رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ آبان ۱۳۹۴

لزوم توقف عملیات ساختمان ۵طبقه در بافت تاریخی یزد

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۸/۱۱-به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی این اداره کل ، محمدمهدی شرافت گفت: متاسفانه سال ۱۳۹۰ و در غفلت مدیران وقت میراث فرهنگی مجوز ساخت یک مجموعه مسکونی پنج طبقه در محدوده ثبتی بافت تاریخی یزد از سوی کمیسیون ماده ۵ صادر و شهرداری نیز نسبت به صدور پروانه اقدام کرده است.
وی افزود: به تازگی با شروع عملیات ساختمانی این طرح از سوی یگان حفاظت موضوع گزارش شد که بلافاصله از کمیسیون ماده ۵ درخواست ابطال مصوبه مربوطه را کردیم و به شهرداری نیز درخواست اصلاح پروانه ارسال شد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان ادامه داد: با کمال تاسف تاکنون هیچ اقدام عملی برای اجرای این درخواست صورت نگرفته و با وجود چند نوبت مکاتبه و پیگیری با طرح این مسئله که چه دستگاه و اداره ای باید خسارت مالک را بپردازد، هیچکس مانع کار نشده و مالک بدون توجه به اخطارهای یگان حفاظت میراث فرهنگی مشغول اجرای ساختمان است.
شرافت تصریح کرد: بررسی حقوقی ما گواه این مطلب است که مصوبات و مجوزات اداری یک منفعت ممکن الوصول و ادعای جبران خسارت از اساس اشتباه است اما حتی با این فرض غلط نباید بدلیل اشتباه مسئولان وقت برای تامین منافع ممکن الوصول یک نفر، موضوع ثبت جهانی و منافع عموم مردم را دچار آسیب کرد.
این مسئول تاکید کرد: در صورت ابطال نکردن مصوبه کمیسیون ماده پنج از طرق شورای عالی معماری و شهرسازی پیگیری خواهم کرد.
هر سال یک اثر تاریخی از کشور برای ثبت جهانی به سازمان یونسکو معرفی می‏‏ شود که با رایزنی‎‎های به عمل آمده، شهر یزد برای سال ۲۰۱۶ میلادی انتخاب شده است.
استان یزد ۲۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
استان یزد هم اکنون در کنار استانهای فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است.

2958 لزوم توقف عملیات ساختمان 5طبقه در بافت تاریخی یزد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *