچنین نیز ثبت ملی شده است.

وی با تاکید بر اینکه حفظ بافت تاریخی و سنتی روستای سرآقاسید از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: ساخت و ساز جدید، مقاوم‌سازی، تعمیر، بازسازی و مرمت بناهای موجود در این روستا باید بر اساس ضوابط و اجرائیات ابلاغ شده به بنیادمسکن انقلاب اسلامی، فرمانداری و بخشداری صورت بگیرد.

غفاری افزود: همچنین برای حل مشکل کمبود زمین برای ساخت و ساز جدید در این روستا باید فرمانداری قطعه زمینی را مشخص و آن را به افراد متقاضی واگذار کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کوهرنگ با اشاره به اینکه برخی از ساکنان روستا برای مقاوم‌سازی و مرمت منازل اقدام به استفاده از بلوک و ستون‌های سیمانی در بنای ساختمان خود کرده‌اند که این موضوع به‌هیچ عنوان قابل پذیرش نیست، توضیح داد: طبق ضوابط مردم برای مرمت، مقاوم‌سازی و تعمیر منازل خود اجازه استفاده از این نوع مصالح ساختمانی را ندارد، نباید بافت تاریخی روستا از شیوه خشت و گلی تغییر پیدا کند و مردم باید برای این کار از سنگ‌فرش‌های سنتی، خشت، گل و خاک برای مرمت استفاده کنند.

وی ادامه داد: یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری بر حفظ بافت تاریخی روستای سرآقاسید نظارت دارند، یادآور شد: اگر افرادی اقدام به تخریب بافت تاریخی و سنتی این روستا کنند به‌شدت با این افراد برخورد خواهد شد.

ماسوله زاگرس

توسعه بوم گردی در سرآقاسید

مرتضی زمانپور فرماندار کوهرنگ در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه روستای پلکانی سرآقاسید دارای بافت سنتی و تاریخی است، اظهار کرد: جمعیت این روستا براساس آخرین سرشماری حدود ۱۷۰۰ نفر تخمین زده شده است، این روستای تاریخی و توریستی همچنین ثبت ملی شده است.

وی ادامه داد: قبل از شیوع ویروس کرونا هر ساله جمعیت زیادی از گردشگران از این روستای تاریخی در شهرستان کوهرنگ بازدید می‌کردند، طبق برآوردهای انجام شده نزدیک به ۶۰ درصد گردشگرانی که به این شهرستان برای بازدید غاریخی چما و سایر جاذبه‌های گردشگری مراجعه می‌کردند، سفری نیز به این روستا داشتند.

زمانپور با تاکید بر اینکه حفظ بافت تاریخی روستای سرآقاسید دارای اهمیت بالایی است، گفت: سال گذشته از محل اعتبارات مسکن محرومان ۲۳ فقره تسهیلات جهت مرمت، مقاوم‌سازی و مرمت به ساکنان این روستا اختصاص یافت، این افراد برای این اقدامات باید دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری را رعایت کنند تا اقساط بعدی این تسهیلات به آن‌ها پرداخت شود.

فرماندار کوهرنگ افزود: در حال حاضر در روستای سرآقاسید زمینی برای ساخت و ساز وجود ندارد، بنابراین قطعه زمینی برای سرریز جمعیت این روستا و ساخت و ساز جدید پیشنهاد داده شد، اما مردم این روستا تمایل چندانی به جابجایی ندارند و می‌خواهند در خود روستا مستقر باشند.

وی صعب‌العبور بودن و نداشتن راه دسترسی مناسب به روستای سرآقاسید را از مشکلات این روستا عنوان و خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده مشکل ارتباطی تلفن همراه در این روستا تا حدودی حل شده اسـت، همچنین ساکنان از نعمت برق نیز برخوردار هستند، یک مدرسه پنج کلاسه نیز در این روستا احداث خواهد شد.

زمانپور با اشاره به اینکه برای جذب توریست در روستای سرآقاسید پس از بهبود شرایط بیماری کرونا، اظهار کرد: مجوز احداث چند بوم‌گردی برای ساکنان این روستا صادر شده است، همچنین احداث راه دسترسی مناسب نیز در دستور کار قرار دارد.

فرماندار کوهرنگ گفت: خوشبختانه گردشگران استقبال خوبی از مراکز اقامتی بوم‌گردی در این روستا دارند، بنابراین آموزش مردم این روستا برای مباحث گردشگری در اولویت قرار دارد.

منبع : ایسنا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *