رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۱ شهریور ۱۳۹۳

لپه پلو با زیره

لینک این مطلب کپی شد!

لپه پلو با زیره یکی از غذاهای محلی کرمان است.

مواد لازم: برای تهیه لپه پلو با زیره

پیاز متوسط یک یا ۲ عدد
گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
برنج ۳ پیمانه
لپه ۱ پیمانه
زیره پودر نشده ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
رب ۱ قاشق در صورت تمایل
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه: لپه را بذارین از قبل بپزه. گوشت چرخ کرده را با یکی از پیازها که رنده ریز کردین و همراه نمک و فلفل و زردچوبه مخلوط کنید و خوب ورز بدین و باهاش قلقلی درست کنید. هم می‌توان هر دو طرف قلقلی هاش را تو روغن سرخ کرد و هم می‌توان اما یکی از پیازها را مکعبی خرد کردم و با مقداری روغن تفت داد تا طلایی و سبک شود، بهش زردچوبه زد، ۱ قاشق رب را بهش اضافه کرد و تفت دادم و بهش یک و نیم لیوان آب اضافه کرد و گذاشت آب به جوش بیاد بعد قلقلی‌ها را ریخت توش و گذاشت یک ربع با حرارت ملایم بپزه و آبش کشیده بشه. گوشتا که دارن پخته میشن یا تفت میخورن، برنجتون را که از قبل خیس کردین آب کش کنید، یک دقیقه قبل از آب کش کردن لپه پخته شده را بهش اضافه کنید و بذارین با برنج به خوبی مخلوط بشه.

بعد برنج را آب کش کنید و زیره پودر نشده را به برنجتون اضافه کنید، این کار را هم میتونید تو قابلمه انجام بدین وقتی دارین برنج را میریزین و لاش مواد گوشتی میدین هم میتونید وقتی تو آب کش هست انجام بدین.

زیره را پودر نکنیدها، اگه خواستین زیره پودر شده بریزید خیلی کمتر استفاده کنید. چون زیره وقتی میشکنه عطرش خیلی بیشتر میشه و به این مقدار زیاد پلوی شما تلخ و بد رنگ میشه. اگه زیره پودر شده ریختین نصف قاشق غذاخوری بسه، ولی کلا قشنگی این پلو به خاطر دیده شدن زیره اش هم هست به نظرم.

بعد کف قابلمه کمی روغن بریزید و هر ته دیگی دوست دارین بچینید. به ترتیب یک لایه برنج و یک لایه گوشت قلقلی بچینید. من چون رب هم زده بودم برای اینکه قرمزی پلو به همه جای برنجم برسه با قاشق به آرومی همش زدم.

نصف لیوان آب دور تا دور برنج ریختم (روغن لازم نیست، مواد گوشتی لا به لای برنج به اندازه کافی روغن دارن) و گذاشتم با حرارت متوسط به مدت نیم ساعت دم بکشه.

-پلو-با-لپه لپه پلو با زیره

           
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    شاید اگه به جای زیره از پودر زیره استفاده بشه به مقدار کم بهتر باشه

    ۹ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *