رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ خرداد ۱۴۰۰

ماجرای ساخت شهرک امید تهران

لینک این مطلب کپی شد!

ماجرای ساخت شهرک امید تهران را برایتان در این مطلب آورده ایم . آیا شهرک امید را می شناسید ؟ این شهرک که نام پیشین آن شهرک فرحناز بوده یکی از شهرک‌های مسکونی تهران است که در شمال شرقی این شهر در مجاورت پارک جنگلی لویزان قرار گرفته‌است. این شهرک شامل ۱۹۴۶ واحد مسکونی در قالب ۱۸ برج و ۵۴ خانهٔ ویلایی است و جمعیت ساکن در آن حدوداً ۸۰۰۰ نفر برآورد می‌شود. این شهرک در میان جنگل لویزان و بوستان جنگلی یاس در محدوده شمیرانات واقع شده و در منطقه چهار شهرداری تهران قرار دارد.
شهرک امید اولین شهرک مسکونی در خاورمیانه است که موفق به دریافت گواهینامه‌های بین‌المللی ایزو ۹۰۰۱ در مدیریت کیفیت و ایزو ۱۴۰۰۱ در سلامت محیط زیست و تندیس طلایی GIC انگلستان شد.قنات کوثر ده کوچکی بوده از توابع تجریش که در روند گسترش شهر تهران در آن ادغام شد. این شهرک پس از تقسیمات محله‌ای در سال ۱۳۸۷ در محله قنات کوثر قرار گرفت.

-امید-3-800x450 ماجرای ساخت شهرک امید تهران

شهرک امید از شمال به بزرگراه شهیدباقری و باغ پرندگان، از جنوب به محله قنات کوثر و بزرگراه شهید زین الدین، از شرق به بزرگراه شهیدباقری و از غرب نیز به پارک جنگلی لویزان محدود می‌شود.به دلیل دسترسی مناسب به بزرگراه‌های شهر، جانمایی فوق‌العاده برج‌های مسکونی و بکارگیری استانداردهای لازم و روز دنیا در طراحی این برج‌ها و مقاومت واحدها در برابر زلزله تا ۸ ریشتر، شهرکی شاخص به شمار می‌آید.

-امید-5 ماجرای ساخت شهرک امید تهران

در سال ۱۳۵۴ عملیات طراحی و ساخت این شهرک توسط شرکت‌های فرانسوی آغاز شد و قرار بود تنها به فرماندهان، امیران، افسران و درجه‌داران نظامی اختصاص یابد. پس از انقلاب، این شهرک به «شهرک امید» تغییر نام پیدا کرد و مالکیت آن به شرکت تعاونی مسکن امید وابسته به لشکر ۲۱ حمزه نیروی زمینی ارتش واگذار شد. عملیات عمرانی مطابق نقشه قبلی پس از توقفی چند ساله مجدداً از سر گرفته شد و نهایتاً ۱۸ ساختمان در سه نوع A و B و C به بهره‌برداری کامل رسید و سرانجام از اواخر سال ۱۳۶۸کار اسکان ساکنان این شهرک آغاز شد.

از جمله مزایایی که امروزه شهرک امید را از دیگر شهرک‌های مسکونی پایتخت متمایز کرده، آب و هوای فوق‌العاده به دلیل مجاورت با جنگل‌های لویزان و کوهپایه‌های البرز در شمال شرقی تهران، فضای سبز کم نظیر در اطراف تمامی ساختمان‌ها و خیابان‌ها و معابر، زمین ورزشی، پارک و فضای سبز اختصاصی برای هر ساختمان است.همچنین آرامش و امنیت مثال زدنی شهرک امید و رعایت استانداردهای جهانی شهرک‌نشینی، این مجموعه را به منطقه‌ای آرام در شهر تهران مبدل ساخته است.

-امید-6 ماجرای ساخت شهرک امید تهران

قنات شهرک امید، از دیگر اماکن دیدنی داخل مجموعه است که از سال‌های پیش وجود داشته و همچنان از قناتهای زنده و جاری تهران است. این قنات از شمال، از کوهپایه‌های البرز سرچشمه گرفته و به شهرک امید ختم می‌شود.
مجتمع مسکونی شهرک امید دارای یک فرهنگسرا است که شامل کتابخانه ۳۰هزار جلدی و انواع آموزشگاه‌های زبان، موسیقی، فضای باز و پارک مطالعه مجزا برای آقایان و خانم‌ها است و به دلیل وجود بسیاری از امکانات ورزشی، پزشکی، رفاهی، خدماتی و… نیاز اهالی به انجام سفرهای درون شهری به حداقل رسیده است.

عملیات ساخت شهرک امید

عملیات طراحی و ساخت یک شهرک مسکونی در شمال شرق تهران منطقه لویزان به نام «شهرک فرحناز» در اواخر حکومت پهلوی به منظور تأمین مسکن پرسنل گارد شاهنشاهی توسط یک پیمانکار فرانسوی به نام شرکت S.A.E (ایفاژ فعلی) آغاز شد. این شهرک پیش از انقلاب اسلامی قرار بود تنها به فرماندهان، امیران، افسران و درجه داران گارد شاهنشاهی اختصاص یابد و در تیرماه ۱۳۵۷ از این مجموعه حال ساخت توسط شخص محمدرضا پهلوی و دخترش فرحناز بازدید شد.

-امید-1-800x651 ماجرای ساخت شهرک امید تهران

پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و انحلال گارد شاهنشاهی، این شهرک مدتی با نام پروژه قنات کوثر و سپس به «شهرک امید» تغییر نام پیدا کرد و مالکیت آن به شرکت تعاونی مسکن امید وابسته به لشکر ۲۱ حمزه نیروی زمینی ارتش (که از ادغام دو لشکر یک و دو گارد شاهنشاهی ایجاد شده بود) واگذار شد. عملیات عمرانی مطابق نقشه قبلی پس از توقفی چند ساله مجدداً از سر گرفته شد و نهایتاً ۱۸ ساختمان در سه نوع A و B و C به بهره‌برداری کامل رسید و به تدریج تحویل خریداران شد.

-امید-7 ماجرای ساخت شهرک امید تهران

ساختمان‌ها

در ابتدا قرار بود این مجموعه در دو فاز و پنج کلاس ساختمان مختلف در ۲۳۲۴ واحد به بهره‌برداری برسد. امروزه برج‌های هجده‌گانه شهرک امید در سه کلاس A شامل پنج ساختمان ۱۷ تا ۲۱، کلاس B شامل ساختمان‌های ۱ تا ۱۴ و کلاس C شامل ساختمان ۱۶ و در ۱۹۴۶ واحد می‌باشند. این برج‌ها چهارده، شانزده و هجده طبقه هستند.

-امید-2-800x535 ماجرای ساخت شهرک امید تهران

استانداردها و گواهینامه‌های بین‌المللی

شهرک امید تنها شهرک مسکونی در کل ایران است که تاکنون موفق شده گواهینامه‌های ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ در مدیریت کیفیت و سلامت محیط زیست را از مؤسسه گاردین انگلستان دریافت نماید. رعایت اصول ساخت مسکن، قوانین مالی ساختمان، مقاوم‌سازی، بهینه‌سازی مصرف انرژی به منظور جلوگیری از اتلاف سوخت و انرژی در ۱۹۴۶ واحد مسکونی این شهرک از جمله دلایل انتخاب این شهرک از سوی GIC است.

کلیه استانداردهای لازم و روز دنیا در طراحی این برج‌ها بکار رفته‌است. آسانسورهای بزرگ، پله‌های اضطراری، اتاق رایزر تلفن، برق، گاز و آب برای هر طبقه، سیستم هشدار و آب رسانی اضطراری برای هر طبقه به هنگام بروز آتش‌سوزی، تلفن داخلی، اتاق برق، سیستم آنتن مرکزی مخابراتی و تلویزیونی، سیستم برودتی و گرمایی مجهز، تونل‌های تأسیساتی زیرزمینی و موتورخانه مرکزی برای هر برج بکار رفته‌است.

از جمله مزایایی که امروزه شهرک امید را از دیگر شهرک‌های مسکونی پایتخت متمایز کرده، آب و هوای فوق‌العاده به دلیل مجاورت با جنگل‌های لویزان و کوه پایه‌های البرز در شمال شرقی تهران، فضای سبز کم‌نظیر در اطراف تمامی ساختمان‌ها و خیابان‌ها و معابر شهرک، زمین ورزشی اختصاصی برای هر ساختمان، پارک و فضای سبز اختصاصی برای هر ساختمان، امکانات اختصاصی برای شهرک از جمله استخر و سونا، باشگاه‌های ورزشی برای آقایان و خانم‌ها، کتابخانه و آموزشگاه علمی و هنری، زمین‌های ورزشی اسکلیت، فوتبال، بسکتبال (Street Ball)، زمین‌های تنیس اختصاصی و سالن ورزشی است.

همچنین آرامش و امنیت مثال زدنی شهرک امید و رعایت استاندارهای جهانی شهرک نشینی، این مجموعه را به منطقه‌ای جدا از آلودگی‌های شهر تهران مبدل ساخته‌است.

-امید-10 ماجرای ساخت شهرک امید تهران

خطوط حمل و نقل عمومی

این شهرک فاقد خط مترو می‌باشد و از اشکالات اساسی سامانه اتوبوسرانی این شهرک طراحی مقصد تنها خط عبوری از مجاور شهرک در جهت جنوب و جنوب غربی شهر و عدم تنوع خطوط اتوبوسرانی می‌باشد و با وجود نیاز خط اتوبوسی وجود ندارد که شهروندان را در جهت غرب (سه راه ضرابخانه و بزرگراه شهید همت) و شمال غربی شهر (میدان نوبنیاد و خیابان پاسداران) جابجا نماید. تنها خط اتوبوسرانی عبوری از مجاور شهرک عبارت است از:

خط ۲۲۳ از شهرک پارس به میدان رسالت (در مسیر توحید، پارک پلیس، قنات کوثر، سراج، سی متری دوم ، تکاوران، دلاوران و هنگام)

-امید-9-640x800 ماجرای ساخت شهرک امید تهران

امکانات و اماکن داخل شهرک امید

قنات

قنات شهرک امید، از دیگر اماکن دیدنی داخل مجموعه‌است که از سال‌های پیش وجود داشته و همچنان از قنات‌های زنده و جاری تهران است. این قنات از شمال از کوهپایه‌های البرز سرچشمه گرفته و به شهرک امید ختم می‌شود. نام «قنات کوثر» در حقیقت نام همین قنات است که سرمنشأ سبزی و آبادانی منطقه بوده‌است.

1793-800x450 ماجرای ساخت شهرک امید تهران

مجتمع تجاری

این مجتمع شامل بیش از ۱۲۰ واحد تجاری شامل رستوران و مواد غذایی، سوپرمارکت، هایپر مارکت، خشک‌شویی، کافه شومینه، میوه فروشی، انواع نانوایی، کتاب فروشی، بانک‌های پاسارگاد، سپه، پارسیان و حکمت ایرانیان، و… در ضلع جنوب شرقی شهرک امید واقع شده و کلیه مایحتاج زندگی ساکنین و مناطق اطراف را تأمین می‌کند.

تصفیه خانه

کلیه فاضلاب شهرک امید، به صورت منظم توسط یک سامانهٔ فاضلاب داخلی، سازماندهی شده و دو تصفیه خانه شرقی و غربی، فاضلاب شهرک را تصفیه نموده و آبیاری فضای سبز را تأمین می‌کنند.

بوستان فرهنگسرا واقع در قسمت شمال غربی شهرک امید. محل فعلی این بوستان سابقاً باغ انار بوده‌است.

کارواش و تعمیرگاه نیز در منتهی‌الیه جنوب شرقی شهرک امید واقع شده و همه روزه خدمات لازم را به ساکنین این مجموعه ارائه می‌نماید.

-امید-4 ماجرای ساخت شهرک امید تهران

فضاهای ورزشی

باشگاه تنیس شامل شش زمین تنیس برای خانم‌ها و آقایان در ضلع شمال شرقی شهرک
استخر و سونا در منطقهٔ ویلایی‌های شهرک (جنب خدمات و نگهداری)
سالن ورزشی سیکا در منتهی‌الیه شمال شرقی شهرک (فوتسال و والیبال)
زمین بسکتبال خیابانی (Streetball) جنب ساختمان‌های ۷ و ۸
زمین‌های آسفالت فوتبال و والیبال و بسکتبال مرکزی شهرک جنب دبیرستان دخترانه
جادهٔ جنگلی تندرسی که از درب شمالی آغاز شده و به جنگل لویزان می‌رود و همه روزه بسیاری از ساکنین در آن به دویدن و پیاده‌روی مشغول هستند
زمین‌های ورزشی و زمین‌های بازی کودکان که هر ساختمان به صورت مجزا دارا می‌باشد.
پارک‌ها و بوستان‌های متعدد (بیش از ۴۰ هکتار از کل فضای ۷۲ هکتاری شهرک امید، زیر پوشش انواع درخت و فضای سبز است) که به انواع وسائل ورزشی تجهیز شده‌است.
سالن ورزشی شماره ۱ (آکادمی بدنسازی و پروش اندام آقایان شمال شرق تهران) واقع در ضلع شمال شرقی میدان
سالن ورزشی شماره ۲ ویژه بانوان (یوگا و ایروبیک)، ضلع شرقی پارک مرکزی

-امید-12 ماجرای ساخت شهرک امید تهران

مجتمع فرهنگی

مجتمع فرهنگی شهرک امید (فرهنگسرای امید) شامل کتابخانه ۳۰هزار جلدی و انواع آموزشگاه‌های زبان، موسیقی، کنکور و… واقع در شرق پارکینگِ خدمات و نگهداری که دارای فضای باز و پارک مطالعهٔ مجزا برای آقایان و خانم‌ها می‌باشد.

مهدکودک

مهدکودک واقع در ویلایی شهرک امید با دو حیاط مشجر و فضای ۴۰۰ متری با کلاس‌های نجاری، سفالگری، نقاشی، زبان، بازی و ریاضی و… قرار دارد.

خانه‌های ویلایی

زمانی که مهندسین و تکنسین‌های پیمانکار فرانسوی، عملیات عمرانی ساخت این شهرک را آغاز نمودند، تعداد ۵۴ دستگاه ویلایی ۷۵ و ۹۵ متری برای استقرار و اقامت آن‌ها به همراه خانواده‌هایشان، در ضلع شمال غربی شهرک و درست در مجاورت جنگل ساخته شده که پس از انقلاب اسلامی و بازگشت پیمانکاران خارجی به کشورشان، این واحدهای ویلایی به صورت اجاره‌ای در اختیار عموم قرار گرفت. استخر و سونای فعلی شهرک امید نیز در میان این خانه‌ها واقع شده، سابق بر این استخر روباز و اختصاصی پیمانکاران خارجی این شهرک به حساب می‌آمده که امروزه با تغییر کاربری، مسقف شده و به استخر و سونای عمومی شهرک امید مبدل گشته‌است.

-امید-8 ماجرای ساخت شهرک امید تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *