جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ماهیگیری جیگ یا جیگینگ چیست؟

تاریخ بروزرسانی :
۴ آذر ۱۴۰۱

ماهیگیری جیگ یا جیگینگ یکی از فعال‌ترین روش‌های ماهیگیری سال‌های اخیر در سراسر جهان است که منشا آن از ژاپن است.ماهیگیری جیگ یا جیگینگ یکی از محبوب‌ترین روش‌های ماهیگیری طی سال‌های اخیر در سرتاسر جهان است. در این روش ماهیگیری، از طعمه‌های مصنوعی متصل به قلاب، برای جذب و صید ماهی استفاده می‌شود. طعمه‌هایی که برای این روش استفاده می‌شوند، حرکات عمودی شبیه ماهی دارند (به ماهیگیری عمودی نیز معروف است) و مانند ماهی‌های کوچکی که معمولا غذای ماهی‌های بزرگتر هستند، طراحی شده‌اند. در ماهیگیری جیگ یا جیگینگ، نوک میله ماهیگیری در ستون آب، یک حرکت موزون به سمت بالا و پایین دارد که حرکت ماهی را تداعی می‌کند.

ماهیگیری جیگ یا جیگینگ ماهیگیری جیگ یا جیگینگ چیست؟

تجهیزات ماهیگیری جیگ یا جیگینگ

تجهیزات معمول برای تمرین ماهیگیری جیگ، تجهیزات سبکی است که اساساً از یک میله، یک قرقره و یک نخ تشکیل شده است که جیگ به آن متصل است.جیگ از یک قلاب تشکیل شده است که می‌تواند از اشکال متفاوت ماهی و مواد مختلفی که محبوب‌ترین و موثرترین آنها سرب است، ساخته شود. در حال حاضر، تنوع لور بسیار زیاد است و می‌توانید مدل‌ها و رنگ‌های بسیار زیادی را از صدها تولید کننده و برند خریداری کنید. انتخاب شما به وزن گونه مورد نظر، عمق آب، وضعیت دریا یا آب بستگی دارد.

۲ نوع جیگ وجود دارد:

جیگ نرم
جیگ سخت
جیگ‌های نرم از یک سر سربی بزرگ و یک قلاب ساده تشکیل شده‌اند که بدنه سیلیکونی کوچکی به آن متصل شده است. این نوع جیگ، در کف آب به آرامی پایین می‌آیند، مقاومت زیادی در برابر جریان‌های آبی دارند و در نتیجه تأثیر کمتری هم خواهند داشت.

جیگ‌های سخت (مشابه چاقو) می‌توانند بلند یا کوتاه باشند و بر خلاف جیگ‌های نرم، به سرعت در آب پایین می‌آیند و در اعماق عملکرد خوبی دارند.

میله

با توجه به اینکه این روش ماهیگیری از روی قایق انجام می‌شود، اندازه میله بسیار مهم است. رایج‌ترین آنها بین ۱٫۵ تا ۲٫۵ متر می‌باشند. میله‌هایی با حلقه‌های معکوس یا مارپیچی شکل گزینه خوبی هستند. علاوه بر شکل و اندازه، میله ماهیگیری باید سبک باشد (کمتر از ۳۰۰ گرم باشد، و برای بلند کردن ماهی به اندازه کافی قوی و قدرتمند باشد.

ماهیگیری جیگ یا جیگینگ1 ماهیگیری جیگ یا جیگینگ چیست؟

لور (طعمه ماهیگیری) – جیگ‌ ماهیگیری

طعمه‌های ماهیگیری جیگ یا جیگینگ از طعمه های پرکاربردی هستند که تقریباً در هر مکانی که ماهی حضور داشته باشد می‌توان از آنها استفاده کرد. جیگ‌ در همه اشکال، رنگ‌ها، سبک‌ها و وزن‌ها وجود دارد و می‌توان با آنها به شیوه‌های مختلف ماهیگیری کرد. جيگ باكتيل (bucktail) و جيگ عمودي (vertical) از متداول‌ترین ابزار ماهیگیری جیگ هستند. بسته به گونه‌ای که می‌خواهید صید کنید، مهم است که تفاوت بین این دو را بدانید.

جیگ باکتل معمولاً از یک سر سربی تشکیل شده است و دارای مواد مو مانندی است که به پایین سر جیگ بسته می‌شود. بسیاری از باکتل‌ها از موهای آهو ساخته شده‌اند. موی باکتل و سر جیگ، در رنگ‌های مختلفی وجود دارند. می‌توان با این جیگ‌ باکتل‌ها به تنهایی و بدون طعمه، ماهی صید کرد. یا می‌توان از کرم لاستیکی، میگوی زنده یا طعمه‌های طبیعی دیگر همراه با آن استفاده کرد.

جيگ عمودي که به جيگ سرعتي معروف است، از يك قطعه سرب يا فلز بلند و باريك ساخته شده است. جیگ‌های عمودی دارای یک یا چند قلاب آویزان هستند با یک حلقه انشعابی متصل هستند که می‌تواند به بالا یا پایین جیگ وصل شود. جیگ های عمودی از ۱/۸ اونس تا ۱۴ اونس متغیر است و به آنها “جنگ پروانه‌ای” نیز گفته می‌شود.

ماهیگیری جیگ یا جیگینگ2 ماهیگیری جیگ یا جیگینگ چیست؟

پوشش جیگ چگونه است؟

دنباله های سیلیکونی ، پَر ، مو ، طعمه پلاستیکی ، زر ورق و … می توانند از انواع پوشش های به کار رفته برای جیگ ها باشند. این پوشش ها حجم و جلوه جیگ را بیشتر می کنند.به عبارتی دیگر جیگ ها سر و بدن دارند. سر یک جیگ می تواند از نظر شکل، اندازه، رنگ و نوع متفاوت باشد. بسته به گونه ماهی مورد نظر، قلاب ها نیز می توانند متفاوت باشند.سر می تواند گرد، مخروطی یا اساساً هر شکلی باشد که فکرش را بکنید! بدنه آن معمولاً از لاستیک یا سیلیکون ساخته می شود و اشکال آن متفاوت است و اغلب شبیه ماهی واقعی، قورباغه یا موجودات مشابه است.

قرقره ها

قدرت و راحتی در زمان صید در این روش ماهیگیری ضروری است. مناسب‌ترین کار استفاده از قرقره‌های چرخان با نسبت کم (چرخش‌های قرقره در هر چرخش)، ۴: ۱، ۵: ۱ است تا به لور اجازه حرکت کافی را بدهد. این قرقره‌ها باید تا حد امکان سبک و کوچک باشد و ظرفیت کافی برای نگهداری نخ را داشته باشد.

نخ

در ماهیگیری جیگ، استفاده از نخ‌هایی توصیه می‌شود که از مواد اکریلیک ساخته شده باشد، مقاومت بالا و انعطاف‌پذیری کمی از خود نشان بدهد و اصطکاک کمی هم با آب داشته باشد. علاوه بر این، برای داشتن حساسیت بیشتر باید نازک باشد. اندازه‌های توصیه شده از ۰٫۳۵ میلی متر تا ۰٫۷۰ میلی متر است.

ماهیگیری جیگ یا جیگینگ4 ماهیگیری جیگ یا جیگینگ چیست؟

روش های ماهیگیری جیگ یا جیگینگ

این روش مختص صید ماهیهای شکارچی و قلمرو طلب و مستقر در بستر آب شور و شیرین از روی قایق و همچنین سبک ماهیگیری روی یخ (ice fishing) است.فرد ماهیگیر در این روش سعی میکند ماهی هدف را با حرکات ریتمیک ودورانی طعمه های گول زنک در بستر آب فریب داده و ترغیب به حمله بکند.

بنابر این تعریف ماهیگیری ورزشی به روش جیگینگ عبارت است از: صید ورزشی (فعال) ماهی ها در محور ثابت با استفاده ازتکنیک حرکات ریتمیک ودورانی(سریع و آهسته) طعمه های گول زنک در بستر آب به وسیله چوب و چرخ تخصصی که در نهایت پس از صید ماهی هدف و غلبه برآن توسط فرد ماهیگیر ، جهت تداوم زنجیره زیستی و بقای نسل گونه ها مجددا” بدون آسیب دیدگی به محیط زیست خود برگردانده می شود.

این روش بطور کلی به سه سبک تفکیک می شود:

A) سبک جیگینگ در آب شور

B) سبک جیگینگ در آب شیرین

C)سبک جیگینگ روی یخ

سبک جیگینگ در آب شور:

در این روش با توجه به خاصیت خورندگی نمک محلول در آب دریا از تجهیزات ماهیگیری تخصصی مقاوم به شوری و خورندگی نمک استفاده می شود و همچنین چوب، چرخ ،طعمه ،قلاب و بخصوص نخ بکار گرفته شده در آب شورعلاوه به مقاوم بودن در برابر خوردگی و فرسایش باید نسبت به قدرت مضاعف ماهیهای دریایی هنگام لیفت کردن ماهی انتخاب گردند.

علاقمندان به سبک جیگینگ در آب شور بر روی قایق های تخصصی از این روش در صید ماهیهایی قدرتمند مستقر در بستر ومناطق صخره ای و مرجانی اعماق دریا مانند ماهی هامور، کوسه و سکن استفاده می کنند و ریتم حرکت طعمه های گول زنک و عمق اجرای حرکات به نوع ماهی هدف و خاستگاهش بستگی خواهد داشت.

ماهیهای پرطرفدار در این سبک عبارتند از:ماهی هامور، میش،هالیبوت ،ماهی کد، سکن ،سرخو و انواع کفشک ماهیها .

سبک جیگینگ در آب شیرین:

در آب شیرین و نیمه شورعلاقمندان ازاین سبک بیشتر برای صید ماهیهای غول پیکر آب شیرین مانند گربه ماهیها وماهیان شکارچی قلمرو طلب مستقر در بستر مانند ماهی سوف ،پرچ واردک ماهی بهره میگیرند.تجهیزات مورد نیازدر این سبک اندکی متفاوت با آب شور است . وبرای اجرای این سبک قایق تخصصی از ملزومات می باشد.

ماهیهای پرطرفدار در این سبک عبارتند از:گربه ماهی ها، سوف، اردک ماهی و باس .

سبک جیگینگ روی یخ:

در این روش افراد علاقمند به این سبک با ایجاد حفره در مکان مناسب روی یخ تشکیل یافته در سطح دریاچه ها و رودخانه ها و با بهره گیری از چوبهای مینیاتوری تخصصی و اجرای تکنیک های حرکتی سریع و آهسته با طعمه های گول زنک اقدام به صید ماهیهای مناطق سردسیر میکنند.

ماهیهای پرطرفدار در این سبک عبارتند از: ماهی سوف، اردک ماهی ، ماش اسپیوس ،انواع قزل الا و ماهی اسبله ( گربه ماهی اروپایی).

سخن پایانی
برای درک بهتر نحوه ماهیگیری با جیگ، مهم است که ماهیگیر به طور مداوم طعمه نوک میله را بالا و پایین کند. یکی از روش‌های خوب که لازم است هنگام ماهیگیری با جیگ انجام بدهید، این است که جیگ را تا انتها پایین بیاورید و بسیار سریع، نوک میله را به‌طور نامنظم بچرخانید تا جیگ به سطح بیاید. این کار را به صورت مداوم تکرار کنید. مهم نیست که از چه نوع جیگی استفاده می‌کنید، اما دانستن نحوه راه اندازی یک جیگ اهمیت بیشتری دارد. یعنی وزن هر جیگ را با عمقی که در آن ماهیگیری می‌کنید، مطابقت دهید. ماهیگیری در آب‌های عمیق‌تر به جیگ‌های سنگین‌تری نیاز دارد.پیشنهاد می کنم علاقمندان به ماهیگیری مطلب ماهیگیری در شب بهتر است یا روز ؟ را نیز مطالعه بفرمایند.

ماهیگیری ماهیگیری جیگ یا جیگینگ چیست؟

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد