رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ مرداد ۱۴۰۰

قوبول دره سی

لینک این مطلب کپی شد!

قوبول دره سی ؛، جهتی شرقی-غربی دارد؛ رودهای کوچک و جویبارهای متعددی از این دره به سوی رود قره سو جاری است. دشت گسترده ی وسیعی به نام لشکرگاه یا میدان هوشنگ شاه در این قسمت واقع است که قطعات سفال شکسته و سنگ چخماق، مربوط به قرون اولیه هزاره اول قبل از میلاد مسیح، به طور پراکنده در آن دیده می شود.در دهستانها و روستاهای شهرستان هوراند در استان آذربایجان شرقی آثار باستانی متعددی وجود دارد. بی تردید یکی از نقاط قره داغ که ارزش های تاریخی و طبیعی بالایی دارند، چیناب است.

در جاده اهر ـ هوراند روستایی به نام چیناب در ضلع شرقی آن وجود دارد که دارای محوطه تاریخی هوشنگ شاه و قوبول دره سی است. در همان محل غار کوچکی نیز وجود دارد که به غار چیناب معروف است. کمی بالاتر جنگلی نیز وجود دارد و در نهایت خط الراس کوه ها به فرهاد داشی و آن سوتر به قلعه پشتو می رسد.قوبول دره‌سى در يک کيلومترى غرب قريهٔ چیناب از توابع هوراند (دو کيلومترى جادهٔ اهر – کليبر) پشت کوه سنگى مرتفعى واقع شده است، در مقابل آن، کوه هشت‌سر قرار دارد که به روايتى مسکن اصلى بابک خرمدين بوده است.

-دره-سی قوبول دره سی

تپهٔ تاريخى اژدها داشى در اين دره قرار دارد. بر بدنه و بالاى آن غارهايى است که به گفتهٔ اهالى هر کدام گنجايش بيش از دو هزار نفر را دارد.

بر روى تپه‌‌هاى قوبول دره‌ سى، حفارى و تخريب‌هاى ناهنجارى صورت گرفته و تعداد قابل توجهى مجسمه‌‌هاى سنگى بيرون ريخته است. اين مجسمه‌ها که تعداد آن‌ها از صد بيشتر است و در غارهاى وسيع سينهٔ‌ کوه پيدا شده‌اند، اکثراً صورت مردان جنگى را دارند که دست بر سينه ايستاده‌اند. همچنين در قوبول دره‌سى ميدانى است به نام هوشنگ شاه (لشگرگاه) و معبدى به نام جلال تالان که احتمالاً بازماندهٔ يک آتشکده است.
علاوه بر مجسمه‌هاى سنگى مردان جنگى، مجسمه‌هاى ديگرى نيز به شکل گاو يا افراد غيرنظامى از اين منطقه کشف شده که نمى‌‌توان هويت دقيق محل آن را تعيين کرد. از طرف ديگر در اين ناحيه مقابرى وجود دارد که سفال‌هاى منسوب به هزارهٔ‌ اول و دوم قبل از ميلاد از درون آنها به دست آمده است.

تپه باستانی اژدها داش

در دشت لشگرگاه هوراند تپه بسيار كوچكی به شعاع تقريبی ۱۵ و ارتفاع یک و نیم متر وجود دارد كه در اصطلاح محلی به اژدها داش ( سنگ اژدها ) معروف است. از اين تپه آثاری مختلف از قبيل قطعات سفال و سنگ چخماق مربوط به قرون اوليه هزاره اول قبل از ميلاد به دست آمده است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *