جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

فرش قرمز «کن» زیرپای گردشگری

تاریخ بروزرسانی :
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

گروه گردشگری دنیای اقتصاد،‌ امیر شاملویی: جشنواره فیلم کن یکی از معتبرترین جشنواره‌های جهانی در عرصه سینما است که هر ساله در شهر کن در جنوب فرانسه برگزار می‌شود. این شهر در منطقه گراسه در فرانسه واقع شده و هفتمین رده را در میان پایتخت‌های هنری جهان دارا است.

کن در ایام جشنواره فیلم خود، علاوه بر آنکه مفتخر به میزبانی جمع کثیری از هنرمندان است، هنردوستان بسیاری را نیز به خود جذب می‌کند؛ هنردوستانی که در قالب گردشگر راهی کن می‌شوند و عواید اقتصادی بسیاری را برای این شهر به همراه دارند. آمارها نشان می‌دهد جمعیت این شهر در ایام برگزاری جشنواره تقریبا سه برابر می‌شود و این یعنی رویداد مهمی همچون جشنواره کن توانسته به توسعه گردشگری در این شهر نیز منجر شود.

عواید ۱۵درصدی هتل‌ها از جشنواره

جمعیت شهر کن حدود ۷۳ هزار نفر است و در طول روزهای برگزاری جشنواره از مرز ۲۰۰ هزار نفر عبور می‌کند. طبق آمار منتشر شده از سوی مقامات محلی، بازدید‌کنندگان این رویداد مهم هنری در سال ۲۰۱۴، در مجموع ۸۵ هزار نفر- شب را در هتل‌ها سپری کرده بودند. اهمیت این رویداد معتبر برای بخش هتلداری به این خاطر است که ۱۵ درصد از درآمد سالانه صنعت هتلداری محلی این شهر را تشکیل می‌دهد. نرخ گران‌ترین اتاق در هتل‌های معتبر این شهر، به ۳۰ هزار دلار نیز می‌رسد.

علاوه بر این بخش، هجوم رسانه‌هایی همچون تلویزیون‌ها و خبرنگاران، بخش‌های تبلیغات، مسافرخانه‌ها و رستوران‌ها را نیز از برگزاری چنین رویدادی منتفع می‌سازد. ضمن آنکه شرکت‌کنندگان در چنین رویدادی جزو اقشار بسیار مرفه محسوب می‌شوند و توانایی پرداخت مخارج بالا برای اقامت، غذا و سایر مصارف خود را دارند که می‌تواند بر اقتصاد محلی اثرگذار باشد.در همین حال آمار منتشر شده از سوی نشریه فیگارو در سال ۲۰۱۵ حاکی از این است که جمعیت شهر کن در زمان برگزاری این جشنواره سه برابر شده و به ۲۱۰ هزار نفر رسیده است. این در حالی است که تعداد اعضای این شهر در سال ۲۰۱۴ و در زمان برگزاری جشنواره ۱۸۰ هزار نفر بود که نشان از رشد تعداد شرکت‌کنندگان در این جشنواره دارد. بودجه‌ای که سال گذشته برای این جشنواره در نظر گرفته شده بود به ۲۰ میلیون یورو می‌رسید که نیمی از این مبلغ توسط مالیات‌دهندگان فرانسوی و نیمی دیگر توسط تبلیغات شرکت‌ها پرداخت شد. از سوی دیگر، تعداد افرادی که به طور قطع در این رویداد حضور داشتند (به جز خبرنگاران) به ۳۱هزار و۵۰۰ نفر رسید. همان‌طور که از داده‌های مربوط به جشنواره مشخص است، روند شرکت‌کنندگان در این رویداد رشد خوبی داشته است.

اقتصاد کن

جالب است بدانیم سنت برگزاری جشنواره فیلم برای ارائه و نمایش آثار سینمایی ریشه در دهه ۱۹۳۰ دارد. بنیتو موسولینی دیکتاتور فاشیست ایتالیایی نخستین جشنواره فیلم را در سال ۱۹۳۲ در شهر ونیز برگزار کرد. هدف وی از این کار مقابله با قدرت فرهنگی هالیوود بود. اندکی بعد، نخستین جشنواره فیلم در فرانسه نیز در شهر کن برگزار شد. امروزه‌ تعداد جشنواره‌ها بسیار بیشتر شده‌ و در برلین، مسکو، مونترآل و توکیو نیز گسترش یافته‌اند. کسب درآمد این جشنواره‌ها از چند طریق است؛ نخستین راه، فروش بلیت برای فیلم‌ها و نیز هزینه‌های اخذ شده برای حضور یک فیلم در جشنواره است؛ هرچه جشنواره مهم‌تر باشد این هزینه بالاتر است و ارزش به دست آمده توسط جشنواره نیز بیشتر می‌شود که عاملی برای اثرگذاری بر اقتصاد محلی خواهد بود و به نوعی در جذب گردشگر نیز موثر است. هزینه جذب اسپانسر نیز راهی دیگر برای سوددهی این‌گونه جشنواره‌ها است که به دلیل حضور ستاره‌های سینمایی و پوشش گسترده رسانه‌ای، از جمله منابع جذب سرمایه است. اما در کنار اینها، چنین جشنواره‌ای به عنوان یک رویداد فرهنگی می‌تواند گردشگران بسیاری را نیز به شهر محل برگزاری جذب کند. برای مثال، طبق گزارش دفتر تحقیقات تجاری و اقتصادی دانشگاه یوتا، در سال ۲۰۱۴ حاضران در جشنواره فیلم ساندنس در مجموع ۶۳.۹ میلیون دلار در طول ۱۰ روز برگزاری جشنواره، خرج کرده بودند. مسوولان شهر کن نیز درآمد این فستیوال معتبر از محل اخذ صورت‌حساب‌های ورودی به جشنواره در سال ۲۰۱۴ را ۲/ ۲۸ میلیون دلار تخمین زده‌اند؛ این در حالی است که همین رقم برای سال ۲۰۱۳ حدود ۲۴ میلیون دلار بوده است که رشد ۲۰درصدی درآمدهای حاصل از این منبع را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، اقتصاد محلی شهر کن بیشتر مبتنی بر بخش خدمات است. این شهر به عنوان محل برگزاری جشنواره معتبر سینمایی کن، به نقطه‌ای مهم برای صنعت گردشگری تبدیل شده است. شهر کن هر ساله در ماه مه ‌(در اواسط بهار) پذیرای خبرنگاران، سینماگران و گردشگران زیادی می‌شود که اقتصاد محلی این منطقه را متاثر می‌کنند. در کنار این رویداد البته، گردشگران به دیگر جاذبه‌های شهر نیز سر خواهند زد که می‌تواند به توزیع درآمدهای گردشگری در همه بخش‌های این صنعت در کن بینجامد.

تجارب جهانی نشان می‌دهد رویدادها و به‌طور خاص، جشنواره‌های جهانی فیلم می‌توانند اثر مثبتی بر جذب گردشگران داخلی و خارجی داشته باشند و اقتصادهای محلی را تحت‌تاثیر قرار دهند. این گردشگران که عمدتا از اقشار پردرآمد محسوب می‌شوند، می‌توانند بر صنایعی همچون هتلداری، رستوران‌ها، تبلیغات و برخی خدمات شهری مرتبط اثر بگذارند. این جشنواره‌ها با ایجاد انگیزه برای فیلمسازان جوان و اقشار علاقه‌مند و نیز پوشش رسانه‌ای می‌‌توانند درآمدزایی اقتصادی به همراه داشته باشند. ایران نیز تجربه برگزاری ۳۴ دوره جشنواره جهانی فیلم فجر را در مقیاسی بسیار کوچکتر دارد که شاید بتوان با استفاده از تجارب جشنواره‌های بزرگ برای بهبود درآمدزایی اقتصادی و جذب گردشگران در این بخش، اقداماتی انجام داد. در همین راستا جدا شدن بخش بین‌الملل از دوره سی‌و‌سوم، بیانگر تغییراتی در رویکرد مسوولان برای برگزاری جشنواره است.

kan فرش قرمز «کن» زیرپای گردشگری

kan2 فرش قرمز «کن» زیرپای گردشگری

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *